۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۹۳۵

چند خبر فرهنگی از خوزستان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نخستین نشست شورای نخبگان ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خوزستان، میزبانی هشت مسجد شوشتر از برنامه معنوی اعتکاف و برگزاری طرح آیین جوانمردی در دانشگاه شهید چمران اهواز عناوین چند خبر فرهنگی از استان خوزستان است.
چند خبر فرهنگي
به گزارش خبرگزاری رسا در خوزستان، فرهاد افشارنیا، دادستان عمومی و انقلاب اهواز، در نخستین نشست شورای نخبگان ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خوزستان با بیان این که پیشگیری به دو دسته قضایی و انتظامی تقسیم می شود گفت: پیشگیری باید در سه حوزه قضایی، انتظامی و فرهنگی و به موازات هم صورت گیرد.

پیشگیری باید در سه حوزه قضایی، انتظامی و فرهنگی به موازات هم صورت گیرد

وی با تأکید بر این که پیش از پیشگیری باید اقدام فرهنگی صورت گیرد ابراز داشت: پیشگیری های وضعی هنگام وقوع جرم و پیشگیری قضایی پس از ارتکاب جرم صورت می گیرد.

افشارنیا با بیان این که پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه معطوف به اصل 156 قانون اساسی است، تصریح کرد: پیش از این تفسیری که از پیشگیری می شد، پیشگیری قضایی بود که پس از وقوع جرم و برای جلوگیری از تکرار آن صورت می گرفت اما امروز پیشگیری جنبه های مختلفی دارد.

وی پیشگیری را یک امر کاملاً نرم افزاری خواند و افزود: امروزه قوه قضاییه مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را در دست گرفته است و با تصویب لایحه مورد بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظایف هر دستگاه به صورت شفاف در این زمینه مشخص می شود.

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی

همچنین در ادامه این برنامه حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی، رییس ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی خوزستان گفت: رسالت این ستاد امر به معروف، نهی از منکر و پیشگیری از وقوع جرم است و گزارش های مردمی جمع آوری شده به دادسرا داده می شود تا توسط این مرجع قضایی برخورد مقتضی صورت گیرد.

رییس ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی خوزستان با بیان این که اهواز مرکز ثقل دفاع مقدس است و نخبگان زیادی دارد اظهار داشت: بر این اساس تصمیم گرفتیم نخبگان استان را شناسایی و از حضور آنان در این ستاد بهره مند شویم.

وی همچنین از انتشار ماهنامه رشاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به منظور افزایش آگاهی مردم با همکاری صدا و سیمای مرکز خوزستان، برنامه های آموزشی پیشگیری و حفاظت اجتماعی تولید و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

میزبانی هشت مسجد شوشتر از برنامه معنوی اعتکاف

حجت‌الاسلام حیدر شهریاری، رییس اداره تبلیغات اسلامی شوشتر، از برگزاری برنامه معنوی اعتکاف درهشت مسجد شوشتر خبر داد و گفت: هر سال با همکاری ادارات و نهادهای دولتی این مراسم برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: در سال گذشته بیش از یک‌هزار و 700 نفر از مردم شوشتر در این مراسم معنوی شرکت کردند که با افزایش تعداد مساجد احتمال حضور افراد بیشتر در اعتکاف نیز وجود دارد.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به این که برنامه‌ریزی فرهنگی این مراسم در حال انجام است تأکید کرد: در شرایط کنونی با محوریت حوزه علمیه شهرستان شوشتر برنامه‌ریزی این آیین معنوی و عبادی در دستور کار قرار دارد.

برگزاری طرح آیین جوانمردی در دانشگاه شهید چمران اهواز

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، نخستین دوره از طرح آیین جوانمردی با برگزاری 18 جلسه آموزشی و اردوهای معنوی به مناطق عملیاتی و معراج شهدا در اسفندماه سال گذشته کار خود را به پایان رساند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز امروز در اختتامیه نخستین دوره طرح آیین جوانمردی هدف از برگزاری این دوره را معرفی الگویی از شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: همه برکت‌ها و آسایش امروز ما مدیون شهداست و نباید این مسأله را حتی یک لحظه فراموش کنیم.

وی افزود: طرح‌‌های فرهنگی آموزشی که با نام دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشگاه‌های کشور شناخته می‌شود، موثرترین و ماندگار‌ترین فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شوند.

رییس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های خوزستان گفت: امسال به طور همزمان پنج طرح آموزشی فرهنگی شامل فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسیر مطهر، وصال، آیین جوانمردی و نهضت قرآنی در دانشگاه شهید چمران اجرا شد.

وی با اشاره به این که استقبال از طرح‌های آموزشی فرهنگی در میان دانشجویان دختر بسیار بیشتر از پسران است، خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: زکات دانایی، نشر علم است پس باید آموزه‌‌های این دوره را در اقشار جامعه به ویژه دیگر دانشجویان ترویج کنید.

طرح آیین جوانمردی در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های کشور به منظور معرفی آیین و مشی و مرام شهدای گرانقدر و معرفی الگویی قابل پیروی از آنان برای جوانان دانشگاهی در دانشگاه شهید چمران به اجرا درآمد./9463/د101/س
ارسال نظرات