۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۷۲۴۷
آیت الله مجتهد شبستری:

عدالت اجتماعی اسلام با تکاثر ثروت مخالف است

خبرگزاری رسا ـنماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی پیشگیری از تکاثر ثروت در دست عده‌ای محدود، اثرات خاص اجتماعی، جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت و وحدت را از برکات ترویج فرهنگ تعاون دانست.
آيت الله شبستري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، امروز در دیدار مدیران اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعاون که در سال 1370 به تصویب مجلس رسید اقتباس شده از دستورات دین مبین اسلام بوده که برای ایجاد امکانات و شرایط لازم برای کسانی که قادر به انجام کار هستند ولی امکانات کار ندارند، به وجود آمد.

 

وی با اشاره به تأکید اسلام بر توجه به تعاون در جوامع اسلامی خاطرنشان کرد: توجه به بخش تعاون سبب نزول برکات مادی و معنوی در جامعه می شود، در دین اسلام همواره اصل عدالت اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته تا جایی که رمز بعثت تمام انبیا ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.

 

آیت الله شبستری با اشاره به اثرات خاص اجتماعی گسترش تعاون اظهار داشت: تعاون روحیه انحصار طلبی را از بین می برد و افزون بر آن استعدادهای افراد و توانایی‌های محدود فردی برای نیل به هدفی بزرگ متمرکز می شود.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که بر اساس اصل 44 قانون اساسی اقتصاد اسلامی بر سه محور دولتی، تعاونی و بخش خصوصی تکیه دارد، گفت: هر کس که قادر نیست به تنهایی و با اتکا به سرمایه شخصی خود فعالیت اقتصادی را انجام دهد، می‌تواند در قالب تعاونی از سرمایه ‌های اندک خود و دیگران بهره‌ برده یک فعالیت اقتصادی مناسبی را تحقق بخشد.

 

آیت الله مجتهد شبستری با تشریح برکات معنوی و وحدت‌بخش کار جمعی و تشکیل تعاونی تصریح کرد:  متأسفانه در مقام اجرا هنوز بخش تعاون در حد ایده ‌آل به جایگاه خود دست نیافته است، بر این اساس وظیفه دولت اسلامی است که زمینه‌های اشتغال را در جامعه فراهم آورد.

 

وی پیشگیری از تکاثر ثروت در دست عده‌ای محدود را از دیگر اهداف قانون تعاون عنوان کرد و افزود: ایجاد تکاثر ثروت باعث به وجود آمدن اختلاف طبقاتی می‌شود که اسلام با این موضوع به شدت مبارزه می‌کند و خواستار توسعه عدالت اجتماعی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت را دیگر هدف قانون تعاون دانست و خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها وسیع‌ترین شبکه اشتراک و دخالت مردم در امور جامعه هستند و معنای مردم سالاری دینی نیز همین است، البته تعاون مورد نظر اسلام به هیچ وجه با نظام های سوسیالیستی و کمونیستی مطابق نیست./935/پ202/س

ارسال نظرات