۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۴۴۲۵۱
آیت الله مرتضوی:

شکر نعمت راه گشایش مشکلات دنیایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان گفت: دعا هنگام بلا، استغفار هنگام گناه و شکر هنگام نعمت از سوی بنده ای، او را بی‌نیاز می‌کند و در واقع متحمل هیچ ضرری نمی‌شود.
 آيت الله مرتضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی، مدرس خارج فقه حوزه خراسان در پایان درس خود پیرو مباحث اخلاقی گذشته بیان داشت: امام (ع) در قسمت دیگری از سخنانشان فرمودند«و شکرا لنعمتک و اعترافا باحسانک ...» اگر زبانمان عادت به غیبت کرده خدایا تو  مقلب القلوبی همه چیز در اختیار شما است توفیق بده به جای آن شکر نعمت‌های شما را بکنم.

وی افزود: نیکو است به جای کلمات ناپسند کلمه شکر به زبان انسان جاری شود درباره شکر، این ماده با هیئاتش تقریبا در خود قرآن متجاوز از 50 آیه آمده است که یکی از آنها «و کان الله شاکرا علیما» است، خدا از کی شکر می‌کند این یعنی چه؟

آیت الله مرتضوی ابراز داشت: در روایات این گونه آمده است که اگر کسی سه چیز، خداوند به او مرحمت کند هیچ چیزی به او ضرر نمی رساند یعنی در واقع هیچی از او فوت نمی شود که ضرر کند و بی نیاز می شود. اول دعا هنگام رسیدن بلا و مصیبت و دوم استغفار هنگام ارتکاب به گناه و سوم زمانی که نعمتی به او رسید شکر آن نعمت کند، این سه مورد باب دیگر نعمت می شود.

وی ادامه داد: طبق این حدیث هر نعمتی که خدا به بنده داد شکر کند و اگر خدا باب شکر را بر عبدی گشود به یقین نعمت‎ها را به او می‌رساند.

استاد خارج فقه حوزع علمیه خراسان گفت: مرحوم کلینی دو داستان از پیامبر و از یکی از ائمه طاهرین(ع) نقل می‌کند، پیامبر در حرکت بود از ناقه پیاده شد چند سجده کرد که طول کشید، این مسأله برای همسفران سؤال پیش آورد حضرت فرمود«در حال سجده چند نعمت دیگر عطا شد به من، بنابراین برای هریک سجده ای کردم.» بنابر این شکر تقدم بر ایمان دارد و از راه شکر منعم می توان به توحید رسید.

آیت الله مرتضوی گفت: در بعضی از روایات برای هر نعمتی شکری بیان شده، یکی افتادن به سجده که خود این نعمت است که باید شکر آن نیز به جا آورده شود. شکر نعمت فراهم کردن زمینه دوری از گناه است.

وی در پایان ابراز داشت: شکرِ ترک معصیت و انجام واجبات هم واجب است و سبب توفیق می شود. یعنی خدای متعال جزای شکر عبدش را توفیق اعبد در کارهای خوب قرار می‌دهد./933/پ202/س

ارسال نظرات