۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۴۰۷۴۰
مدیر حوزه‌های علمیه:

ایام حج فرصت مناسبی برای پرداختن به مسائل کلان جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری، رئیس هیات علمی بین الملل بعثه مقام معظم رهبری ، گفت: معتقدم که آن مقداری که در آیات قرآن و روایات ما از حج سخن گفته شده است، متأسفانه امت اسلامی به آن توجه و عمل نکرده است.
آيت الله حسيني بوشهري رييس حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری، رییس هیأت علمی بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، با اشاره به این‌که حج ما دارای ابعاد عبادی و سیاسی است، افزود: تعبیراتی که در مورد حج در آیات قرآن می‌بینیم مانند: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ؛ تا شاهد منافع خویش باشند و نام خدا را در روزهای معلومی بر دام‌های زبان‏بسته‏ای که روزی آنان کرده‌اند»، مطابق این آیه باید امت اسلامی به گونه برای خود برنامه‌ریزی کند که وابستگی‌های اقتصادی و سیاسی‌شان به دنیای کفر را کم کنند.


رییس هیأت علمی بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به این ‌که سفیرهای کشورهای اسلامی، در موسم حج اقدام به بر پایی کنفراس و همایش‌هایی برای تدبیر مسائل اقتصادی جهان اسلام کنند، تصریح کرد: باید نمایندگان کشورهای اسلامی در موسم حج برای مبارزه با توطئه‌های دشمنان اسلام و ایجاد وحدت اسلامی برنامه‌ریزی کنند.


مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم زمینه‌ همکاری، همدلی و همراهی فراوانی برای گام برداشتن به سوی وحدت امت اسلامی، امر به معروف و نهی‌ از منکر، اقتصاد اسلامی و فرهنگ دینی و اسلامی وجود دارد.


رییس هیأت علمی بین الملل بعثه مقام معظم رهبری عنوان کرد: متأسفانه فضایی که هم‌اکنون در حج است، موجب شده که مسلمانان حتی نتوانند ارتباط طبیعی با هم برقرار کنند؛ یعنی همه در حالتی قرار دارند که از هر نوع اجتماعی و هر نوع سخن گفتن و مبادله فکری کردن، پرهیز داده می‌شوند. این در حالی است که «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ» در سایه ایجاد ارتباط و همدلی ایجاد می‌شود و یا در بعد مسائل معنوی متأسفانه ما گاهی می‌بینم که حج واقعی تعطیل و تبدیل به یک سلسله سفرهای تفریحی می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری، با بیان این نکته که گاه دیده می‌شود که افرادی فقط به انجام یک سری مسائل ظاهری حج اکتفا کرده‌اند و آن دقت و ملاحظه‌ای که لازمه حج است، را نمی‌کنند، گفت: اگر به این نکته توجه نشود که کعبه مرکز توحید است و به جایگاه عرفانی این مقام توجه نکنیم، طبیعی است که بین کسی که حج رفته و بین کسی که حج نرفته تفاوتی دیده نمی‌شود؛ لذا به تبع، تحولی در جامعه اسلامی نیز دیده نمی‌شود، به سخن دیگر انسانی که عمق دقت را راجع به حج به کار نبرد، طبیعتا آن آثاری که در مورد حج است، به آن دست نمی‌یابد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در مورد راه‌کارهای وحدت در حج، اظهار کرد: راهکارهای قرآن برای وحدت این است که ما به مشترکات نگاه کنیم؛ مانند کعبه، پیغمبر(ص) و اصل اسلام و کلمه توحید که میان همه مذاهب اسلامی مشترک است و این ناسازگاری‌ها یا به دلیل حاکمیت‌های جامعه‌ اسلامی است، یا به علت دشمنان بیرونی که به ما اجازه ندادند که آن مقدار که به اختلاف‌ها نگاه می‌کنیم به اشتراک‌ها نگاه کنیم؛ بنابراین به دلیل این‌که اختلاف‌ها را بزرگ جلوه می‌دهیم و موارد اشتراک را نادیده می‌گیریم به اختلاف دامن زده‌ایم، طبیعتا جامعه‌ای که به مشترکاتش توجه نکند، به اختلاف‌ها دامن می‌زند./917/د102/ن

ارسال نظرات