۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۳۵۴۴۱
با حضور کارشناس شبکه ولایت:

به شبهات وهابیت در مورد زیارت و توسل پاسخ داده شد

خبرگزاری رسا ـ سیزدهمین ویژه برنامه کارگاه تخصصی غدیر پژوهی با حضور حجت الاسلام حاج ابوالقاسمی با موضوع توسل و زیارت قبور در سالن شهید رضایی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
همايش

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیزدهمین ویژه برنامه کارگاه تخصصی غدیر پژوهی با حضور حجت الاسلام حاج ابوالقاسمی با موضوع توسل و زیارت قبور در سالن شهید رضایی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمد جواد حاج ابوالقاسمی مدرس حوزه علمیه قم  در نقد ممانعت وهابیون از زیارت قبور و توسل گفت: توسل یک امر مسلم در قرآن است که در چندین جا بیان شده است از جمله ماجرای حضرت موسی که قوم بنی اسرائیل به ایشان متوسل شدند یا متوسل شدن فرزندان یعقوب به پدرشان برای بخشش خود در پیشگاه خداوند.


وی با بیان این که بحث توسل در نزد اهل سنت یک امر  مسلم و پذیرفته شده است و تنها وهابیان هستند که آن را شرک می دانند، به روایاتی از توسل صحابی به پیامبر بعد از فوت ایشان اشاره کرد و گفت: در رابطه با این شبهه که توسل در قرآن مورد تائید است اما چرا حضرت علی در نهج البلاغه بهترین وسیله را دعا کردن و عمل صالح معرفی کرده اند باید گفت خود اهل بیت(ع) بر ناسخ و منسوخ بودن و یا خاص و عام بودن کلام خود تصریح می کنند و حتی در صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) توسل به پیغمبر و اهل بیت(ع) می کنند و می گویند هیچ مخلوقی را امید ندارم مگر اهل بیت و پیامبر(ص).


کارشناس شبکه بین المللی ولایت در ادامه به نقد شبهه وهابیان مبنی بر جایز بودن توسل به فرد زنده اشاره کرد و گفت: این موضوع به قاعده «اثبات شی نفی ما عدا نمی کند» اشاره دارد  و اینکه اگر آیه ای ثابت کرد که توسل در زمان حیات جایز است دلیل بر این نمی شود که در غیر حیات هم جایز نباشد.


این مدرس حوزه ضمن اشاره به روایات موجود اهل سنت در توسل به قبر پیامبر(ص) به توسل عملی عایشه به قبر رسول خدا و توسل خلیفه دوم به عباس عموی پیامبر در طلب باران عنوان داشت: وهابیون در مورد توسل معتقدند گاهی توسل به فرد زنده گناهش به مراتب بیشتر از فرد مرده است چرا که فرد زنده می تواند دستور به فحشا بدهد.


حاج ابوالقاسمی ضمن اشاره به تبلیغات وهابیون به زبان فارسی در حرمین شریفین به فعالیت گسترده آنها برای تبلیغ فرقه خود با استفاده از پشتوانه مالی یک سوم از درآمد نفتی کشور عربستان و ایجاد دشمنی بر علیه شیعه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این موضوع نشان از برنامه ریزی آنها دارد که در این حوزه  وظیفه ما شیعیان است که با روشنگری در این مسئله بتوانیم در مقابل تبلیغات سوء آنها بایستیم.


وی در پایان با اشاره به گفته ابن حجر هیثمی از علمای اهل سنت مبنی بر این که « اگر مردم تاریخچه درگیری های بین خلفا و اهل بیت(ع) را بشنوند از دین و ما زده می شوند» بیان داشت: ماجرای اصحاب کهف در قرآن نشان از اهمیت خواندن نماز و زیارت قبور دارد و همین دلیل بر بطلان ادعای وهابیت کافی است./ 959/پ202/ع

ارسال نظرات