۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۴۴۷۹۱
در دانشکده صدا و سیما قم؛

نشست نقد مخرب نقد مؤثر در مواجهه با تهاجم به مفاهیم قدسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی نقد مخرب نقد مؤثر در مواجهه با تهاجم به مفاهیم قدسی در دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد.
نشست سينماي آخرالزماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نصرالله قادری، منتقد سینما و تلویزیون در سومین نشست تخصصی جشنواره ملی فیلم دانشجویی با موضوع «نقد مخرب نقد مؤثر در مواجهه با تهاجم به مفاهیم قدسی» که عصر هشتم آبان در ساختمان دانشکده صدا و سیما قم برگزار شد، گفت: متأسفانه در جامعه امروز مفهوم نقد با مفهوم عیب‌جویی در هم آمیخته شده است.


وی با بیان این که نقد درباره یک موضوع همچون فیلم و رمان به معنای عیب‌جویی از آن نیست بلکه به معنای بررسی نقاط قوت و ضعف آن است، به تعریف مفهوم انتقاد پرداخت و افزود: نقد به معنای کشف آیین‌های تازه و کهن در اثر ارائه شده و شناخت حسن و قبح آن است.


این منتقد سینما اضافه کرد: در دین اسلام نقد به معنای عیب‌جوی نیست و فردی که تنها به دنبال عیبی‌یابی از اثر باشد منتقد نیست، بلکه منتقد به فردی گفته می‌شود که اثر را ببیند، آن را دوست بدارد، با آن ارتباط برقرار کند و در پایان به تحلیل اثر بپردازد.


وی با بیان این‌که هر اثر که در جهان ساخته می‌شود ضد دین نیست، گفت: یک اثر تولید شده ممکن است با دین مسیحیت منافات نداشته باشد در حالی که با دین اسلام منافات دارد و حتی اثری تولید شود که با یک مذهب مخالف و با مذهب دیگر موافق باشد.


قادری افزود: ساخت فیلم موهن به ساحت پیامبر(ص) یا بی احترامی یک خواننده نفرین شده به مقام والای امام هادی(ع) از جمله اثرهای ضد اسلامی است نه ضد دینی، چراکه این فیلم با شعر یا ادیان دیگر مخالفت ندارد.


این پژوهشگر دانشگاه در ادامه به بیان راه‌های مقابله با اثرهای ضد اسلام پرداخت و گفت: یک اثر را باید با قانون و قواعد خود اثر نقد کرد نه با فحش دادن یا بی‌احترامی، زیرا امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرماید «من شیعه فحاش و بد دهان را نمی‌خواهم».


وی تصریح کرد: باید در فیلم‌هایی که ضد دین اسلام ساخته می‌شود اصل، محتوا، عوامل و هدف از ساخت این فیلم‌ها را از سوی دشمن مورد نقد و بررسی قرار داد.


قادری وظیفه منتقدین سینما را تبیین مسائل و محتوا اثر ساخته شده دانست و بیان داشت: بهترین راهی که می‌توان به تهاجمات فرهنگی دشمن پاسخ‌داد، ساخت فیلم در مورد شخصیت‌های بزرگوار ائمه(ع) است.


وی ادامه داد: ما نباید منتظر شویم تا دشمنان اسلام به شخصیت‌های بزرگوار ائمه(ع) حمله کنند و بعد پاسخ دهیم بلکه باید پیش از تهاجم فرهنگی دشمن به ساحت‌های مقدس ائمه(ع)، با ساخت فیلم، شخصیت‌های دینی این بزرگواران را معرفی کنیم.


این استاد دانشگاه در پایان گفت: باید شیوه مناسب نقد را یاد بگیریم تا اگر دشمن بار دیگر به شخصیت‌های معنوی ما تهاجم کرد پاسخ مناسب داشته باشیم./993/پ202/ی

ارسال نظرات