۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۲۹۴۳۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

راهکار کاستن از غفلت در فضای مجازی معرفی خوبی‌ها و خوبان است

خبرگزاری رسا ‌ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرفی خوبی‌ها و خوبان را راهکاری برای کاستن از غلظت غفلت در فضای مجازی دانست و گفت: نمی‌توان انتظار داشت خوبی و خوبان، بدون تلاش و جهادِ مستمر، مؤثر و کافی، در فضای مجازی شناخته شده و محل رجوع قرار گیرند.
حجت الاسلام کاويانيبه گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام محمد کاویانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با منفی ارزیابی کردن شرایط فعلی حاکم بر فضای مجازی گفت: در حال حاضر افراد و گروه‌های منفی از این فضا بیشتر استفاده می‌کنند و به همین دلیل خوب‌ها و خوبی‌ها به اندازه کافی در این فضا معرفی نشده‌اند.

وی با بیان این که راه منفی رفتن با هواهای نفسانی انسان سازگارتر است، اظهار کرد: انسان‌های کم‌ظرفیت و کم‌مایه، خیلی زود گرفتار هر های و هویی می‌شوند (سبکساران به شور آیند از هر حرف بی مغزی، به فریاد آورد اندک نسیمی نِیسِتانی را)، در حالی که انسان مختار است که به طرف بالا صعود کند یا به طرف پایین سقوط، آن چه اکنون غلبه دارد این است که های و هوی فضای مجازی به سمت غفلت‌زدگی میل دارد و فرد را به سقوط نزدیک می‌کند.

حجت‌الاسلام کاویانی با اشاره به قسم خوردن شیطان به گمراهی انسان بیان کرد: در واقع اصولا شیطان و اعوان و انصار او در منحرف کردن انسان‌ها از هر ابزار و هر امکاناتی به بیشترین و بهترین وجه استفاده می‌کنند، چرا که آن‌ها قسم خورده‌اند که از چپ و راست و بالا و پایین به انسان حمله کنند و این امر همواره به عنوان یک واقعیت جریان دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه راهکار کاستن از غلظت غفلت در فضای مجازی را معرفی خوبی‌ها و خوبان در این فضا دانست و تأکید کرد: برای این که شرایطی مثبت بر فضای مجازی حاکم شود، حداقل به تلاشی به اندازه اقدامات منفی انجام شده نیاز است و با توجه به نکات مطرح شده، واضح است که نمی‌توان انتظار داشت خوبی و خوبان، بدون تلاش و جهادِ مستمر، مؤثر و کافی، در فضای مجازی شناخته شده و محل رجوع قرار گیرند.

حجت‌الاسلام کاویانی با بیان این که احاطه و تسلط بر فضای مجازی امکان‌پذیر است، عنوان کرد: فضای مجازی، فضائی است که خارج کردن آن از انحصار انحصارگران نسبت به قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی و تسلط جغرافیائی، راحت‌تر و از سوی دیگر دارای دشواری‌های خاص خویش است.

وی ادامه داد: صاحبان قدرت نظامی، سیاسی و یا اقتصادی چیزی را دارا هستند و از آن استفاده می‌کنند و آن کسی که از چنین قدرتی برخوردار نیست، آسیب می‌بیند، اما بر فضای مجازی مناسبات و طبیعت دیگری حاکم است. فعالیت در این فضا از جهتی نیازمند تخصصی است که تا حد زیادی همگانی و غیر انحصاری است و از جهت دیگر برای افراد دارای دغدغه فرهنگی سوز و گدازی خاص را به همراه دارد.

حجت الاسلام کاویانی با اشاره به اینکه این سوز و گداز ناشی از این است که فضای مجازی راه خود را با پرسش از ما تعیین نمی‌کند، اظهار کرد: سوز و گداز همواره برای ایجاد تغییر در فضای حاکم بر اندیشه دیگری و احساس درونی خود بر فعالیت در این فضا حاکم است، چرا که فضای مجازی و مخاطب از ما نمی‌پرسد که من باشم یا نباشم؟‌ من مثبت باشم یا منفی باشم؟ ‌چه جهت‌گیری داشته باشم؟ ما بخواهیم یا نخواهیم فضای مجازی راه خود را می‌رود و این ما هستیم که باید تلاش کنیم تا در این جریانِ بسیار بزرگ، جایگاه خودمان را بشناسیم، حفظ کنیم، تقویت کنیم و امیدوار باشیم که از حالت انفعال به حالت فعال منتقل شده و تأثیرگذار باشیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که نمی‌توان عطای فضای مجازی را به لقایش بخشید، پرسش از مثبت یا منفی بودن این پدیده را بیهوده دانست و خاطرنشان کرد: شاید ما باید مقیاس‌هایمان را تغییر داده و نگاهمان را به اوضاع جاری تغییر دهیم، ما ناچار به هم‌زیستی با فضای مجازی هستیم و بهتر آن است که تلاش کنیم بهترین تعامل را با آن داشته باشیم. /907/ د103/ن
ارسال نظرات