۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۸۴۹
استاد حوزه علمیه قم؛

امام موسی کاظم دارای شخصیتی جامع الاطراف بودند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: امام موسی کاظم(ع)، امامی رئوف و مهربان در عرصه جامعه و یکه تاز در عرصه مبارزه و سیاست بودند و این نشان از جامع‌الاطراف بودن شخصیت ایشان دارد.
امام موسي کاظم عليه السلام


حجت‌الاسلام سیدمحسن سعیدی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: آیه «محمد رسول الله و الذین معه اشدّاء علی الکفار رحماء بینهم» که در شأن حضرت پیامبر اکرم(ص) نازل شده، در حق امام هفتم شیعیان هم صادق است.

وی با اشاره به رأفت و مهربانی امام موسی کاظم(ع)، به بیان روایتی از آن حضرت مبنی بر این‌که «هرکس به برادران خود نیکی کند عمرش طولانی شود» پرداخت و اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع)، امامی رئوف و مهربان در عرصه جامعه و یکه تاز در عرصه مبارزه و سیاست بودند و این نشان از جامع الاطراف بودن شخصیت ایشان دارد، در جامعه کبیره هم به این امر تصریح شده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: زمانی که آن حضرت در منی بودند، زنی را با فرزندانش گریان می‌بیند، علت گریه آنها را جویا می‌شود، زن به امام می‌گوید که گاو شیردهی داشتیم و از طریق آن امرار معاش می‌کردیم، این گاو امروز تلف شد که امام (ع) می‌فرمایند می‌خواهید گاو را برایتان زنده کنم؟ زن با خوشحالی جواب مثبت می‌دهد، امام(ع) بعد از خواندن دو رکعت نماز به گاو می فرماید«قم باذن الله» گاو زنده می شود. زن با مشاهده این معجزه می گوید به خدا سوگند عیسی بن مریم زنده شده است.

وی با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) سیاست را با صفت زیرکی در خود جمع کرده و از زیرک‌ترین افراد جامعه بودند، بر همین اساس که خود فرمودند «المؤمن کیّس؛ مؤمن زیرک است»، گفت: امام موسی کاظم(ع) در عین مهربانی و رئوفی، ذره‌ای در برابر دشمنان کرنش نمی‌کرد و حتی به خلفا تذکر هم می‌داد.
 
حجت‌الاسلام سعیدی اضافه کرد: روزی یکی از یاران امام(ع) خطاب به ایشان گفت که خوب است مقداری در برابر حکومت نرمش نشان دهید تا فشارها بر شما کم شود، اما امام با نارحتی این خواسته را رد کردند و فرمودند «هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهم».

وی در تشریح لقب باب الحوائج به امام موسی کاظم(ع) تصریح کرد: امام(ع) متصف به القاب مختلفی مانند امین، کاظم، و صالح بودند، اما لقب باب الحوائج را مردم به ایشان دادند، چراکه بسیاری از این امام معصوم حاجت گرفته‌اند، حتی افرادی از اهل سنت هم حوائج خود را از ایشان می‌گرفتند.

این استاد سطح عالی حوزه ابراز داشت: امام شافعی درباره مقام امام(ع) می‌گوید«قبر موسی بن جعفر تریاق المجرّب؛ بارگاه امام موسی بن جعفر(ع) حاجت می‌دهد»، و همچنین یکی از بزرگان اهل سنت می‌گوید«ما همّنی فقصدت قبر موسی بن جعفر الّا ما سهّل الله ما احب؛ هیچ گرفتاری از من برطرف نشد مگر اینکه من به زیارت قبر موسی بن جعفر رفتم و حل شد.»

وی با بیان این‌که برخی از مردم، افراد دینداری هستند، اما مشکلات فراوانی دارند و برخی به مسائل شرعی کم توجه و نسبت به آن بی‌مبالات‌اند اما هیچ مشکلی ندارند، گفت: امام موسی کاظم(ع) در این‌باره می‌فرمایند «چشم تو به چیزی نگاه نمی‌کند مگر این‌که در آن چیز پند و اندرزی است» و «مؤمن مثل دو کفّه ترازو است که اگر ایمانش زیاد شود، ابتلائاتش هم بیشتر می شود»./905/ت302/ی

ارسال نظرات