۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۲۸۶۶۵
استاد حوزه و دانشگاه:

درس و خودسازی دو خواسته مهم آیت الله بهجت از طلاب بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمود بیشتر وقت طلبه باید به مباحثه یا به درس دادن و درس گرفتن بگذرد، همچنین طلاب باید به خودسازی و تهذیب نفس اهمیت بدهند.
آيت الله بهجت

 

 حجت‌الاسلام محمد روحی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به توصیه‌های حضرت آیت‌الله بهجت به طلاب گفت: ایشان از طلاب دو نکته را می‌خواستند اول درس خواندن یعنی همان وظیفه صنفی روحانیت و آن هم به نحوی که طلبه بتواند آن را تدریس کند و در این رابطه تأکیدهای عجیبی دارند.

 وی ادامه داد: ایشان می‌فرمودند بیشتر وقت طلبه باید با مباحثه یا با درس دادن و درس گرفتن بگذرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در همین رابطه می‌توان به برنامه‌هایی که برای فرزند خود در نظر گرفتند را بررسی و از آن استفاده کرد.

حجت‌الاسلام روحی با بیان این‌که برخی ویژگی‌های مختلف ایشان را در عرفان محدود کرده‌اند، اضافه کرد: ایشان تمام درس‌ها را با دقت عجیبی می‌خواندند و این امر در تدریس ایشان معلوم بود و طلاب باید از الگوگیری از ایشان پایه‌های خود را قوی کنند.

وی به دومین وظیفه طلاب از دیدگاه آیت‌الله بهجت اشاره کرد و گفت: طلاب باید خودسازی و تهذیب نفس اهمیت بدهند و در آغاز نماز اول وقت و ترک معصیت را توصیه می‌کردند و هرکس با این دو همراه شود تا پایان راه پیش خواهد رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: منظور آیت‌الله بهجت ترک معصیت به معنای دقیق کلمه است، معصیت‌های مشهور را نمی‌گفتند بلکه گناه‌های ریز و کوچک را در نظر داشتند و این‌که نباید به حداقل‌ها بسنده کرد، در این رابطه هم سعی بسیار داشتند.

وی با اشاره به این‌که برخی از طلاب در ابتدای راه آیت‌الله بهجت را الگوی خود قرار می‌دهند اما پس از مدتی ناامید می‌شوند، ادامه داد: طلبه‌ای که آیت‌الله بهجت را الگو قرار داده موفقیت‌های ایشان را پس از طی مرحله‌های سیر و سلوک را می‌بیند.

حجت‌الاسلام روحی اضافه کرد: ما باید این راه را به تدریج برویم، در غیر این صورت ناامیدی شیطانی در ما ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ایشان تأکید دارند که برای آدم شدن به آرامی پیش برود، اظهار داشت: این نبوده که فردی به سرعت به این مقامات دست بیابد اما انسان باید یاد بگیرد که در مسیر شکست‌های گوناگونی وجود دارد و نباید ناامید شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شاگردان آیت‌الله بهجت مانند افرادی هستند که از دور با یک اقیانوس عطر از هزاران فرسنگ و هزاران کیلومتر که عطر آن را می‌بوییده است و هر کس این شاگرد را می‌نگرد، نمی‌داند که این عطر و بو از فاصله هزاران فرسنگی به مشام می‌رسد.

وی به ویژگی‌های مورد غفلت آیت‌الله بهجت پرداخت و گفت: جنبه‌های فقهی و اصولی ایشان بسیار گسترده است که متأسفانه فرصت پرداختن به آن نیست.

حجت‌الاسلام روحی اضافه کرد: آیت‌الله بهجت تأکید می‌کردند فلسفه را بعد از محکم کردن کلام بخوانید،می‌گفتند« اول یک دوره شرح تجرید بخوانید و بعد هم به سراغ فلسفه بروید»./914/ت302/ن

ارسال نظرات