۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۳۴۹۷۰

اینجا منبرها چند رسانه‌ای‌اند

خبرگزاری رسا ـ برای تحقق نوین‌سازی تبلیغ دینی گاه واعظ بالای منبر از غزلیات حافظ وام می‌گیرد، گاه به امثال و حکم گریزی می‌زند، گاه به تخته سیاه و گچ متوسل می‌شود و گاهی هم به ابزارهای نوین پناه می‌برد تا بتواند آن پیام فطری را به دل‌ها بنشاند.
منبر

 

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، ماه رمضان است و فضای سخنرانی و وعظ گرم و پرورنق است. درعصری که از سر اجبار و به ناچار به سمت ماشینی شدن پیش می‌رویم نوآوری و نوین‌سازی جزء لاینفک تمام امور خواهد بود؛ بحث سخنرانی و تبلیغ و نشر مفاهیم دینی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای تحقق این نوین‌سازی گاه واعظ بالای منبر از غزلیات حافظ وام می‌گیرد، گاه به امثال و حکم گریزی می‌زند، گاه به تخته سیاه و گچ متوسل می‌شود و گاهی هم به ابزارهای نوین پناه می‌برد تا بتواند آن پیام فطری را به دل‌ها بنشاند.


منبر و وعظ هم این روزها وارد این جرگه شده و مبلغان و روحانیون در تلاشند تا از ابزارهای جدید تکنولوژیک برای تبلیغ دین بهره ببرند. به همین دلیل هم هست که «منبرهای چند رسانه‌ای در حال باب شدن است. حجت الاسلام حاج سید محمد حجت میرشاه ولد یکی ازمبلغان است که وعظ وخطابه را به منبرهای چند رسانه‌ای کشانده است. از او می‌پرسیم جرقه تشکیل چنین طرحی از کجا و از چه مقطعی زده شد؟ در جواب می‌گوید: «در حدود یک سال گذشته با دقت در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پی به نکاتی بردیم که بنابر دلایلی آن نکات مغفول و فراموش شده باقی مانده بود، به همین جهت یک تیم کارشناسی از مبلغان به دنبال این نکات رفتند و یکی از بارزترین آنها را رصد کردند، که بالغ بر دو بخش بود؛ یکی اینکه امامزادگان و بقاع متبر که در مناطق کشور باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند وبخش دوم به بحث نوین‌سازی ونوآوری در تبلیغ شاره داشت. لذا با موافقت اداره کل اوقاف استان تهران و اداره کل امور دینی و اعزام مبلغ آن نهاد، شکل گیری این طرح به شکل جدی کلید خود.»


شروع از امامزاده‌ها
او در توضیح منبرهای چند رسانه‌ای می‌گوید:« این طرح با نام«خیمه معرفت» معرفی شده است، ولی بسته به مناسبت‌ها وایام مذهبی مقارن با آن نام‌های متناسب دیگری هم به خود خواهد گرفت که در یک فضای حدودا" 150 متری با یک چارچوب از داربست و چادروهمراه با میز وصندلی و وسایل پخش تصاویر شامل ویدئوپروژکتور و پرده نمایش وپوسترها و بنرهای مربوط می‌توان این خیمه‌های معرفت را در صحن هر امامزاده‌ای بنا کرد. این طرح دارای چند ویژگی بسیار مهم است که قابلیت تمایز نسبت به سایر طرح‌ها را دارد، که از آن جمله می‌توان به زودبازده بودن، تا حدودی کم هزینه بودن و قابلیت استمرار آن اشاره کرد. یکی از دلایل راه‌اندزای این طرح، جرقه طرح است که در ابتدا به آن شاده کردم و دلیل دیگر آن که اگر بخواهم به زبان عامیانه بگویم به این صورت است که هر خانواد‌ه‌ای چه زائر وچه مجاور با هر خواسته و میلی به سمت امامزاده سوق داده شود، اگر بخواهد کودکش تفریح وسرگرمی داشته باشد، اگر بخواهد نوجوان و فرزندش قرآن بیاموزد، اگر بخواهد مورد مشاوره قرار بگیرد به سمت امامزاده بیاید، خلاصه این طرح بتواند تا حدی به قسمتی از خواسته‌های آنها به نحوی شایسته پاسخ دهد، در ضمن فراهم کردن یک محیط شاد و سالم برای خانواده‌ها فارغ از هر دغدغه وسن وسالی از دیگر اهداف این طرح است»


حجت الاسلام میرشاه ولد در توضیح بیشتر طرح می‌افزاید:« خیمه معرفت شامل 5 قسمت یا غرفه است، که یکی از آنها شامل سخنرانی یا منبر چند رسانه‌ای می‌باشد که در ابتدا باید یک تعریفی از عبارت چندرسانه‌ای ارائه کنم: سخنرانی که همراه با سایر لوازم وپارامترهایی از قبیل صوت وتصویروفیلم که توسط رایانه و ویدئوپروژکتور و پرده نمایش در معرض دید مدعوین قرار می‌‌گیرد، این تصاویر می‌تواند فیلم‌های آموزشی با پاورپوینت‌های مذ هبی وسایر محصولات از این دست باشد که سخنرانی را تکمیل کرده و در اثر بخشی مطالب کمک شایانی را خواهد کرد. هر سخنرانی از 20 دقیقه الی یک ساعت ونیم زمان متغیر است، که از این مدت حدودا" 30 درصد به پخش محصولات چند رسانه‌ای والباقی زمانبه تبیین مسائل مطرح شده توسط مبلغین خواهد انجامید و در انتهای هر بحث هم زمان پاسخ به سؤالات مدنظر قرار گرفته است.»


محتوای منبرها
این مبلغ دینی عنوان می‌کند که مطالب مطرح شده در منبرهای چند رسانه‌ای بیشتر موضوعات روز جامعه و مسائل مبتلا به جوانان و خانواده‌های ایرانی است، که از آن جمله می‌توان به حجاب، مبحث ولایت فقیه، امام حسین (ع) و امام زمان(عج)، شیطان و مسائل پیرامون وقف وامثالهم اشاره کرد. تمام این مفاهیم تصویری و پاورپوینت‌ها توسط 6 الی 7 مبلغی که غالبا" جوان هستند و در گرایش‌های ارائه شده مانند تربیت کودک و مشاوره خانواده به صورت تخصصی عمل می‌کنند، تهیه می‌شود.»


میرشاه ولد خاطرنشان می‌‌کند از جهات توسعه زمانی و مکانی این طرح به کمک خداوند متعال در حال گسترش و اشاعه به کل ایران خواهد بود، اما در حال حاضر تمرکز این طرح در استان تهران است ولی به صورت پراکنده در چند استان ایران مانند استان فارس نیز اجرا شده است. در هر فصل تبلیغی که شامل ماه رمضان (به مدت 30 شب) ماه محرم و صفر( هر کدام به مدت یک دهه)، ایام نوروز(15 روز)، طرح نشاط معنوی تابستانه ( شامل ماه‌های رجب وشعبان) است، این طرح به اجرا در می‌آید و در مورد مکان اجرا نیز در هفت امامزاده استان تهران اجرا می‌شود که عبارتند از امامزاده داوود(ع)  شمال غرب (فقط تابستان)، امامزاده صالح(ع) شمال، امامزاده حسن(ع) غرب، امامزاده معصوم(ع) غرب، امامزاده عبدالله(ع) غرب، امامزاده پنج تن(ع) لویزان، شمال شرق تهران. /971/203/ع

ارسال نظرات