۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۴۱۷
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

شورای فرهنگ عفاف و حجاب تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: نمایندگانی از مجلس، حوزه‌های علمیه، قوه مجریه و قوه قضائیه جمع شوند و با تشکیل شورایی درباره عفاف و حجاب، نهادهای مختلف را درگیر این مسأله کنند.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، تبیین دین و ترویج باورها و ارزش‌های دینی در جامعه را وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: مدیران حوزه تنها مسؤولیت تبیین دین و پاسخ به شبهات را برعهده ندارند، بلکه اجرای دین و تعهد دینی هم به عهده دین‌شناسان است.

 

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه هم یک بعد بینشی و هم یک بعد کنشی و رفتاری را در این مقوله بر عهده دارند، افزود: این مطلب به معنای آن نیست که مدیران حوزه مستقیما متولیان جامعه باشند، اما در عین حال باید نفسی برای تحقق و عینیت بخشیدن دین در جامعه از خود نشان دهند.

 

 حوزه‌های علمیه باید مسأله حجاب را برای مردم تبیین کنند

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید دقیقا مسأله حجاب را برای مردم تبیین کنند، به مشکلات فکری و نظری و شبهاتی که درباره حجاب در ذهن جوانان مطرح است، پاسخ دهند و بی‌اندیشند که با چه شیوه‌هایی می‌توان مسأله حجاب را در جامعه به صورت عینی و خارجی تحقق بخشید.

 

وی ادامه داد: حوزه ابتدا از تدریس درس خارج حجاب شروع کند و در ادامه به شبهات و مسائلی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ دهد و پس از آن با شناسایی راهکارهای لازم در این حوزه، متولیان اجرای این راهکارها را در نظام شناسایی کرده و نهادهای مسؤول برای تحقق حجاب در جامعه تلاش عینی و اساسی انجام دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه عملکرد حوزه علمیه و روحانیت را در برابر مسأله حجاب و عفاف مثبت ارزیابی نکرد و ابراز داشت: پس از 33 سال از پیروزی انقلاب هنوز می‌بینیم کتاب «مسأله حجاب» شهید مطهری یک کتاب بسیار مهمی برای جامعه محسوب می‌شود، یعنی هنوز یک کار اساسی در این زمینه انجام نشده است.

 

کتاب‌های زیادی در زمینه عفاف و حجاب نداریم

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به زمانی که مسؤولیت مرکز مطالعات و پژوهش‌های حوزه را برعهده داشت، افزود: اگرچه آن زمان پرسمانی پیرامون حجاب و مصالح نظری آن منتشر شد، اما کافی نبود و وقتی مخاطب سؤال کند چه کتاب‌هایی در زمینه حجاب وجود دارد، می‌بینیم که ‌کتاب زیادی در این زمینه نداریم.

 

وی در ادامه تدوین کتاب‌های متعدد و متنوع در زمینه حجاب و عفاف را برای مخاطبان نوجوان، جوان، خانه‌دار، کارمند، دانشجو و استاد دانشگاه ضروری دانست و گفت: اگرچه مسأله حجاب باید به صورت پژوهش‌های اساسی کار شود، اما مناسب است این مسأله را به شکل‌های دیگری مانند رمان، داستان‌های کوتاه و بلند و مانند آن برای مخاطب جا انداخت.

 

حوزه علمیه می‌تواند صدا و سیما را به ساخت برنامه درباره حجاب ترغیب کند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، نگارش فیلم‌نامه‌های مرتبط با حجاب در حوزه‌های علمیه و سپس عینیت بخشی به این تفکر را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر فیلم‌نامه‌های مناسبی از سوی حوزویان نوشته شود، حوزه می‌تواند صدا و سیما را به ساخت انیمیشن، فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی درباره حجاب ترغیب کند تا فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود.

 

وی همچنین نحوه تعامل حوزه با نهادهای حکومتی را در فرهنگ‌سازی امر حجاب مؤثر دانست و با اشاره به آسیب‌زا بودن نحوه پوشش برخی کارمندان دولت در جامعه، اظهار داشت: رعایت حجاب از سوی کارمندان دولت اعم از وزارتخانه‌ها تا ادارات، تأثیر مثبتی در جامعه خواهد داشت، همان‌طور که بی‌حجابی کارمندان دولت می‌تواند تأثیر منفی در جامعه بگذارد.

 

 هیچ تعاملی بین دولت و حوزه درباره مسأله عفاف و حجاب وجود ندارد

 

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که حوزه در ارتباط مناسب با دولت می‌تواند این مسأله را به خوبی دنبال کند، گفت: متأسفانه هیچ تعاملی بین دولت و حوزه در مسأله عفاف و حجاب وجود ندارد که مناسب است نمایندگانی از مجلس، حوزه علمیه، قوه مجریه و قوه قضائیه جمع شوند و با تشکیل شورایی درباره عفاف و حجاب، با فکر، ‌اندیشه و پیگیری مناسب، نهادهای مختلف را درگیر این مسأله کنند.

 

وی تشکیل شورای فرهنگ حجاب را با هدف ترویج و نهادینه کردن امر حجاب و عفاف در جامعه پیشنهاد کرد و ابراز داشت: قابلیت‌های خوبی در مردم وجود دارد که اگر به درستی روشنگری شود و زمینه‌ها و بسترهای لازم برای توسعه حجاب و عفاف فراهم گردد، مطمئنا ‌نتایج مطلوبی برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

 

 هنوز نهاد مستقلی برای مدیریت و توسعه فرهنگ حجاب تشکیل نشده است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: اگرچه فعالیت‌های مرتبط با حجاب و عفاف، جسته و گریخته در حوزه انجام شده است اما نمی‌توان این فعالیت‌ها را مطلوب شمرد، چراکه هنوز نهاد مستقلی برای مدیریت و توسعه فرهنگ حجاب تشکیل نشده است؛ شورای فرهنگ حجاب پس از تشکیل باید در بحث‌های بینشی، معرفتی و حتی اجرایی تأمل جدی کند.

 

  تشکیل شورای فرهنگ حجاب نحوه تعامل حوزه را با نهادهای حکومتی پوشش می‌دهد

 

وی با بیان این‌که تشکیل شورای فرهنگ حجاب نحوه تعامل حوزه را با نهادهای حکومتی به خوبی پوشش می‌دهد، تصریح کرد: مدیریت عالی حوزه متولی شود و نماینده‌ای را به این شورا معرفی کند‌ تا بتوانند با وقت کافی به نتایج صریح و مطلوبی برسند، البته کار زمانبری است، اما چون زمینه و قابلیت بسیار مناسبی در جامعه وجود دارد، به درستی عمل خواهد شد. /920/ت302/ن

ارسال نظرات