۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۶۰۰۲

نشست معرفی و بررسی کتاب شرح اسم در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست معرفی و بررسی کتاب شرح اسم(زندگی‌نامه رهبر انقلاب) در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.
شرح اسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علیرضا کمری، مسؤول واحد پژوهش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، امروز در نخستین نشست معرفی و بررسی کتاب شرح اسم(زندگی‌نامه رهبر انقلاب) با اشاره به ویژگی‌های ساختاری کتاب «شرح اسم» اظهار داشت: این اثر تلفیقی از زندگی‌نامه‌نویسی تاریخی و ادبی بوده و نویسنده، تاریخ مقطعی از جامعه را با چاشنی ادبیات، به مخاطب عرضه می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که مؤلف «شرح اسم» بر اساس شواهد و مدارک، به بازشناسی و کشف موضوع پرداخته است، گفت:«شرح اسم» با توجه به قطع و حجمی که دارد، کتاب خوش‌دستی است؛ طراحی روی جلد کتاب، با خط نستعلیق، و رنگ آمیزی آن تداعی‌کننده کاشی‌کاری های سنتی ایرانی است.

 

 

مسؤول واحد پژوهش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با بیان این‌که نام انتخابی برای این کتاب، نشان‌دهنده آشنایی مؤلف با مسائل حوزوی و ادبی است، افزود: عبارتی که مولف، در توضیح نام کتاب آورده ‌است(زندگی‌نامه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای) کاملاً صریح و واضح بوده و به دور از جنبه‌های تبلیغی مطرح شده ‌است.

 

وی افزود: ساختار «شرح اسم» نقلی، روایی و مبتنی بر اسناد و خاطرات معتبر است که به نظر می‌رسد مؤلف، به منظور دوری از شلوغ‌کاری صفحات، از ثبت مرجع اظهارات و پاورقی‌های جزئی خودداری کرده است. کتاب، در عین حال که متین، معتدل، مودب و بدون‌اغراق نوشته شده، از تظاهر و تملق‌گویی نیز به دور بوده ‌است.

 

همچنین مهدی نعلبندی، نویسنده و مستندساز تبریزی در سخنانی اظهار داشت: کتاب، با توجه به دقتی که در محتوای خود داشته، کار نویسندگانی را که پس از این، بخواهند در حوزه تالیف مرتبط با زندگی رهبر انقلاب، گام بردارند، بسیار سخت‌تر می‌کند.

 

وی با تحسین مؤلف در پرداختن به موضوع خاص کتاب گفت: در محتوای کتاب، با یک روایت سوم شخص مواجهیم که طی آن، نویسنده، فاصله خود را با شخصیت اصلی کتاب(رهبر انقلاب) به خوبی حفظ کرده‌ است؛ به طوری که نویسنده، در عین حال که از دایره انصاف خارج نشده، سعی کرده تا به دور از برخی شیفتگی‌ها، طی یک نگاه واقع‌بینانه، به بررسی موضوع زندگی‌نامه بپردازد.

 

نعلبندی با تقسیم‌بندی زندگی رهبر انقلاب به سه دوره «دوران جوانی تا پیروزی انقلاب»، «سال‌های پیروزی انقلاب تا پایان ریاست جمهوری» و «آغاز رهبری تا دوره کنونی»، خاطرنشان کرد: «شرح اسم» تنها به مقطع اولیه زندگی مقام رهبری پرداخته‌ و معتقدم کار مؤلف، در تدوین زندگی‌نامه رهبر انقلاب، در مقاطع بعد از انقلاب، به مراتب سخت‌تر است./935/پ202/ب

ارسال نظرات