۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۴۵۵۳۶
نکوداشت فقیه متأله(18)؛

سیر انفسی دشوارتر از سیر آفاقی است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده دین‌پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جنس عرفان، شهود است و با دانستن و فهمیدن تنها، شهود ممکن نخواهد شد.
حجت الاسلام رودگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمدجواد رودگر، رییس پژوهشکده دین‌پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صاحب مقاله برگزیده با عنوان « ضرورت و شرایط استاد سلوکی » عصر روز گذشته در کنگره نکوداشت آیت الله سیدعلی‌آقا قاضی در تبریز اظهار داشت: عرفان عملی با طی مراحل و منازل سلوکی برای درک و تحصیل مقامات معنوی و فتوحات غیبی و رسیدن به اوج تکامل وجودی است.

 

وی خاطرنشان کرد: جنس عرفان، شهود است نه صرف دانستن و فهمیدن؛ شهود تنها از رهگذر سلوک ممکن خواهد بود، آیا تاکنون کسی را دیده ایم که سیر و سلوک و مجاهدت نفسانی نداشته باشد و برایش گوهرهای غیبی عنایت شود، چنین چیزی با نظام خلقت در تضاد است.

 

حجت الاسلام رودگر با تأکید بر ضرورت داشتن استاد صاحب انفاس قدسی در مسیر کسب مدارج عالی عرفانی افزود: سیر انفسی به مراتب از سیر آفاقی سخت‌تر است، همان گونه که انسان در سیر آفاقی نیاز به استاد دارد، در سیر انفسی هم به مراتب انسان نیازمند راهنما و راهبر است.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که راه تهذیب نیازمند استاد است، همان گونه که در مسیر تحصیل این نیاز احساس می شود، به تشریح دلایل عقلی و نقلی ضرورت استاد در مسیر سیر و سلوک پرداخت و اظهار داشت: ابتدا باید پاسخگوی این سؤال باشیم که چرا باید استاد سلوکی داشته باشیم، اگر اهمیت وجود استاد در این مسیر سخت و دشوار را بدانیم در انتخابش حساس خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: مسیر تهذیب و سیر الی الله راهی دشوار و پرخطر است و عقل اقتضا می‌کند کسی راهنما و آشنا به خطرهای راه باشد، چراکه راهزنان این راه بسیارند، از سوی دیگر خود شیطان گفته که در کمین رهروان مسیر حق و صراط مستقیم الهی است.

 

حجت الاسلام رودگر با بیان این‌که آفات و آسیب‎های علمی و عملی این مسیر بسیار است، افزود: خیلی‌ها شب می خوابند و صبح می شوند قطب السالکین، که نادانسته در چاه عرفان‌های کاذب و یا توهمات ذهنی خود گرفتار می‌شوند، باید با شناخت در مسیر مسیر قدم گذاشت.

 

رییس پژوهشکده دین‌پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آشنایی تخصصی با عرفان، شایستگی‌های اخلاقی، دانایی و توانایی لازم، داشتن تجربه کافی، زمان شناسی در دفع موانع روز سیر و سلوک، اهل شریعت بودن، داشتن قدرت بیان انتقال و پرهیز از مریدبازی را از شرایط استاد سلوکی برشمرد./935/پ202/س

ارسال نظرات