استاد حوزه علمیه کرمان:
اهمیت پژوهش در مدارس علمیه کرمان تبیین نشده است
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان گفت: از دلایل مشخص نشدن اهمیت پژوهش و روشن نشدن نیازهای جامعه به آن، ارتباط ضعیف حوزه با بدنه جامعه است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی معاونت پژوهش حوزه علمیه کرمان، مسأله پژوهش و پویاسازی ذهن طلاب به سوی نویسندگی و ارائه مقالات علمی، از دیر باز از موضواعات مهم در حوزههای علمیه بوده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نبوده و نیست؛ در این باره با حجت الاسلام منصور کمالی، استاد حوزه علمیه کرمان گفت وگویی صورت گرفته است که در ذیل می آید.
وضعیت پژوهش در مدارس علمیه کرمان چگونه است؟
متأسفانه وضعیت پژوهش در مدارس علمیه کرمان در سطح ضعیفی قرار دارد و معمولا در برنامه مدیران حوزه و حتی تک تک طلاب برای این موضوع شأن وجایگاهی سنجیده نشده است و پژوهشهای مختصری هم که ارائه شده کافی نیست. یکی از دلایل مشخص نشدن اهمیت پژوهش و روشن نگشتن اساس نیاز جامعه به آن، ارتباط ضعیف طلاب و حتی اساتید ومدیران حوزه با بدنه جامعه است.
متأسفانه وضعیت پژوهش در مدارس علمیه کرمان در سطح ضعیفی قرار دارد و معمولا در برنامه مدیران حوزه و حتی تک تک طلاب برای این موضوع شأن وجایگاهی سنجیده نشده است و پژوهشهای مختصری هم که ارائه شده کافی نیست. یکی از دلایل مشخص نشدن اهمیت پژوهش و روشن نگشتن اساس نیاز جامعه به آن، ارتباط ضعیف طلاب و حتی اساتید ومدیران حوزه با بدنه جامعه است.
یک طلبه افزون بر این که باید بار علمی و معرفتی خود را افزایش دهد، لازم است از حیث پژوهشی هم پیشرفت کند و به گونهای در مسیر معارف و حقایق علوم گام بردارد که بتواند خلأهای موجود را برطرف سازد؛ اما متأسفانه این خلأهای وجودی به طلبه معرفی نشده و خود او هم به آنها نرسیده است، که در همین راستا خلأهای جامعه هم برای او روشن نمیباشد و وقتی انسان احساس تشنگی نکند، مشخص است که به سمت آب و رفع تشنگی نمیرود.
لذا حل این مشکل، تلاشی دوچندان از سوی حوزههای علمیه و خود طلاب میطلبد. البته طلبهای که میخواهد فعالیت پژوهشی انجام دهد، در ابتدا نمیداند از کجا شروع و از چه روشی استفاده نماید؛ از آنجا که روشن نمودن مسیر پژوهش از مقدمات لازم انجام پژوهش است،لازم است که از فعالان در عرصه پژوهش برای تربیت پژوهشگر در حوزههای علمیه بهره برد؛ و بهعنوان یک هدف، برای آن برنامهریزی شود.
متأسفانه یکی از مشکلاتی که در روند پژوهشپروری در حوزهها تأثیرگذار است، ضعف پایههای علمی بعضی از طلاب، خصوصا ضعف در ادبیات عرب است؛ از سوی دیگر مهمترین و بهترین منابع در حوزه به زبان عربی هستند مانند تفسیر المیزان، نهج البلاغه و شروح آن و اکثر کتب تاریخی و حدیثی معتبر که به این زبان نوشته شده است.
گاهی ضعف پایه، به قدری تأثیر داشته که ذهن طلبه را ترجمه محور بار آورده، تا اندازهای که بهجای استفاده از یک کتاب مرجع، تنها توانایی استفاده از ترجمه آن را دارد. البته گاهی ضعف پایه نیز تنها دلیل نمی باشد؛ بلکه این ذهنیت که نیازی به مطالعه یک کتاب بعد از گرفتن نمره آن نیست، هم میتواند از عوامل مشکلساز باشد.
همچنین توجه نداشتن مدیران به شناسایی و پرورش طلاب با استعداد نیز به این مسأله دامن میزند، به گونهای که میتوان گفت؛ حوزهها در این زمینه هیچ برنامهای برای استعدادیابی ندارند.
با توجه به این که شما از اساتید حوزه میباشید، طلاب کرمان را از نظر انگیزه، استعداد و آرمانهای پژوهشی چگونه ارزیابی میکنید؟
شاید انگیزه پژوهش در طلاب کرمانی قوی نباشد؛ اما استعدادها در این زمینه بسیار بالاست و شاهد آن طلاب کرمانی است که بعد از عزیمت به قم، استعدادها و انگیزههایشان بیدار، و در مباحث پژوهشی بسیار موفق بودهاند.
با توجه به این که شما از اساتید حوزه میباشید، طلاب کرمان را از نظر انگیزه، استعداد و آرمانهای پژوهشی چگونه ارزیابی میکنید؟
شاید انگیزه پژوهش در طلاب کرمانی قوی نباشد؛ اما استعدادها در این زمینه بسیار بالاست و شاهد آن طلاب کرمانی است که بعد از عزیمت به قم، استعدادها و انگیزههایشان بیدار، و در مباحث پژوهشی بسیار موفق بودهاند.
البته اساتید در پرورش و یافتن استعدادهای پژوهشی سهم بسیار زیادی دارند و میتوانند از نوع نگاه طلبه به مسائل مختلف، استعداد او را تشخیص دهند و اگر مدیران و اساتید در زمینه استعدادیابی همفکری و همکاری لازم را انجام دهند، میتوان شاهد پرورش پژوهشگرانی موفق در هر پایه تحصیلی باشیم.
به نظر حضرتعالی، نقش پژوهش و تأثیر آن در تبلیغ طلبه چگونه است؟
پژوهشگر بودن طلبه، در تبلیغ او نیز بسیار تأثیرگذار است، به طور مثال؛ در دوران دفاع مقدس بهخاطر داریم رزمندگان اسلام چند ماه قبل از انجام هر حمله و عملیات، تمام پیشامدهای احتمالی را بررسی میکردند؛ امروزه هم یکی از معانی تبلیغ، حمله میباشد، حمله به شبهات، خرافات و فرهنگ های غلط؛ و یک بعد تبلیغ نیز دفاع نمودن میباشد.
به نظر حضرتعالی، نقش پژوهش و تأثیر آن در تبلیغ طلبه چگونه است؟
پژوهشگر بودن طلبه، در تبلیغ او نیز بسیار تأثیرگذار است، به طور مثال؛ در دوران دفاع مقدس بهخاطر داریم رزمندگان اسلام چند ماه قبل از انجام هر حمله و عملیات، تمام پیشامدهای احتمالی را بررسی میکردند؛ امروزه هم یکی از معانی تبلیغ، حمله میباشد، حمله به شبهات، خرافات و فرهنگ های غلط؛ و یک بعد تبلیغ نیز دفاع نمودن میباشد.
با وجود بهترین فرصتهای تبلیغی مانند ماه محرم، صفر و رمضان و ایام فاطمیه برای تأثیرگذاری بر جامعه، اما باز هم شاهد فعالیت گسترده فرقههای انحرافی مانند وهابیت در جنوب استان میباشیم. همچنین معضلات دیگری در سایر امور جامعه وجود دارد که حمله به این معضلات و دفاع در مقابل آنها، بدون پژوهش و تحقیق امکانپذیر نیست.
همچنین اگر طلبهای برای تبلیغ به منطقه مورد حمایت و فعالیت بهائیان اعزام شود؛ جهت مؤثر واقع شدن تبلیغ خود از اسلام، چارهای جز تحقیق و پژوهش در مورد بهاییت و راههای مقابله با آن ندارد؛ هر چند که در امور تبلیغی دارای ویژگیهای لازم و مثبتی هم باشد.
به نظر شما چه اموری ارکان پژوهش را تشکیل میدهند؟
اگر موضوع پژوهش شخصی باشد، رکن پژوهش را خود شخص و منابعی که دنبال میکند تشکیل میدهد، و اگر شخصی نباشد، از میان صدها هزار موضوع میتوان یکی را برای انجام پژوهش انتخاب کرد؛ اما باید دقت داشت بدون تدبر، موضوع انتخاب نشود؛ بلکه موضوعی که طلبه برای پژوهش خود انتخاب میکند باید باید بر اساس ضرورتهای حوزه و جامعه انتخاب شود.
به نظر شما چه اموری ارکان پژوهش را تشکیل میدهند؟
اگر موضوع پژوهش شخصی باشد، رکن پژوهش را خود شخص و منابعی که دنبال میکند تشکیل میدهد، و اگر شخصی نباشد، از میان صدها هزار موضوع میتوان یکی را برای انجام پژوهش انتخاب کرد؛ اما باید دقت داشت بدون تدبر، موضوع انتخاب نشود؛ بلکه موضوعی که طلبه برای پژوهش خود انتخاب میکند باید باید بر اساس ضرورتهای حوزه و جامعه انتخاب شود.
اگر در انجام یک پژهش تمام این دقتها لحاظ شود، پژوهش به یک جریان و موج تبدیل خواهد شد و هنگامی که موج پدید آید، حتی افرادی که تمایل به همراهی ندارند، خود به خود در این موج قرار میگیرند؛ مثلا در بعد سیاسی میبینیم که برای رسیدن به اهداف خود، در جامعه موج ایجاد میکنند، یا در بعد فرهنگی می توان برای نمونه به مسأله مد اشاره کرد.
به نظر شما متون درسی چه نقشی را در پزوهش ایفا میکنند؟
متون درسی حوزه، پایههای علمی طلبه را میسازند و در واقع زیر بنای علمی او را محکم میسازند. طلبهای که ادبیات، منطق، فقه، اصول و فلسفه را فرا میگیرد؛ در واقع ابزاری در اختیار او گذارده میشود تا خود را برای پژوهش محیا سازد، به مانند ورزشکاری که با تحمل تمرینهای متفاوت، برای هدف والایی خود را آماده میسازد.
به نظر شما متون درسی چه نقشی را در پزوهش ایفا میکنند؟
متون درسی حوزه، پایههای علمی طلبه را میسازند و در واقع زیر بنای علمی او را محکم میسازند. طلبهای که ادبیات، منطق، فقه، اصول و فلسفه را فرا میگیرد؛ در واقع ابزاری در اختیار او گذارده میشود تا خود را برای پژوهش محیا سازد، به مانند ورزشکاری که با تحمل تمرینهای متفاوت، برای هدف والایی خود را آماده میسازد.
حال اگر طلبه، متون حوزه را به خوبی بیاموزد و زیربنای علمی خود را محکم کند، میتواند در کنار متون حوزه، پژوهش و تحقیق را آغاز کند. البته کار تحقیقاتی در صورتی میتواند پژوهش مفید نامیده شود که به تولید منجر شود./9701/پ202/س
ارسال نظرات