۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۷۰
مدیر استانی حوزه علمیه گلستان:

بهره‌گیری از فقه جواهری برای تقویت شاخص‌های علمی در حوزه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه گلستان با اشاره به تحولات در مباحث علمی و کتب درسی گفت: تعبیر فقه جواهری از ابداعات حضرت امام خمینی(ره) بوده که نشان دهنده اهمیت کتاب جواهرالکلام مرحوم صاحب جواهر است.
حجت الاسلام ملكي مدير حوزه علميه گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام مصطفی ملکی، مدیر حوزه علمیه گلستان، امروز در مراسم افتتاحیه متمرکز مدارس علمیه استان که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: امام(ع) فرمودند«تَفَقَّهُوا فی دینِ اللّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصیرَةِ، وَ تَمامُ الْعِبادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَی الْمَنازِلِ الرَّفیعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلیلَةِ فِی الدّینِ وَ الدُّنْیا» «در دین خدا دنبال فهم عمیق باشید، زیرا که فهم عمیقِ دین، کلید بصیرت و بینایی و کمال عبادت و سبب تحصیل درجات بلند و مراتب بزرگ در امور دین و دنیاست».
 
وی با تأکید بر این که مسیری که  امروز طلاب و روحانیان در آن قرار دارند راهی است که امتثال امر امام زمان(عج) است و باید پر توان آن را ادامه داد، افزود: حوزه های علمیه متکفل و عهده دار تربیت و تعلم افرادی است که قصد دین شناسی را داشته و ما باید این مسؤولیت سنگین و خطیر را به درستی انجام دهیم.
 
عضو شورای حوزه علمیه گلستان تحول در حوزه را یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: تحول در حوزه در دو بخش سیستم اداری و مباحث علمی و کتب درسی است که باید با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود.

 

حجت الاسلام ملکی، تمرکززدایی از قم و واگذاری برخی اختیارات مرکز مدیریت به استان ها با راه اندازی مدیریت استانی را یکی از شاخص های مهم تحول در حوزه دانست و تصریح کرد: خوشبختانه مجموعه مدیریت حوزه در دو سال اخیر برنامه های بسیار مهمی را در این خصوص دنبال کردند و امروز شاهد تقویت جایگاه مدارس شهرستان ها هستیم.

 

وی با بیان این که تقویت شاخص های علمی و پژوهشی در مدارس علمیه شهرستان ها در دو سال اخیر کاملاً مشهود بوده است، بیان داشت: این روند باید به صورت جدی همچنان ادامه یابد.

 

وی در ادامه با اشاره به تحولات در مباحث علمی و کتب درسی گفت: تعبیر فقه جواهری از ابداعات حضرت امام خمینی(ره) بوده که نشان دهنده اهمیت کتاب جواهرالکلام مرحوم صاحب جواهر است. این استاد حوزه ادامه داد: دو شاخصه مهم این کتاب تتبع و تحقیق بوده که باید در کتب درسی حوزه های علمیه لحاظ شود.

 

حجت الاسلام ملکی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت حوزه علمیه استان اظهار داشت: مدیریت حوزه علمیه استان از سال 89 فعالیت خود را  آغاز کرده و ظرف دو سال گذشته توانسته برنامه های متعددی را در جهت تقویت مدارس علمیه شهرستان انجام دهد.

 

عضو شورای حوزه علمیه گلستان با بیان کارکردهای مدیریت استان در دوسال گذشته ابراز داشت: برگزاری المپیاد علمی به صورت متمرکز در استان، دریافت مجوز برگزاری امتحانات خرداد به صورت مستقل در استان، برگزاری آزمون علمی اساتید و شفاهی طلاب در استان، افتتاح پژوهشگاه حوزه استان، تکمیل کادر مدیریتی و علمی مدارس استان، تأسیس دو مدرسه علمیه جدید در شهرهای کردکوی و انبارالوم و پیگیری دو مدرسه دیگر در شهرهای نوکنده و کلاله بخشی از برنامه های اجرا شده از سوی مدیریت استان در این مدت بوده است.

 

حجت الاسلام ملکی همچنین ادامه داد: ساماندهی طلاب در مباحث معافیت تحصیلی آنان، اسکان طلاب در مشهد مقدس و برگزاری اردوهای زیارتی برای آنان، ساماندهی امر تلبس طلاب مطابق با آیین نامه ها، افتتاح دارالقرآن در مدارس علمیه، اعزام اساتید اخلاق به مدارس استان، برگزاری گردهمایی های معاونان تبلیغ مدارس و شهرستان ها به صورت متناوب، تقسیم عادلانه بودجه های ملی و استانی در میان مدارس، بازسازی، تکمیل و گسترش چشم گیر مدارس استان، تقسیم سرانه تغذیه طلاب به صورت منظم و همچنین راه اندازی اداره آمار و بررسی حوزه علمیه استان، برخی دیگر از فعالیت های مدیریت استان در دو سال گذشته بوده است./950/پ202/س

 

ارسال نظرات