۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۳۸۵
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان:

برنامه‌های معنوی کشور نباید با پایان یافتن ماه رمضان تعطیل شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان با بیان این که ماه رمضان سبب اوج گیری برنامه‌های فرهنگی و دینی می‌شود و نهادهای فرهنگی، خانواده ها، مساجد، سازمان ها همگی به سمت معنویت و برنامه های مذهبی پیش می روند، ابراز داشت: مشکل آنجا است که با اتمام این ماه بساط معنویت و بندگی تا سال آینده برچیده می‌شود.
مشيري

 حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: معنویت یکی از مباحث ویژه زندگی انسان است به عبارتی توجه انسان به یک نقطه و مرکز قابل اتکا و ارتباط با آن است و رابطه مستقیمی با ایمان دارد به این بیان که معنویت ایجاد شده در انسان نتیجه ایمان است و هر اندازه ایمان قوی‌تر باشد این ارتباط و اتکا به ذات مقدس الهی که همان معنویت باشد افزون‌تر می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان افزود: ایمان حقیقی سبب ایجاد معنویت حقیقی می شود معنویت بدون ایمان زودگذر و موجب دلزدگی نیز می شود و فرد پس از مدتی سرخورده و با احساس خستگی عکس آن را مرتکب می شود.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: ماه رمضان و روزه داری و توجه بیشتر به قرآن و ادعیه خود به خود توجه انسان را به سوی خدا و ذات مقدس حق افزون تر می کند و در نتیجه حالت معنویت را در فرد به وجود می آورد که رفته رفته نوع نگرش او هم به اطراف تغییر می کند و بر اثر آن حالت درونی نوعی احساس خوش آیند و شادی نیز در شخص به وجود می آید که می تواند در صورت تقویت و ادامه آن راهگشای زندگی و مشکلات او باشد.

وی در ادامه ابراز داشت: بنابر این اهمیت توجه به مقوله معنویت پس از ماه مبارک رمضان بیشتر می شود؛ زیرا آن فضایی که سبب ایجاد و رشد معنویت شده است به پایان رسید و از آن هنگام افراد خود باید به راه‌های تقویت و حفظ این حالت بیاندیشند تا رفته رفته اثرات نیک آن را در زندگی خود مشاهده کنند و تا رمضان سال آینده به نقطه ای برسند که بتوانند در زمینه بندگی خود اوج بگیرند.

حجت الاسلام مشیری گفت: شایسته است که انسان صفاتی همچون رعایت حال دیگران و حق الناس توجه به دین و قرآن، سعی در دوری از معصیت و حفظ زبان از گناه و رسیدگی به نیازمندان و توجه به اموری از این قبیل را که در ماه رمضان به برکت فضای روزه داری ایجاد می شود را پس از آن حفظ کند و با تقویت آن در کوتاه ترین مدت نتیجه نیک آن را در زوایای مختلف زندگی خود و اطرافیانش به وضوح مشاهده کند.

دبیر اتاق فکر تبلییغ خراسان گفت: دانشمندان مباحث روان شناسی بعد چهارمی برای انسان در نظر می گیرند و اعتقاد به تغذیه روح و روان انسان دارند. توجه به خدا  و اعتقاد به او موجب رفع پریشان خاطری و اضطراب و استرس می شود. تقویت روح و روان انسان و تغذیه معنوی آن سبب اتکا و اعتقاد بیشتر به نقطه ماوراء طبیعت، ذات پاک و مقدس و لایزال الهی می شود  و در نتیجه نوعی قوت قلب در کارها و امور زندگی برای شخص و پس از آن در ابعاد مختلف رفتاری او بروز  پیدا می کند. و نرم و آهسته او را به سمت دینداری و بندگی حقیقی هدایت می‌کند.

حجت الاسلام مشیری افزود: معمولا جو حاکم بر ماه رمضان سبب اوج گیری برنامه‌های فرهنگی دینی می شود و نهادهای فرهنگی، خانواده ها، مساجد، سازمان ها  همگی به سمت معنویت و برنامه های مذهبی پیش می روند این نیکو است؛ اما مشکل آنجاست که با اتمام این ماه همه این برنامه ها نیز به پایان می رسد و به عبارتی بساط معنویت و بندگی تا سال آینده برچیده می شود.

وی در این رابطه بیان داشت: نیکوست همه متولیان فرهنگی، مساجد و خانواده ها که در این ماه برنامه  فرهنگی دینی داشتند به یک باره فعالیت خود را متوقف نکنند بلکه در هفته یک بار و یا در ماه چند بار برنامه های خوب خود را با شیوه ای دیگر ادامه دهند تا ثمره نیک آن را به مرور مشاهده، و در رمضان سال آینده اوج گیری بیشتری را در زمینه معنویت شاهد باشند.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان در پایان با اشاره به بزرگان حوزه علمیه و نخبگان دینی، توجه به معنویت در نسل جوان را لازم دانست و افزود: در زندگی بزرگان دینی ما معنویت و توجه به خدا موج می زد و همین سبب موفقیت های چشم گیر آنها بود. زندگی بدون معنویت جدا از بی ارزش بودن آن حاصلی در بر ندارد بلکه پس از مدتی انسان را خسته می کند و جهت رهایی از این حالت ممکن است، اعمال و رفتاری را انجام دهد که جز پشیمانی سودی ندارد./933/ت301/س

 

ارسال نظرات