تولید و کمال انسان رابطه تنگاتنگی با هم دارند

حجت الاسلام محمد زمان رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گفت: بحث تولید هم از نظر معرفتی و هم از دیدگاه اقتصادی بسیار مهم است.
وی در ادامه افزود: خداوند استعدادهای فراوانی در وجود انسانها قرار داده است و هر قدر این استعدادها شکوفاتر می شود، نوعی کمال در انسان شکل می گیرد و این کمال اثر خود را در رفتار انسان نشان می دهد، این کمال، کمال علمی نیست، کمال عملی است.
حجت الاسلام رستمی اظهار داشت: کمال عملی در عمل صالح بروز پیدا میکند و یکی از مظاهر عمل صالح، تولید است؛ به بیان دیگر تولیدات یک شخص نشانه شخصیت واقعی او است، اگر کسی تولید بیشتر داشته باشد، نشانه کمال بالاتر اوست و کسی که بروز خارجی ندارد از کمال کمتری برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه جامعه امروزی، دانش ظاهری را نشانه کمال می داند و شخصی را که از دانایی بیشتری برخوردار است، اسلام را می شناسند و خوب حرف می زند را کامل می داند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: دانستن فقه، حفظ قرآن، علم به کمال و عرفان و اصطلاح شناسی جزو کمال انسان نیست چرا که آدمی پس از مرگ همه این ها را از دست می دهد، این ها همه ابزار است و وقتی این مطالب در روح انسان شکل بگیرد و جزو شاکله وجودی او شود کمال تلقی می شود.
وی تأکید کرد: وقتی انسان کمال پیدا می کند به سمت تولید می رود بنابراین رابطه تنگاتنگی بین کمال و تولید وجود دارد، وقتی انسان کامل می شود، از وجودش عمل صالح که یکی از مظاهر آن تولید است بروز می کند.
حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: فردای قیامت، خداوند بر اساس عمل صالح پاداش می دهد و به صرف شناخت دین یا امام و سخن گفتن از آن به کسی پاداش نمی دهند، بلکه از عمل صالح و مفید و عملی که سبب آرامش و رفاه مردم شود می پرسند و به آن پاداش می دهند.
وی ابراز داشت: در اسلام چیزی به نام دلالی، بورس بازی و سفته بازی جزو تولید و عمل صالح محسوب نمی شود، نوشتن کتاب، برگزاری همایش و سمینار تا زمانی که سودی برای دیگران نداشته باشد جزو عمل صالح یا تولید محسوب نمی شود.
این استاد دانشگاه بیان داشت: به طور مثال استادی که در دانشگاه درس می دهد تا زمانی که تأثیری در روح و جان دانشجو نگذارد و معارفی را به او منتقل نکند، چیزی تولید نکرده است، در عین حال مأمور پلیسی که سر چهارراه ایستاده و سبب ایجاد نظم و آرامش شده است، عمل او تولید محسوب می شود.
وی تولیدات کم در کشور ها را نشانه شخصیت پایین افراد آن کشور دانست و خاطر نشان کرد: با سیری در سیره پیامبران و امامان معصوم (ع) متوجه می شویم که همه پیامبران و امامان افزون بر وظیفه الهی خود، مبادرت به انجام کارهای فیزیکی می کرده اند، به طور نمونه حضرت سلیمان(ع) افزون بر سیاست مداری سبد میبافت و حضرت داوود(ع) در دوران پادشاهی از اموال بیت المال استفاده نمیکرد. حضرت علی(ع) در نزدیکی مسجد شجره بیش از 23 حلقه چاه ایجاد کرده است، در منظقه ینبوع زمین های بسیاری را آباد کرده و با دسترنج خود هزار برده را آزاد کرده است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: تولید امر مقدسی است، اما بنا به گفته شهید مطهری از زمانی که تصوف بر کشور حاکم شد، به تدریج تولید کنار گذاشته شد و به عنوان زهد و کاهش مصرف تولید را هم کم کردند.
وی ادامه داد: زهد به دو معنا است تولید زیاد و مصرف کم و تولید کم و مصرف کم؛ کسی که تولیدش کم و مصرفش نیز کم است، زاهد نیست، از نظر اسلام کسی که تولیدش زیاد و مصرفش کم است، زاهد است.
حجت الاسلام رستمی افزود: متأسفانه احترام به تولید کننده و ارزشمندی تولید جای خود را به مدرک گرایی، مصرف گرایی و تجمل گرایی داده است، و هرگز احترامی که به فرد دارای مدرک گذاشته میشود به کشاورز گذاشته نمی شود.
وی در پایان گفت: وقتی برای کارگر ارزش قائل نمیشویم، چه توقعی وجود دارد که در جامعه کاری صورت گیرد، پیامبر اجازه نداشت دست کسی را ببوسد و تنها و تنها دست پینه بسته کارگر را بوسید و این نشانگر اهمیت کار و تولید در اسلام است./919/ت301/ع