۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۴۰۴۴۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

کرامت انسانی با مجازات مجرمین منافاتی ندارد

خبرگزاری رسا – عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه گفت: با مجازات کردن مجرم،‌ دلیل نفی بر کرامت وی نیست و انسانی که با اختیار و آزادی خود مرتکب خلاف می‌شود، مسؤول اعمال خود است و باید پیامدهای جرم خود را بپذیرد.
سومين همايش سراسري انتظار و مهدويت با آموزه‌هاي رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی فیروزی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عصر امروز در همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی، که عصر دیروز در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، گفت: آنچه که پایه و مبنای حقوق بشر در اسلام قرار گرفته است، بر اصل مهم، اساسی و بنیادین کرامت انسانی استوار است.

وی در ادامه افزود: خداوند در قرآن کریم بر این کرامت یاد کرده است و روایت ائمه معصومین(ع) نیز بر این مسأله تأکید دارند.

حجت‌الاسلام فیروزی با اشاره به آیات و روایات درباره کرامت انسان، گفت: آیات قرآن کریم و روایات وارده از سوی معصومان(ع)،‌ مقام و حرمت انسان را به زیبایی به تصویر کشیده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: به رغم آموزه‌های اسلام در طول تاریخ شاهد نقض حقوق بشر و پایمال شدن کرامت انسانی بوده‌ایم و در برخی موارد این نقض کرامت به نام دین تمام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قرن‌ها پیش، پیشوایان معصوم بر اساس آموزه‌های اسلام، زیباترین جلوه‌های رفتاری با انسان و با مخالفان خود داشته‌اند.

حجت‌الاسلام فیروزی خاطر نشان کرد: قائل شدن به کرامت برای انسان سبب به وجود آمدن حقوقی برای انسان می‌شود و در واقع باید گفت انسان به حکم اینکه انسان است،‌برخودار از برخی حقوق می‌شود.

وی گفت: رفتار انسانی با یک انسان دیگر کمترین حقی است که از کرامت انسانی می‌توان فهمید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: نباید نقش محوری دین و آموزه‌های دینی را در تبیین رفتارهای انسانی و همچنین بیان مصداق‌های مخالف و موافق با کرامت انسانی را نادیده انگاشت.

وی خاطرنشان کرد: خود انسان نیز حق ندارد، کرامت خویشتن را نادیده گرفته و به مواردی مانند از بین بردن حق حیات دست بزند.

حجت‌الاسلام فیروزی ابراز داشت: از میان نبردن آزادی و اختیار انسان فارغ از رنگ پوست یا قوم و قبیله نیز از لوازم حفظ کرامت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر فردی با اختیار خود پا را از حدود قانون فراتر نهاد آیا همچنان از کرامت برخودار است، ادامه داد: و با این افراد نمی‌توان رفتار غیرانسانی داشت، زیرا مجرم، انسان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: خداوند انسان‌ها را با استعداد بزهکاری ارجمند دانسته است.

وی در ادامه تاکید کرد: آیاتی که انسان را بدتر از چهارپا و بدترین جنبندگان می‌داند ناظر به کرامت اکتسابی است؛ زیرا انسانی که از نیروهای خدادای، اختیار و اراده استفاده نکرده و به سقوط بیافتد، همانند حیوانات می‌شود که هیچ اراده و اختیاری ندارند.

حجت‌الاسلام فیروزی خاطرنشان کرد: انسان‌های مجرم نیز شامل آیه «و لقد کرمنا بنی آدم» می‌شوند و آن‌ها می‌توانند خود را به مسیر کمال برسانند و دوباره به کرامت اکتسابی برسند و البته همه انسان‌ها از حداقل کرامتی به نام کرامت ذاتی یا تکوینی برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه تاکید کرد: با مجازات کردن مجرم،‌ دلیل نفی بر کرامت وی نیست و انسانی که با اختیار و آزادی خود مرتکب خلاف می‌شود، مسؤول اعمال خود است و باید پیامدهای جرم خود را بپذیرد./914/پ203/ن

ارسال نظرات