۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۶۹۴۰

نهضت‎های قرآنی در طول تاریخ جاودانه خواهند ماند

خبرگزاری رسا _ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: راز جاودانگی قیام امام حسین(ع) قرآنی بودن آن است و انقلاب ایران نیز برخاسته از نهضت حسینی و جاودانه است.
حجت الاسلام رستمي عضو هيأت علمي دانشگاه رضوي

حجت‌الاسلام علی اکبر رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: حماسه عاشورا به عنوان حماسه‌ای تاریخی از ابعاد مختلف قابل بازنگری است، یکی از مزایایی که در خصوص آن کمتر کار شده، بررسی راز ماندگاری و جاودانگی این حماسه است.

 

وی بیان کرد: اگر به ظاهر قضیه نگاه شود، در عصر امام حسین(ع) حرکتی اتفاق افتاد، ایشان با یاران اندکی که داشتند در مقابل یزید ایستادند، همه یاران به شهادت رسیدند، اهل بیت ایشان نیز به اسارت گرفته شدند و دشمن سعی کرد که آن واقعه را در همان صحرا به پایان برساند.

 

وی با اشاره به این‌که این ظاهر امر بود که این حرکت شکست خورده است، گفت: اما اکنون دنیا شاهد است که پس از 14 قرن، این حرکت جهانی شده، همچنان در همه جای دنیا در حال گسترش است و چشم‌انداز آینده آن این است که هر روز به جذابیت و هر سال بر عظمت شعار امام حسین(ع) افزوده شده و هواداران بیشتری را به خود جلب می کند، همچنین هر روز ارادتمندان ایشان شیفته‌تر می شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جای طرح این سؤال هست که راز این امر چیست و چرا چنین حرکتی توانسته ماندگار و پایدار مانده و فراگیر شود، اساساً این تعبیر معروف پیروزی خون بر شمشیر چرا اتفاق می افتد؟

 

وی در جواب این سؤال، گفت: این یکی از موضوعات مهم و قابل بررسی در عاشورا است و پاسخ اجمالی و مهم آن این است که هر حرکت، تلاش و هر اقدامی که پشتوانه آن خداوند باشد، با هدف الهی و انجام وظیفه صورت گرفته و بر اساس قرآن باشد، بر اساس وعده های خداوند متعال جاودانه است.

 

وی با اشاره به آیه شریفه 69 سوره عنکبوت «مَن جاهَدَ فِینَا لَنَهدِینَّهَم سُبُلَنا»، گفت: هر کسی که در مسیرخداوند تلاش نماید، خداوند راه را به او می شناساند و راه او را پایدار می کند، این وعده خداوند است و در طول تاریخ آشکار شده است.

 

حجت الاسلام رستمی تأکید کرد: راز جاودانگی قیام امام حسین(ع)، قرآنی بودن آن است و قرآن را نیز خداوند فرستاده است تا جاودانه باشد، چنانکه امام باقر(ع)، قرآن را تشبیه به ماه و خورشید می کنند که دو ویژگی مهم ماه و خورشید جاودانه بودن و نیز تابناک بودن و عالم گیر بودن آن دو است.

 

وی در ادامه افزود: اگر قرآن این چنین است، هر فکر و نهضت و حرکتی هم که خاستگاه آن قرآن باشد، جاودانه خواهد بود؛ امام حسین(ع) خود را در راه خداوند قرار داد و خاستگاه وی نیز چیزی به جز قرآن نبود، همچنین در عصرهای دیگر نیز می بینید که هر آنچه از قرآن و فرهنگ عاشورا نشأت گرفته است به دلیل جاودانه بودن این دو، جاودانه شده است.

 

حجت الاسلام رستمی در پایان ضمن تأکید بر آرمان های مقدس اسلام و نهضت امام خمینی(ره)، گفت: نهضت امام خمینی نیز شاهد بر همین ماجرا است، چنان که امام خمینی(ره) فرمودند: «از محرم و صفر است که اسلام زنده است»، این جمله نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی ایران نیز که برخاسته از نهضت حسینی است، ‌جاودانه خواهد ماند و همواره می بینیم که نهضت امام خمینی در کنار نهضت حسینی پرچم پیروزی را بر می افرازد./932/ت302/ب

ارسال نظرات