۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۴۲۳۶۱

تشریح محورهای اصلی فراخوان علمی پژوهشی ولایت در اهواز

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) اهواز گزارشی از نخستین فراخوان علمی پژوهشی ولایت در اهواز ارائه داد.
فراخوان همايش علمي پژوهشي ولايت در اهواز

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی پژوهشی ولایت در اهواز همزمان با دهه ولایت گزارشی از ارسال آثار و اثرگذاری این همایش در خوزستان ارائه داد.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان اظهار داشت: مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) اهواز نخستین مرکز آموزشی در کشور است که جهت تدریس رشته کلام شیعه تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تأسیس و دانشجو می پذیرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که از رسالت های اصلی این مرکز علمی برپایی همایش ها و جمع آوری مقالات علمی با موضوع ولایت و امامت است اظهار داشت: همایش علمی پژوهشی ولایت برای نخستین بار از سوی مؤسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین اهواز برگزار می شود و فراخوان این همایش به همه حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور ارسال شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با اشاره به موضوعات این همایش علمی ابراز داشت: موضوعات مقاله در محور امامت عامه، غدیر و ولایت، جایگاه معرفتی امامت و ولایت، ضرورت نصب و نص الهی در امامت، بررسی نظریه انتخاب در تعیین امام، نظریه انتصاب و تحلیل رفتار صحابه، امامت و بیداری اسلامی، ولایت و وحدت اسلامی، مفهوم و شئون امام در نگاه فریقین (شیعه و اهل تسنن)، شرایط و اوصاف امام از نگاه قرآن کریم و عصمت امامان در قرآن کریم است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: ولایت امیرالمؤمنین(ع) در قرآن کریم، آیه ولایت و تطبیق آن بر امامان اثنی عشر (ع)، اثنی عشر در منابع اهل سنت، اثبات امامت امام علی (ع) در پرتو افضلیت، شیوه های اثبات امامت خاصه (از چه راه هایی می توان امام حق  را شناخت؟)، موضوعات مقالات در محور امامت خاصه است.

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه  در برهه کنونی استقبال قابل توجهی از سوی اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی شده است بیان داشت: مقالات بسیار خوب و قابل توجهی از سوی طلاب و دانشجویان سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که امیدواریم استقبال این عزیزان پرشورتر و چشمگیر تر شود.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان خاطرنشان کرد: همایش علمی پژوهشی ولایت با هدف دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران بین المللی در حوزه دین و امامت برگزار شده است و به صورت ویژه برای حوزه ها و دانشگاه های کشور نیست.

وی برگزاری همایش علمی و دینی در استان خوزستان را بسیار خوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: از دیرباز مردم خوزستان مردمی ولایت مدار و مکتبی بوده اند که امیدواریم با برگزاری این همایش علمی در تعمیق باورهای دینی و عقیدتی مردم گام برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی در عرصه دین و امامت ابراز داشت: اندیشمندان و صاحب نظران با ارسال مقالات و حضور در همایش بر شکوه و بزرگی این همایش علمی بیفزایند تا در آینده ای نزدیک شاهد فراگیر شدن اسلام محمدی(ص) در سراسر جهان شویم.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: از رسانه های ملی به ویژه صدا و سیمای مرکز خوزستان و اصحاب رسانه و مطبوعات انتظار داریم که به شکل شایسته و مطلوبی در پوشش خبری و رسانه ای این همایش گام بردارند./9461/ت302/ب

ارسال نظرات