۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۲۷۲۹۸
معلم نمونه کشوری:

تحقیق و پژوهش لازمه حرفه معلمی است

خبرگزاری رسا ـ محمودحسین پور علویه از معلمان قمی که در سال 91 نمونه کشوری شناخته شده است، تحقیق و پژوهش را لازمه حرفه معلمی و کشف استعدادها و برقراری ارتباط دو سویه با شاگردان را از وظایف معلمان می‌داند.
روز معلم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، 12 اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری روز معلم نامگذاری شده است، معلمی که ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می‌کند و ندای فطرت را به گوش همه می‌رساند، سیاهی جهل را از دل‌ها می‌زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می‌سازد.

با اعلام اسامی معلمان نمونه از بین 35 اداره کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور و بخش‌های دیگر آموزش و پرورش تعداد 300 معلم نمونه در سال 1391 شناسایی و معرفی شده‌اند و در مجموع 144 فرهنگی زن یعنی 48 درصد و 156 فرهنگی مرد یعنی 52 درصد از معلمان نمونه‌های کشوری را تشکیل می‌دهند که در این میان، نام سیده عالیه آل طه، محمودحسین پور علویه، طوبی معتمد، زهرا خلج و زهرا شهید از استان قم به چشم می‌خورد.

اگرچه خبرگزاری رسا یک خبرگزاری تخصصی حوزوی و دربردارنده اخبار مرتبط با معارف دین و مراکز اسلامی در سراسر دنیا است، اما بر خود لازم دید که با هدف پاسداشت مقام معلم، با یکی از این معلمان نمونه مصاحبه کوتاهی انجام دهد که توجه مخاطبان را به آن جلب می‌کنیم.

ـ لطفا در ابتدا خود را برای مخاطبان خبرگزاری رسا معرفی کنید.

اینجانب محمودحسین پورعلویه معلم نمونه کشوری سال تحصیلی 91ـ90 هستم. مدت بیست سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارم و از ابتدای خدمت، دو سال به عنوان سرپرست شبانه‌روزی مرکز تربیت معلم آیت‌الله مشکینی پاکدشت انجام وظیفه کردم و پس از انتقال به قم، حدود 3 سال هم به عنوان آموزگار در یکی از مناطق قم مشغول به کار شدم و در ادامه به عنوان معاون آموزشی و پرورشی و سه سال اخیر هم به عنوان آموزگار مشغول بودم و در این راستا، مدرس ضمن خدمت در رشته‌های قرآن (صوت، لحن و تجوید) و روش تدریس قرآن و هدیه‌های آسمانی نیز بودم.

ـ علت این‌که معلمی را به عنوان شغل خود انتخاب کردید، چه بود؟

با توجه به این‌که در کنکور سراسری با رتبه 955 در مرحله اول پذیرفته شدم و امکان ادامه تحصیل را در هر رشته‌ای داشتم، اما علاقه به تدریس من را به کار ارزشمند معلمی کشاند.

ـ شما به عنوان معلم نمونه در سطح کشور انتخاب شدید؛ فکر می‌کنید یک معلم نمونه چه شرایطی را باید داشته باشد؟

البته یک فرد برای معلم شدن باید واجد یک سری شرایط باشد که در صورت نداشتن آن‌ها کار معلمی با توفیق همراه نخواهد بود؛ از جمله آنها علاقه به کار معلمی که برخی حتی با عنوان عشق از آن یاد می‌کنند هنر معلمی با پرورش قدرت هوش اجتماعی زیباتر می‌شود. مثلاً یک معلم خوب باید بداند دانش‌آموزان خود را چگونه درک و تحسن کند و چگونه به آنها انگیزه دهد.

معلم باید بداند که نیازهای شخصی شاگردانش چیست و چگونه می‌شود به آنها احساس آسایش داد، به تفاوت‌های فردی آنها پی ببرد، به کشف استعدادهای آنها بپردازد تا در نهایت بتواند فاتح دل‌های آنها شود و ارتباط و تعامل دو سویه برقرار کند.

ـ چه عواملی سبب انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری شده است؟

برای انتخاب یک معلم نمونه، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود؛ اگر بخواهم درباره خودم به مواردی اشاره کنم باید از انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی که لازمه حرفه معلمی است، علاقه به آموختن و افزایش اطلاعات شغلی و تحصیلی، فعالیت‌های قرآنی اعم از حفظ، قرائت، تجوید، داوری، کسب رتبه برتر در مسابقات قرآنی و رشته‌های مختلف مرتبط با شغل معلمی در سطح کشور نام ببرم.

همچنین تألیف کتاب‌های مختلف همچون «گلچین علوی»، «دوره چهار جلدی کتاب‌های اذکار نافعه (رهنمودهای علمای ربانی درباره سیر و سلوک)»، «نقش مادران در تربیت فرزندان (از جنین تا بلوغ)»، «من، بابا، کامپیوتر در دو شماره برای گروه سنی الف و ب برای کودکان»، «تمرین املاء برای پایه دوم»، «تمرین و آموزش ریاضی پایه سوم»، «هدیه آسمان در سایه‌سار نماز» و صدها کتابی که افتخار ویراستاری آن را داشته‌ام.

یکی از رموز موفقیت من در این عرصه که می‌توانم آن را در اختیار همکاران قرار دهم، انس با کتاب و مطالعه است که سبب ترقی‌ام در این رشته شده است.

ـ آیا پیش از کسب این مقام، به رتبه‌های دیگری هم نائل شده‌اید؟

با یاری خداوند متعال و توفیق اهل بیت‌(ع)، سال گذشته افتخار داشتم در سطح استان مقام اول را در بین همکاران فرهنگی به دست آورم و پیش از آن هم در سطح و ناحیه دو آموزش و پرورش قم رتبه اول را کسب کردم.

ـ در پایان بفرمایید چه توصیه یا پیشنهادی برای ارتقای جایگاه معلمان دارید؟

از قدیم گفته‌اند احترام امامزاده به متولی آن است. این خود معلمان و فرهنگیان هستند که باید جایگاه رفیع خودشان را حفظ کنند و این امر جز با تلاش و پشتکار پیگیر آنها و بالا بردن و به روز رسانی اطلاعات میسر نمی‌شود.

وظیفه دولتمردان و مسؤولان ما هم ایجاب می‌کند که موانع و مشکلات این قشر زحمت‌کش و آینده‌ساز و سرنوشت‌ساز را مرتفع کنند تا معلمان هم، همه همت و تلاش خود را با خیالی آسوده صرف شکوفایی و پیشرفت آینده‌سازان این مرز و بوم کنند.

در پایان با تشکر از همه کسانی که در این راه من را یاری کردند، این رتبه ناچیز را به روح روانشاد پدرم، و زنده یاد مادرم و روح آسمانی برادر شهیدم محمدحسن تقدیم می‌کند و به خدا پناه می‌برم از درونی که سیر نشود، از دانشی که بهره‌ ندهد و از چشمی که از خوف عذاب‌های او گریان نشود. /920/گ403/ن

ارسال نظرات