استدلال علامه طباطبایی درباره «اولی الامر» بزرگترین خدمت به اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سعید معمارمنتظرین استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در بین نمازگزاران مسجد رضوی اصفهان گفت: در زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) میفرماید«بموالاتکم تقبل الطاعة المفترضة» یعنی به وسیله ولایت شما قبول میشود طاعتی که واجب است، البته این اطاعت سه رکن اساسی دارد، اول خود اطاعت، دوم مقبول بودن در محضر خداوند و سوم وجوب اطاعت که بحث مورد نظر این فراز از زیارت جامعه است.
وی ادامه داد: پروردگار عالم در 12 جای قرآن امربه اطاعت فرموده است یک مورد آن آیه 90 سوره مبارکه طه است که بیان هارون است به قوم بنی اسرائیل ولی در یازده مورد دیگر خداوند امر فرموده به اطاعت از خدا و رسول اکرم(ص).
حجت الاسلام معمارمنتظرین در ادامه افزود: خداوند تنها در یک مورد از این یازده آیه به صورت مستقیم به اطاعت از خود و رسولش دعوت کرده است، دسته دیگری را نیز به اطاعت امر میکند، که شاهد بیان امام هادی(ع) این دسته سوم است و اگر کسی از آنها اطاعت کند، خداوند نیز طاعت او را قبول میکند.
وی خاطرنشان کرد: آیه 59 سوره مبارکه نساء که تائید حقانیت مذهب شیعه و تنها مدرک قرآنی وجوب اطاعت اولی الامر است و امروزه یکی از موارد اختلاف بیان این مسأله است که اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند، بیشتر تفاسیر شیعه در مورد این آیه مختصری بحثکرده اند؛ اما هنر محدث و فیلسوف بزرگ علامه طباطبایی این است که نزدیک به 50 صفحه در مورد این آیه بحث میکند و استدلالی که ایشان در این آیه آورده، خدمت بزرگی به اسلام و تشیع کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: ایشان در المیزان میگوید کسانی که در تفاسیر خود اولی الامر را هارون و یزید و متوکل معرفی کرده اند، آیا تامل نکرده اند که قرآن اولی الامر را با«واو» عطف به رسول متصل کرده است و این دلالت بر عصمت اولی الامر دارد و خدا در این آیه بدون هیچ قید و شرطی اطاعت از آنها را برای تمام مؤمنان واجب کرده و آیا این افراد که نام آنها در تفسیرهای گوناگون آمده دارای عصمت هستند که اطاعت از آنها واجب باشد.
حجت الاسلام معمار ادامه داد: اولین آیهای که خداوند اطاعت از خود و پیامبر را بر همه مؤمنان واجب کرده است آیه 32 آلعمران است که در پایان آن نیز میفرماید اگر اطاعت نکردید خداوند کافران را دوست ندارد، توجه کنید که در قرآن کفر در پنج مرحله بیان شده که دارای دو مصداق است، یکی کفر به اسلام و دیگر کفر به ایمان؛ از این رو کسانی که نه نبوت را قبول دارند و نه ولایت را، کافر به اسلامند و کسانی که نبوت را بدون ولایت قبول کردهاند، کافر به ایمانند.
وی در پایان بیان داشت: آیه 33 سوره محمد میفرماید ای اهل ایمان خدا و پیامبر را اطاعت کنید و اعمالتان را با تخلف از دستور خدا و رسولش باطل نسازید، در نتیجه کسانی که در روز غدیر توجهی به امر پیامبر(ص) نکردند نیز اعمالشان باطل است. /9392/پ203/س