۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۴۷۵
مدیر گروه فلسفه مجتمع عالی امام خمینی:

رشد امروز علوم عقلی حوزه علمیه مدیون علامه طباطبایی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه مجتمع عالی امام خمینی(ره) با اشاره به نقش آفرینی علامه طباطبایی در علوم عقلی حوزه علمیه قم گفت: علامه خود را وقف فلسفه و قرآن کرده بود.
حجت الاسلام علي عباسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی عباسی، معاون سابق آموزش حوزه علمیه، پنج شنبه، 25اسفند در همایش وضعیت علوم عقلی در حوزه علمیه نجف و قم با اشاره به تاریخ درخشان حوزه قم این حوزه را ریشه دار و عمیق معرفی کرد و گفت: حوزه قم دارای فرازو نشیب هایی در تاریخ شده است.

وی با بیان این که در زمان پهلوی قصد از بین بردن حوزه و روحانیت داشتند، ابراز داشت: برخی از بزرگان و علما با درایت و سختی خاصی توانستند کانون حوزه علمیه را حفظ کنند.

مدیر گروه فلسفه مجتمع عالی امام خمینی(ره) با معرفی پرچم داران علوم عقلی در حوزه علمیه قم گفت: هجرت اجباری علامه طباطبایی در دهه 1330 به شهر قم موجب امتیاز و رونق خاصی در حوزه علمیه قم شد.

وی با بیان این که علامه طباطبایی با حضور خود فضای جدیدی ایجاد کرد که تا به امروز حوزه علمیه مدیون ایشان است، ابراز داشت: علامه طباطبایی با رد بسیاری از مسؤولیت‌ها و جایگاه‌ها خود را در فلسفه و قرآن که از کمبودهای حوزه علمیه بود وقف کرد.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به ارتباط علامه با اندیشمندان ایرانی و خارجی گفت: علامه بدون هیچ ادعایی با زحمت در جلسات گوناگون حضور پیدا می‌کرد.

وی با بیان این که مانند امروز در زمان علامه نیز برخی از بزرگان حساسیت خاصی به فلسفه داشتند و از ایشان می خواستند که به صورت خصوصی درس فلسفه داشته باشند، اظهار داشت: پاسخ گویی به سیل شبهات بر عهده فلسفه است و علامه نیز به همگان نشان دادند که فلسفه ظرفیت پاسخ گویی را دارد.

معاون سابق آموزش حوزه تدوین کتاب بدایه و نهایه علامه طبطبایی را در توسعه علوم عقلی در حوزه علمیه نقش آفرین معرفی و خاطرنشان کرد: الفاظ و مفاهیم مجمل و سخت در کلمات علامه پیدا نمی شود و به راحتی این علوم فهمیده می شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر باقی ماندن مرجعیت فلسفه در حوزه علمیه ابراز داشت: امروز با ارتقای سطح تحصیلات عمومی و شبهات فراوان با فقه و اصول نمی توان جوابگوی جامعه بود و خوشبختانه با هدایت‌های رهبری حوزه علمیه قم در این زمینه درخشش خوبی داشته است.

حجت الاسلام عباسی رشد مراکز فلسفی، حضور دانش پژوهان فراوان در این رشته، گرایش های گوناگون در سه سطح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز فلسفه در حوزه یک فلسفه کاربردی است ولی برای رسیدن به ایده آل همچنان جای کار دارد./921/پ202/ع

ارسال نظرات