۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۸۵۲۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

امامت با عقول مادی قابل درک نیست

خبرگزاری رسا – حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به غیبت امام عصر(ع) در احادیث ابراز داشت: دوره غیبت آنقدر طول می‌کشد که گمراهان خود را نشان می‌دهند.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی، از استادان حوزه علمیه شامگاه یک شنبه دوازدهم آذرماه در مراسم عزاداری حسینی در خیابان فلسطین تهران با اشاره به گفته برخی افراد مبنی بر این که در بیان معارف اسلامی فقط باید از قرآن استفاده شود اظهار داشت: خداوند در آیه 44 از سوره نحل می‌فرماید ای پیامبر(ص) ما قرآن را به‌سوی تو نازل کردیم تا این‌که برای مردم بیان کنی.

وی افزود: بیان قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص) به این معنا است که ایشان قرآن را برای مردم شرح بدهند و تبیین کنند و این آیه حجیت و مشروعیت روایت را اثبات می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تأکید بر این که در عصر حضرت حجت(عج) بیشتر از این که مسلمان بخواهند «سلمان» می خواهند ابراز داشت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند به خدا قسم من و فرزندانم حسن(ع) و حسین(ع) کشته خواهیم شد اما هر آیینه خداوند در آخرالزمان مردی از اهل بیت مرا مبعوث می‌کند برای این‌که طالب خون ما باشد اما او قطعا غیبت خواهد کرد برای این‌که هدایت‌شدگان از گمراهان مشخص شوند.

این استاد حوزه علمیه با بیان این حدیث خاطرنشان کرد: غیبت امام عصر(عج) آنقدر طول می‌کشد که گمراهان خود را نشان می‌دهند و ارزش این روایت به این است که بدانیم مخاطب آن ما هستیم.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی در نجف محضر آیت‌الله قاضی طباطبایی بود و بعد از بازگشت به ایران، در قم به بیان تفسیر قرآن پرداخت که نقل می‌کنند آنچه در وی منشأ تحول شد، این بود که یکی از لات‌های قم خدمت او رسید و عرض کرد اسم من حسن تیغ‌کش است و آنچه می‌گویم هستم آیا شما هم آنچه می‌گویید هستید؟

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به این که یزید و عمر‌سعد هم برای حضرت سیدالشهدا(ع) گریه کردند عنوان داشت: برای این‌که معلوم شود گریه‌های ما یزیدی نیست، ما را امتحان می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: چهارتن از دانشمندان بزرگ خدمت امام صادق(ع) رسیدند و یکی از جملاتی که ایشان به آنها فرمودند این بود که اگر حضرت مهدی(عج) را درک کنم، خدمتگزار او می‌شوم.

وی با بیان این که سیستم امامت با عقول مادی قابل درک نیست گفت: شیعه واقعی دارای خصوصیاتی است و ما اگر خیلی لایق باشیم، محب اهل‌بیت(ع) هستیم.

حجت الاسلام علوی تهرانی ابراز داشت: در عیون اخبار الرضا(ع) روایتی داریم که می‌فرمایند عده‌ای در مرو خدمت امام رضا(ع) آمدند و در زدند، امام رضا(ع) پشت در آمدند و آنها عرض کردند ما شیعیان شما هستیم اما ایشان فرمودند من شما را نمی‌شناسم و این اتفاق تا شصت بار ادامه یافت و هر بار حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) فرمودند شما را نمی‌شناسم تا این‌که یک بار عرض کردند ما محبین شما هستیم و ایشان در را باز کردند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه این روایت بیان داشت: آن گروه از امام رضا(ع) پرسیدند چرا دفعات قبلی در را باز نکردید؟ امام(ع) فرمودند شما ادعایی کردید که اهل آن نبودید اما وقتی گفتید ما محب شما هستیم، من در اعماق وجود شما محبت را دیدم.

وی با اشاره به این که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند کسی که دو روزش مساوی باشد ضرر کرده است گفت: کسانی که هنوز خصوصیات منفی که چهل سال پیش داشتند در آنها وجود دارد ضرر کرده‌اند مانند این‌که شخصی چهل پنجاه سال قبل اهل کینه بوده و هم‌اکنون هم این خصوصیت را دارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان این که استراتژی ما در زندگی نسبت به خدا اشتباه است ابراز داشت: ما اشتباه متوجه شده‌ایم و بر اساس آن عمل می‌کنیم در حالی که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند با روش غلط جواب درست گرفته نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه عنوان داشت: انبیا برای تهذیب نفس مبعوث شدند و مراد از سلوک تهذیب نفس است نه تقویت نفس به طوری که «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» باید ما را به سمت تهذیب بکشاند./956/پ202/ص

 

ارسال نظرات