۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۱۳۵۰۰۲
به مناسبت شب‌های قدر؛

ویژه‌نامه اینترنتی«قدری که شکفت» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ به مناسب شب‌های قدر ویژه نامه اینترنتی«قدری که شکفت» در پایگاه اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
شب قدر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«قدری که شکفت» به مناسبت شب‌هی قدر در پایگاه مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان منتشر شد.

 بر اساس این گزارش، کلیپ‌ها، نواهنگ ها، گالری تصاویر، تصاویر ویژه و موبایل اسلامی، قفسه، قلب کعبه شکافت، بشنو از دل، بغض قلم، شب ةای عاشقی و ویژه‌نامه‌های پیشین از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

امیر مؤمنان در انتظار عروج

امیر مؤمنان در انتظار عروج یکی از بخش‌های این ویژه نامه است در بخشی از آن می خوانیم؛ « درباره شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام و رویدادهای قبل و بعد آن، گزارشهایی در منابع روایی و تاریخی وجود دارد که  مظلومیت این امام و بزرگ مرد تاریخ را به تصویر می کشد. هر چند برخی از این اخبار با هم متفاوتند؛ اما این تفاوتها آنقدر نیست که بتواند ما را در اصل وقوع این حادثه مصیبت بار به تردید اندازد و یا از شدت آن بکاهد؛ حادثه ای که خبر آن قبل از وقوع، اشک بر دیدگان رسول خدا جاری کرد و آن حضرت را به شدت متاثر ساخت».

برخورد با ابن ملجم پیش از ترور، قصاص قبل از جنایت بود که در قوانین شریعت، چنین مجوزی در حق هیچ کسی وجود ندارد؛ یعنی نمی توان کسی را پیش از آنکه مرتکب جرمی شود مجازات کرد.

دو نوع شیعه در پایتخت امیر مؤمنان

همچنین در مطلبی با عنوان دو نوع شیعه در پایتخت امیر مؤمنان، آمده است: « کسانی که وصف عدالت و علم او را شنیده اند. اینان کسانی بودند که یا از زبان پیامبر و صحابه ایشان درباره خصوصیات والای ایشان شنیده بودند و در دوران پنج ساله حکومت، از نزدیک علم و تقوا و شجاعت و عدالت آن حضرت را دیدند».

 کسانی که امیرالمۆمنین علیه السلام را نه تنها بخاطر مشاهده کارهای شگفت آور، علم حیرت آور، ایمان بی کران و شجاعت و عدالت او دوست می داشتند، بلکه آن حضرت را دارای حق ولایت می دانستند. ولایتی که در اصل مخصوص خدا و پیامبر است و در امتداد، به امام علی علیه السلام می رسد. ولایتی که هر مسلمان او را برای رسول خدا و برای هر کس که جانشین او در نزد خدا باشد، ثابت می داند.»

 خلیفه ای که بر خلاف دو خلیفه قبل، هنگام تقسیم بیت المال، ارزشهای معنوی را در حساب و کتابهای مادی داخل نمی کند به پیشتازان اسلام سهم بیشتری نمی دهد و بین عرب و عجم هیچ فرقی نمی گذارد. و در راه خدا سیاه و سفید و فارس و عرب و ترک و ... برای او مساوی است.

دعای افتتاح از ویژگی های ساقی کوثر

 دعای افتتاح از ویژگی های ساقی کوثر می‌گوید از دیگر بخش‌های این ویژه نامه است، در بخشی از آن می خوانیم؛ « دعای افتتاح، منقول از امام زمان ارواحنا فداه (عج) است که توصیه شده تا بهترین لحظات مناجات با خدا در ماه مبارک رمضان به مدد آن سپری شود. در دعای افتتاح پس از حمد و ثنای الهی نخست به آستان مقدس پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله عرض ادب می شود و پس از صلوات بر وجود پر برکت ایشان با یادآوری خاندان آن حضرت، در خواست درود الهی بر تک تک آن بزرگواران می کند.»

 از آن جا که خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله به وسیله حضرت علی علیه السلام ادامه پیدا می کند، این صلوات از ایشان آغاز می شود و به حضرت مهدی (عج) خاتمه پیدا می کند. و در طی آن به اوصافی از حضرت اشاره می شود که با تحلیل قرآنی آنها می توان به حقایق ارزشمندی دست یافت. از جمله اینکه اعتقاد به امامت از ضروری ترین شروط قبول توحید است.

همان طور که مفتاح، معنای گشایش و گشودن را در خود دارد، ولایت نیز به کلید تشبیه شده چرا که کلید بازکننده درهای بهشت است. زیرا وقتی ولایت باشد نماز، زکات، روزه و حج، معنا و ارزش پیدا می کنند و در نبودن ولایت، هیچ کدام از این ها، برای انسان سودی نخواهد داشت.

 آن گاه که پیامبر صلی الله علیه وآله زنده بودند، امام علی علیه السلام را به عنوان امیرالمومنین لقب داد و معرفی کرد. گرچه پیشوایان دین و ائمه ی معصومین علیهم السلام همه امیرالمومنین هستند ولی این لقب تنها به حضرت علی علیه السلام اختصاص یافت و دیگر ائمه اهل بیت علیهم السلام حاضر نبودند کسی آن ها را امیر المومنین خطاب کند.

 ویژگی‌های شب قدر

همچنین در بخشی از این ویژه نامه به ویژگی‌های شب قدر، در قرآن اشاره می‌کند، در بخشی از آن آمده است: « منظور از بهتر بودن این شب از هزار شب به طورى که مفسرین تفسیر کرده‏اند بهتر بودنش از نظر فضیلت عبادت است. این معنا با هدف قرآن هم تناسب دارد؛ چون هدف اصلی قرآن، نزدیک کردن مردم به سوى خدا و زنده کردن آنها با عبادت است بنابراین منظور از برتری، ارزش عبادت در آن شب است که از هزار شب عبادت برتر است. ناگفته نماند این همان معنایی است که در روایات نیز به آن اشاره شده است».

برکت به معنای خیر کثیر است و چون شب ظرف زمان است پس مبارک بودن آن شب به این است که ظرفیت خیر کثیرى را دارد. و این خیر کثیر، در درجه اول قرآن است که در چنین شبی نازل شد و رحمت گسترده اش، همه خلق را گرفت و در مراتب بعدی عبادتهای این شب است که با وجود ظاهری کوتاه و چند ساعته برتر از عبادتهای هزار ماه است و نیز عنایت‌ها و الطاف ویژه خداوند متعال که در این شب نسب به بندگانش روا می دارد.

 لیلة القدر در کلام امیر مؤمنان

در بخشی با عنوان لیلة القدر در کلام امیر مؤمنان می‌خوانیم: « امام جواد از پدرش از پدران بزرگوارشان از امیر المۆمنین صلوات اللَّه علیهم اجمعین روایت کند که گفت: از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم شنیدم که به اصحابشان مى‏فرمود: به شب‏ قدر ایمان بیاورید که آن شب براى علیّ‏ بن أبى طالب و فرزندان یازده‏گانه پس از اوست».

 به امیرالمۆمنین علیه السلام گفتند: ما را از شب قدر آگاه کن. فرمود: خالی از این نیستم که آن را بدانم و از شما پنهان کنم. شک ندارم که خداوند به خاطر کمک کردن و مهلت دادن به شما آن را از شما می پوشاند؛ چون اگر آن را به شما اعلام می کرد، در همان شب، عمل می کردید و در غیر آن شب عبادت را ترک می کردید، و امید دارم که اگر خدا بخواهد شب قدر را به خطا نگیرید.

 علاقه مندان به استفاده از این ویژه نامه می‌توانند به پایگاه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی اینترنتی http://www.tebyan.net  مراجعه کنند./927/ ت302/ن

ارسال نظرات