۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۲۸۶۲

اولین نشست از سلسه همایش های نظام سازی اسلامی و فقه حکومتی برگزار شد

خبرگزاری ـ اولین نشست از سلسه همایش های نظام سازی اسلامی و فقه حکومتی با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
همايش هاي نظام سازي اسلامي و فقه حکومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین نشست از سلسه همایش های نظام سازی اسلامی و فقه حکومتی، شب گذشته با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست رحیم پور ازغدی با اشاره به دسته بندی جریان های مخالف با فقه حکومتی و نظام سازی اسلامی، بیان داشت: وقتی که شخصی فقه حکومتی را لازم می داند اما با نظام سازی اسلامی مخالف است، در واقع نمی تواند با تز امام خمینی(ره) موافق باشد و جمهوری اسلامی به عنوان اولین حکومت دینی است که شیعه با پرچم فقاهت و مرجعیت آن را تشکیل داده است که حتی صفویه و آل بویه هم به این معنا ادعای ولایت فقیه نکردند.

وی با بیان این که برخی جریان ها از اساس با مسئله حکومت اسلامی مشکل داشتند و نظرات امام خمینی(ره) را مربوط به فقه شیعه نمی دانستند اظهار داشت: این طیف جریان ها معتقدند در عصر غیبت وظیفه ای مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی نداریم که در واقع این ها گاهی بی غیرتی در مورد اصول و ضروریات دین دارند و بسیاری از پرسش های عقلی را بی جواب می گذارند و به فقه جزیی نگر و ابعاد عبادی توجه دارند و تا جایی که نتیجه نهایی افکارشان ترویج سکولاریسم است.

رحیم پور ازغدی جریان های نو اخباری گری و رجوع به روایات بدون عقل و قرآن را یک رویکرد مذهبی دینی دانست و افزود: در دانشگاه ها هم مشکل متون ترجمه ای را داریم و به دلیل این که دانشگاه های ما قدرت اجتهاد ندارند نمی توانند برخورد انتقادی با متون ترجمه ای غرب بکنند به طوری که تقریبا همه کتاب های تازه ای که در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی منتشر می شود حرف تازه ای ندارد.

لازم به ذکر است مسئول برگزاری سلسه همایش های نظام سازی اسلامی و فقه حکومتی ابراز داشت: به زودی این همایش ها را بین دانشگاهی خواهیم کرد تا دانشجویان دانشگاه های دیگر هم بتوانند در آن شرکت کنند./956/پ203/ص 

ارسال نظرات