۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۳۸۰

مخطوطات آیت الله فاضل لنکرانی در 20 جلد منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مجموعه بیست جلدی مخطوطات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی با خط آن مرجع تقلید از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني مخطوطات الامام الفاضل اللنکراني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به این که مرکز فقهی ائمه اطهار مجموعه دست‌نوشته‌‌های علمی مرحوم حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی را مدون کرده است، گفت: حدود 50 دفتر دویست‌برگی ایشان در یک مجموعه بیست جلدی با نام «مخطوطات الامام الفاضل اللنکرانی» منتشر شده است.

مجموعه‌ای 20 جلدی با خط مرجع تقلید
وی با اشاره به این که این مجموعه موجب تعجب برخی از اساتید و علمای حوزه شده است، گفت: در کتب غیر فقهی شخص ممکن است در یک موضوع ده‌ها صفحه تعابیر مسجع و زیبا بنویسد ولی در فقه چون بحث اجتهادی است، هر کلمه‌اش نیازمند تفکر و داشتن یک عمر سرمایه علمی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه خط زیبا را از ویژ‌گی‌های این مجموعه دانست و گفت: بنده خود شاهد بودم که حضرت آیت الله فاضل هنگامی که می خواست مطلبی را بنویسد ساعتی درباره آن فکر می‌کرد و این نشان‌دهنده علاقه یک انسان به فقه و فقاهت است.

وی افزود: حضرت آیت الله فاضل از سن نوزده‌سالگی نوشتن در مباحث اجتهادی را آغاز و در 24 سالگی تقریرات آیت الله بروجردی را منتشر کرد.

حضرت آیت الله فاضل؛ مرجعی مردمی
استاد خارج فقه حوزه علمیه به بعد اجتماعی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و اظهار داشت: وی با وجود بیماری‌هایی که داشت هم در بعد علمی و هم در بعد اجتماعی و سیاسی بسیار فعال و از شخصیت‌هایی بود که ارتباط قوی با جامعه و مردم داشت و اقشار مختلف مردم با ایشان مرتبط بودند.

وی به مدیریت ده ساله این مرجع تقلید بر حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: آیت الله استادی و برخی از بزرگان حوزه معتقدند آنچه که امروز با عنوان دروس و مراکز تخصصی حوزه مطرح و فعال است از سوی حضرت آیت الله فاضل پایه‌گذاری شده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که حضرت آیت الله فاضل لنکرانی حدود ده سال دبیری جامعه مدرسین حوزه را برعهده داشت، خاطرنشان کرد: این مرجع تقلید به حوزه، مسائل علمی و طلاب توجه ویژه‌ای داشت و حضورش در مسائل مهم سیاسی نیز بسیار فعال بود به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب ایشان در پیامشان را ایشان را از مراجع انقلابی بیدار و پرتحرک دانستند.

116 هزار سوال و جواب در مجموعه استفتائات اینترنتی
وی به مجموعه 220 جلدی استفتائات اینترنتی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: از سال 1379 این مرجع تقلید تنها عالمی بود که سایت اینترنتی داشت و به سوالات کاربران پاسخ می‌داد به گونه‌ای که تنها در دهه 1380 تا 1390 تعداد 116 هزار 246 نامه از طریق سایت و ایمیل از بیش از 50 کشور جهان ارسال شده که دربردارنده 349 هزار و 672 سوال فقهی، سیاسی، تاریخی، اخلاقی و ... است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: پس از رحلت حضرت آیت الله فاضل 41 هزار 218 نامه ارسال شده که به طور متوسط هر روز بین 70 تا 100 ایمیل به دست ما می رسد.

اجتهاد رکن حوزه علمیه و نظام اسلامی است
وی با اشاره به این که اجتهاد موهبتی الهی و درّی کمیاب است گفت: امروز اساس و رکن حوزه‌های علمیه را مساله اجتهاد تشکیل می‌دهد. حیات و استمرار اسلام و نظام اسلامی هم مدیون اجتهاد است. اگر اسلام بخواهد پاسخگو باشد و در همه دوران‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد این تنها با اجتهاد میسر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که حکومت اسلامی نتیجه تلاش هزار ساله روحانیت و فقهاست، اظهار داشت: کسانی که در صدد حذف فقاهت و جدا کردن مردم از فقها هستند در حقیقت، خواسته یا ناخواسته به دنبال نفی اسلام و حکومت اسلامی هستند.

وی با اشاره به این که فقها بیشترین گروهی هستند که ائمه(ع) سفارش به مراجعه به آنها به ویژه در زمان غیبت کرده‌اند، افزود: در طول تاریخ هم فقها در صف اول مبارزه با کفر و ظلم بوده‌اند و هیچگاه عنصر اجتهاد اجازه نمی‌دهد فقیهی در برابر ظلم سکوت کند.

رسانه‌ها و خدمات علمی بزرگان دین
وی با بیان این که صدا و سیما و رسانه‌ها باید زحمات و خدمات علمی عالمان دین را برای مردم به تصویر بکشند گفت: باید مردم بدانند که مرجعیت نتیجه یکسال، دوسال، ده سال و بیست سال مطالعه نیست بلکه محصول یک عمر تلاش علمی خستگی‌ناپذیر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به اینن که امروز تلاش دشمنان دین و انقلاب اسلامی بر محور نفی مرجعیت و فقاهت است، بیان داشت: آنها در مراکز نظریه‌پردازی خود به این نتیجه رسیده‌اند که برای نابود کردن اسلام و حکومت اسلامی باید مرجعیت و فقاهت را از بین ببرند و متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای این فکر را در سر می‌پرورانند و در کلمات خود از تعابیری استفاده می‌کنند که نشانگر این ذهنیت آنهاست.

دیدگاه مخالفان مرجعیت و فقاهت
وی در ادامه به کدهای مخالفان مرجعیت و فقاهت اشاره کرد و افزود: این که علم فقها را کهنه و قدیمی می‌دانند در حالی‌که فقاهت همراه با نیازهای زمان متولد می‌شود، جلو می‌رود و مشکلات را حل می‌کند.

آیت الله فاضل جمله «فقها تا کنون برای شما چه‌کرده‌اند؟» را از دیگر کدهای مخالفان مرجعیت برشمرد اظهار داشت: از طرف دیگر تا حکمی از سوی فقها صادر می‌شود برخی خود را اسلام شناس معرفی می‌کنند و می‌گویند این مساله در اسلام نیست و فقها آن را از خود درآورده‌اند. این شیوه استکبار برای مبارزه با اسلام است که همواره کسانی را با ظاهر موجه به عنوان اسلام‌شناس مطرح می‌کنند تا بتواند از طریق آنها به اهداف خود برسد.

حافظ علم پزشکی را نجات داد!
وی با انتقاد از کسانی که مفاخر فرهنگی را نجات‌دهنده اسلام معرفی‌می‌کنند تاکید کرد: سوال ما این است که کدام شعر فردوسی اسلام را نجات داده، آیا حادثه کربلا، خون شهدا و زحمات علمای دین اسلام را نجات داده یا اشعار فردوسی؟ وقتی من این جمله را شنیدم گفتم مثل این است که بگوییم حافظ پزشکی را نجات داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: پشت پرده این مسائل چیزی جز نفی مرجعیت و روحانیت نیست. اگر کسی خطی روی یکی از دیدگاه‌های حضرت امام کشید دیگر نمی‌تواند بگوید من دنبال آرمان امام هستم.

وی گفت: حدود 6 سال پیش در جلسه‌ای که آیت الله جنتی و آیت الله یزدی خدمت والد ما بودند، مرحوم حضرت آیت الله فاضل بیان داشت من احساس می کنم گروهی به دنبال حذف نهاد مرجعیت در این کشور هستند، مخالفت با من و امثال من مطرح نیست، اینها فکرشان حذف نهاد مرجعیت است./916/پ201/ع

ارسال نظرات