۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۵۲۲
آیت الله رضازاده:

جایگاه برخی مدیران حق الناس است/ استادان دانشگاه کرسی‎های تدریس را منبر قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای مشهد با بیان این که تضعیف نظام جایز نیست، ابراز داشت: برخی مسؤولان با رفتار و اعمال خود نظام را تضعیف می کنند در راه این نظام مردم خون دادند جان و مال فدا کردند، بیش از سی سال زحمت کشیده شده است؛ اما برخی میلیارد میلیارد خیلی قشنگ می‎دزدند.
آيت الله رجبعلي رضا زاده از علماي مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضازاده، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، امروز در پایان آخرین جلسه درس خارج خود در سال تحصیلی 90 _ 91 با اشاره به چند مناسبت تاریخی از جمله وفات ابراهیم فرزند پیامبر و وفات مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطا، بیان داشت: هر کسی در هر جایگاه و مسؤولیتی که هست باید وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد در غیر این صورت باید کار را به کسی واگذار کند که مناسب ان جایگاه و مسؤولیت است.

آیت الله رضازاده گفت: هنگام دفن ابراهیم پیامبر(ص) کنار قبر وی رفت و مشاهده کرد که قبر نامنظم درست شده است، دستور داد آب حاضر کردند و شکل قبر را مناسب کرد و پس از آن توصیه‌ای فرمود که هرکس در هرجا به این نکته عمل کند جامعه گلستان می‌شود و بسیاری از مشکلات ما در جامعه حل می‌شود.

استاد خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمود، وقتی هر یک از شما متصدی کاری شد به بهترین صورت ممکن و درست، وظیفه خود را انجام دهد. در روایات دیگر هم به این مضمون وارد شده که بهترین شما کسی هست که وظیفه خود را خوب انجام دهد. کسی که در هر مسندی است اگر بداند بهتر از او برای خدمت در آن منصب و جایگاه وجود دارد ایستادن او در آن جایگاه حق الناس است.

آیت الله رضازاده با اشاره به شخصیت والای علمی مرحوم میلانی گفت: قبل از انقلاب که رساله امام(ره) از ترس ساواک نایاب بود منزل مرحوم میلانی که خود در تهران به ایشان اجازه اجتهاد داده بود رساله امام توزیع می شد و ایشان تبلیغ مرجعیت امام(ره) را می کرد چون تشخیص داده بود که وی بهترین رهبر برای جامعه و مبارزه با طاغوت است.

استاد عالی حوزه خراسان ابراز داشت: پس از دستگیری امام(ره) علمای قم حضرات آیات مرعشی، گلپایگانی و شریعتمداری که شاخص بودند با ارسال نامه ای به مرحوم میلانی از ایشان خواستند به قم بیا و رهبری را به دست بگیر که ایشان مخالفت کرد، بماند که دیدگاه فقهی وی که من از خودشان شنیدم این بود که می گفت من نمیتوانم اجازه بدهم یک دماغ خونی شود، اما در آن زمان وجود امام(ره) را مفید دانسته بهترین شخص برای به دست گیری زمام امور مبارزه و مقاومت می دانست؛ بنابراین رساله ایشان را پخش و ترویج مرجعیت ایشان را می کرد با این که از لحاظ علمی بسیار مقام والایی داشت. این اخلاق نشأت گرفته از تربیت حوزوی و دینی علما بود که در هیچ جا نظیر آن یافت نمی شود.

آیت الله رضازاده در ادامه افزود: مرحوم میرزا مهدی اصفهانی زمانی که به مشهد آمد در درس مرحوم شیخ هاشم حاضر شد و در جلسات اشکال می‎کرد شیخ متوجه فضلیت علمی او شد از منبر پایین آمد و میرزامهدی را به منبر فرستاد برای تدریس و گفت من شاگرد شمایم. زمانی هم که مرحوم میلانی به مشهد امد شیخ هاشم درس خارج خود را تعطیل کردند و رو به شاگردان گفت، مرحوم میلانی بهتر از من است.

استاد خارج حوزه خراسان گفت: این رفتار علما باید برای همه درس باشد و هر کسی در جامعه در هر مسؤولیتی که هست در صورتی که بهتر از خود برای آن پست سراغ داشته باشد باید کنار برود. محدث قمی در مسجد گوهرشاد منبر می رفت اخوند ملاعباس تربتی این خبر را شنید مجالس خود را تعطیل کرد و رو به مردم گفت، برای استفاده از محضر محدث قمی به مشهد می روم ادامه مجالس در برگشت برگزار می کنم؛ بنابر این در محفل محدث حاضر شد وسط منبر کناری نشست محدث قمی متوجه حضور او شد از منبر پایین آمد و خود را مستمع محسوب کرد و از ملاعباس درخواست کرد منبر برود چون وی را در این جایگاه از خود بهتر می دانست.

روش و سیره حوزه در جامعه و اداره آن بوده است که سبب موفقیت و رشد افراد شده است
 
وی در ادامه اظهار داشت: بی انصاف هستند کسانی که روی اغراض شخصی ویا غیره می خواهند عظمت حوزه را بشکنند و به این نهاد بزرگ و مقدس ضربه بزنند. این روش و سیره حوزه در جامعه و اداره ان بوده است که سبب موفقیت و رشد ان شده است که باید همانطور ادامه یابد.

آیت الله رضازاده با نقل قول از آیت الله بهجت(ره) در مورد مرحوم کاشف الغطا گفت: کاشف الغطا به همراه علامه بحرالعلوم و شخصی به نام شیخ حسین شاگرد مرحوم وحید بهبهانی بودند که هم مرجع بود و هم مدرس خارج و از سویی دیگر امام جماعت حرم امیر مؤمنان علی(ع) بود. به مرحوم بهبهانی استاد کل می گفتند بعد فوت ایشان این سه نفر به مشورت پرداختند که هر یک مسؤولیتی از استاد را به عهده بگیرند تا بر زمین نماند قرار شد شیخ جعفرکاشف الغطا رساله بنویسد و مرجع شیعه باشد علامه بحرالعلوم کرسی درس او را ادامه دهد و شیخ حسین نماز جماعت او را بخواند.

طلاب در برابر حمله وهابیت مسلح شدند
 
وی در ادامه با اشاره به وقایع سال 1224 و 1225 قمری که وهابی ها به کربلا و نجف حمله کردند، گفت: شیخ جعفر کاشف الغطا مرجع شیعه بود. شنیده ام تونلی از منزلش برای ارتباط سریع با رزمندگان حفر شده بود. طلاب همه مسلح بودند علما نیز همگی شده بودند حتی صاحب مفتاح الکرامه و خود شیخ جعفر که فرمانده و مرجع شیعه بود جلوی وهابی ها مقاوت کردند. و مانع حضور آنها در نجف و ادامه جنایاتی همچون اتفاقات کربلا و سوزاندن ضریح مطهر امام حسین(ع) و قهوه درست کردن از آن و خوردن شدند. همین هایی که الان با عناوین سلفی تکفیری یا القاعده و غیره کار می کنند.

در مسافرت‎ها گفت‎و‌گو کنیم، بقای شیعه 12 امامی واجب است

آیت الله رضازاده گفت: دفاع از شیعه بر همه لازم است به دلیل هجمه های فراوان که هر روز بیشتر می شود. بقای شیعه 12 امامی واجب است. از کوچک ترین فرصت ها برای تبلیغ و بقای شیعه استفاده کنید بنده موقع رفتن به مسافرت حتی الامکان از قطار استفاده می کنم تا بین راه هم، با همان چند همسفر به گفت‌و‎گو بنشینم و تبلیغ دین و تشیع کنم.

استادان دانشگاه کرسی‎های تدریس را منبر قرار دهند

وی ابراز داشت: علامه عسگری منزل ما بود که گفت، تعدادی از اساتید دانشگاه را بخوانید در اینجا حاضر شوند در جمع آنها گفت شما باید این کرسی تدریس را هر از گاهی منبر قرار دهید. بنابر این استادان دانشگاه کرسی ها را منبر قرار دهند و هر کسی در هر جایگاهی به دفاع از تشیع و مذهب حقه بپردازد.

بقای شیعه متوقف بر حفظ وحدت و حفظ آبروی روحانیت است

استاد عالی حوزه خراسان گفت: حفظ وحدت سبب بقای شییعه می شود دشمنان سعی در اختلاف دارند نمونه آن بحرین که جنگ شیعه سنی می خواهند راه اندازی کنند. این سیاست دشمن به خصوص انگلیس است که پیگیر این مسأله در کشورهای اسلامی است. جدا از وحدت با دیگر مسلمین، شیعیان در درون خود نیز وحدت را حفظ کنند و از جناح بازی سیاسی و یا عناوینی همچون اخباری، اصولی، تفکیکی و غیره بپرهیزند. بقای شیعه متوقف بر حفظ وحدت و حفظ آبروی روحانیت است و این حفظ آبرو و جایگاه مقدس روحانی در بین مردم سبب دلگرمی آنها به مذهب و روحانیت می شود؛ بنابر این بر ما لازم است در این راه بیش از پیش کوشش کنیم.

وی در ادامه گفت: تضعیف نظام جمهوری اسلامی جایز نیست، هرچند در برخی موارد ضعف دارد؛ اما با وجود این همه دشمن داخلی و خارجی ایران روی پای خود ایستاده و مستقل عمل می کند و پایگاه شیعه در جهان است. که اگر این از دست برود شیعه نیز نابود می شود. دشمن در انتظار این نشسته و سوء استفاده می کند. برخی مسؤولان با رفتار و اعمال خود نظام را تضعیف می کنند. در راه این نظام مردم خون دادند جان و مال فدا کردند بیش از سی سال زحمت کشیده شده است؛ اما برخی میلیارد میلیارد خیلی قشنگ می دزدند انگار شیر مادر است که حلال می خورند.

توجه به تعطیلات حوزه

آیت الله رضازاده در پایان گفت: هر کسی در نماز جماعت یا منبر یا هر کار فرهنگی در این مدت تعطیلی مشغول به کار است، تبلیغ تشیع کند مردم را با هر فکر جذب کنیم راست یا چپ، اصولگرا یا اصلاح طلب همه را زیر یک پرچم جمع کنید و کاری نکنید مسجد و یا آن جایگاه خدمت شما پایگاه عده ای خاص شود وعده ای دیگر از آن مکان گریزان باشند هر چند نشان دادن راه درست به منحرفان هم به مرور زمان و به آرامی لازم است. همه در زیر پرچم ولایت و محبت اهل بیت(ع) جمع کنید. کسی که در مسیر تقویت مذهب تلاش کند مورد دعای خیر ائمه واقع می شود و رحمت خدا شامل حال اومی شود چنان که در احادیث فرمودند، خدا رحمت کند کسی را که در جهت تقویت امر ما قدم بردارد. بنابر این خوشبحال کسی که مشمول دعای امام زمان(عج) و ادمه اطهار(ع) باشد و در این راه خدمت کند./933/پ201/س
ارسال نظرات