۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۳۶۷۹۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

احیای نماز در تربیت متکبرترین افراد تأثیرگذار است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نماز انسان را به تواضع و تشکر در مقابل خداوند تشویق می‌کند و متکبرترین افراد نیز یاد می‌گیرند که چگونه در مقابل خداوند به خاک بیفتند.
آيت الله سيد ‌ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان و عضو خبرگان رهبري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در درس اخلاق خود گفت: بحث تأثیر نماز در ادای حقوق انسان بحثی بسیار پیچیده و جالبی است، مثلاً شخص نمازگزار باید موقع نماز لباس مباح به تن کند که برای تهیه لباس مباح باید در معاملات و کسب و کار خود بسیار دقت کند.

 

وی در ادامه افزود: همچنین اگر فردی با مالی که خمس آن را پرداخت نکرده است مکانی برای نماز تهیه کند نتنها نماز او باطل است بلکه عمل او نیز حرام می‌باشد و البته این برخی از آثار ظاهری نماز است که به این زیبایی از انسان مراقبت می‌کند.

     

    این استاد حوزه در ادامه با توجه به برکات نماز و جنبه تربیتی آن در ذیل آیه 45 عنکبوت که می‌فرماید نماز انسان را از منکرات دور می‌سازد، افزود: فردی علاوه بر گناهی که انجام می‌داد در نماز جماعت پیامبر(ص) نیز شرکت می‌کرد، زمانی که این خبر به گوش پیامبر(ص) رسید، ایشان با اشاره به آیه«قد افلح من تزکی» فرمودند همین نماز روزی او را نجات می‌دهد.

     

    وی در ادامه اظهار داشت: شرایط نماز دو گونه است؛ شرایط علمی و شرایط واقعی، شرایط علمی مواردی است که برای صحت نماز لازم است؛ اما مشروط به علم و یقین شما است، مثلاً اگر با لباس نجس نماز را خواندید و بعد از نماز متوجه شدید، اینجا نماز صحیح است ولی در شرایط واقعی، اگر اصلی را فراموش کردید نماز باطل است، که مسأله غسل و وضو از این موارد است و چه بسا اگر ده سال نیز غسل اشتباه انجام می‌داده اید نه تنها نماز بلکه کلیه اعمال شما زیر سؤال می‌رود، از این جهت است که باید به مطالعه و تحقیق زیاد بپردازید و تنها به مسائلی که می‌دانید اکتفا نکنید.

     

    آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به آثار معنوی نماز خاطرنشان کرد: نماز انسان را به تواضع و تشکر در مقابل خدا تشویق می‌کند و متکبرترین افراد نیز یاد می‌گیرند که چگونه در مقابل خداوند به خاک افتاده و خالص شوند، البته نمازی که با خشوع همراه باشد.

     

    شایان ذکر است، جلسه اخلاق آیت الله مهدوی سه شنبه شب، در خیابان گلزار اصفهان، جنب مسجد شیخ علی خان برگزار شد. /9392/پ203/س

ارسال نظرات