۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۳۸۱۷۳

توصیه استادان درس خارج مشهد در نخستین روز سال تحصیلی

خبرگزاری رسا ـ استادان خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در نخستین جلسه از سال تحصیلی جدید و در ابتدای درس‌های خود، به تلاش در کسب علم و توجه به اخلاق و معنویت توصیه کردند.
توصیه استادان درس خارج مشهد در نخستین روز سال تحصیلی مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علمای صاحب کرسی خارج فقه و اصول مدرسه علمیه آیت الله خویی مشهد در نحستین روز تحصیلی سال جدید، توجه به معنویت و اخلاق و نیز تقوا و کوشش در کسب علم را سبب موفقیت در حوزه دانستند.

آیت الله رجبعلی رضازاده استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد گفت: امسال باید بهتر از گذشته به درس بپردازیم و جدیت داشته باشیم تا بهتر از گذشته موفق شویم. برای احیای مکتب تشیع و اهل بیت(ع) وظیفه داریم در این راه کوشش بیشتری داشته باشیم تا در بتوانیم قدمی برداریم.

وی با اشاره به حدیث«رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا أَمَرَنَا» گفت هر کس بنا بر این وظیفه ای که بدوش ما نهاده شده تلاش کند مورد دعای خیر اهل بیت و رحمت و مهرورزی ایشان قرار می گیرد.

 آیت الله رضازاده فلسفه وجودی حوزه را تقویت و نشر مکتب تشیع و معارف اهل بیت دانست و افزود: طلبه مشتاق علم احساس مسؤولیت می کند که درس خواندن وظیفه من است؛ از این رو بر اساس آن تلاش می کند هم در در جهت علمی و هم اخلاقی، پس بنابراین موفق می شود.

استاد عالی حوزه خراسان گفت: در احادیث تأکید شده که تقوا هر چه بیشتر باشد سبب توفیق در تعلیم و تحصیل علم می شود و باعث توفیقات بیشتر در این زمینه می شود. اشتیاق به علم همراه با عمل به آن سبب توفیق در این راه می شود.

افتخار می کنیم که در پاسخ به آیه نفر اقدام کردیم

آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی با قرائت آیه نفر شروع سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و خواستار جدیت و همت بیشتر طلاب در کسب علوم دینی شد.

وی افزود خدارا شکر که به دعوت آیه نفر در این راه قدم گذاشتیم و به آن افتخار می کنیم.حال وظیفه ما جدیت بیشتر در فراگیری علوم مستند به قرآن و سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است که بیش از گذشته اهمیت دارد.

استاد خارج اصول حوزه بیان داشت: شما طلاب بایید آن قدر جدیت و تلاش داشته باشید که قول شما برای مردم حجت باشد و به آن عمل کنند و این نیست مگر فقیه جامع الشرایط که نمونه بارز آن مرحوم امام بود که مردم به قول او اعتماد کرده و با ایمان عمل کردند تا انقلاب صورت گرفت.

وی با انتقاد  از مدرک‌گرایی و توجه زیاد به این مقوله گفت: فقط دنبال مدرک حوزوی نباشید ارزش این علوم فراتر از یک مدرک است. پس سعی کنید به درس اهمیت داده و در راه کسب علم کوشش کنید.

آیت الله خلخالی مردم را زیر مجموعه دو آیه دانست و گفت: عده ای به دنبال اهل الله البیع  رفتند و گروهی در پی «فلولا نفر» هستند که وظیفه ما با توجه به انتخاب این راه سنگین تر است.

وی با تبریک به طلاب جدید حوزه ابراز داشت: بهترین کار را انجام دادید و بهترین انتخاب و بهترین عمل را گزینش کردید. صرف عمر در راهی که خطاب آیه قرآن است افتخار است و باید قدر آن را دانست.

وی در پایان کلام خود را با حدیث اول العلم معرفت الجبار تمام کرد.

توجه به اخلاقیات و معنویت و تقوی رمز حفظ و دوام حوزه است

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی با بیان پیشینه تاریخی حوزه و دوام آن تا کنون بیان داشت: اساس حوزه معنویت و عمل به دستورات اهل بیت و فرامین الهی است که علمای حوزه با توجه به این مطلب تا کنون حوزه را نگه داشته اند.

وی توجه به مسائل اخلاقی و جدیت در تحصیل را از اسباب موفقیت حوزه دانست و افزود: سیره عملی بزرگان حوزه توجه به مسائل معنوی و سیره ائمه هدی(ع) بوده است رنج و سختی زیاد تحمل کردند تا حوزه حفظ شده و به دست ما رسیده است ما نیز باید بر اساس تقوا و عدم توجه به مقام و مسائل مادی کار کنیم تا این راه ادامه یابد.

وی با اشاره به محبوبیت امام خمینی(ره) در بین مردم و اعتماد به کلام ایشان، این را برگرفته از اصل معنویت و تقوا و عدم توجه به مسائل مادی دانست و افزود: محبتی که خدا از امام در دل مردم جای داد و همراهی آنها با امام سبب قیام علیه ظلم و موفقیت انقلاب شد.

استاد خارج فقه و اصول خراسان بیان داشت: طلاب تازه وارد ابتدا ممکن است توجه به معنویت نداشته باشند و یا به خاطر مدرک وارد این راه شده باشند؛ اما باید دقت کنند موفقیت در این راه جز با توجه به اخلاق اسلامی و معنویت و تقوا و تلاش در کسب علم نیست.

وی افزود: در طول این مسیر اگر می خواهید به جایی برسید و مشعل دار دین باشید نیت پاک در عمل و تقوا و اخلاقیات رمز موفقیت شما است این عناوین و مدارک حوزوی ارزش ندارد. تقوا و پرهیز از سهل انگاری در وظایف شرعی نور اصلی علم را در دم ایجاد می کند و سبب توفیقات بیشتر در این مسیر می شود.

 

آیت الله سیدحسن مرتضوی استاد خارج فقه و اصول خراسان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) به این مضمون که کاری که از من خواسته شده و وظیفه ای که به من واگذار شده یقینا از دیگری خواسته نشده؛ طلاب را به تلاش و جدیدت در راه کسب علم  توصیه کرد.

وی با اشاره به کلام معروف امام خمینی(ره) که فرمودند عالم محضر خدا است، گفت: اگر انسان خدا را حاضر و ناظر بداند دیگر به سوی خطا نمی‌رود و با این یقیین حیا  از ارتکاب گناه حاصل می‌شود.

آیت الله مرتضوی به ادامه حدیث امام صادق(ع) پرداخت و بیان داشت: رزق من را دیگری نمی‌خورد پس نباید حرص بخورم و نیز باید به مرگ همیشه توجه داشته باشم و این را هدیه و موهبت الهی بدانم که روزی شامل حال من هم می‌شود./933/پ201/س

ارسال نظرات