به مناسبت شهادت امام سجاد؛
ویژه نامه اینترنتی قبله اهل سجود منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی قبله اهل سجود به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژهنامه اینترنتی قبله اهل سجود شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
گذری بر زندگانی با برکت امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) از کربلا تا شهادت، آشنای سرزمین بطحا، امام سجاد(ع) سرچشمه کمالات انسانی، شمهای از فضائل و مناقب امام سجاد(ع)، پیشوای چهارم در کلام مطهر، نقش امام سجاد در رساندن پیام کربلا، به کارگیری دعا برای انقلاب سازی، استراتژی امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) و قیامهای اجتماعی، امام سجاد(ع) در شام و مدینه، تجدید انقلاب مهمتر از ایجاد آن است و مبارزات سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) از جمله مقالات این ویژهنامه است.
از دیگر مقالات این ویژهنامه میتوان به دلنوشتههایی در سوگ سیدالساجدین، سیاست و حکومت در سیره امام سجاد(ع)، خطبههای امام سجاد(ع)، اشعاری در سوگ سیدالساجدین(ع)، امام سجاد(ع) از منظر بزرگان، سجاد(ع) آبی بر آتش، امام زمان(عج) در دعاها و کلمات امام سجاد(ع)، بحرانهای فکری و عقیدتی دوران امام سجاد(ع)، نظر امام سجاد(ع) درباره مختار و قیام او چه بود، کتابشناسی امام سجاد(ع) و امام سجاد(ع)وارث رسالت حسین(ع) اشاره کرد.
نقش امام سجاد (ع) در رساندن پیام کربلا
در این مقاله آمده است: قیام سید الشهداء ابعاد مختلفی داشت که می توان به خوبی از رفتار و گفتار امام (ع) از ابتدای حرکتشان از مدینه تا آخرین لحظات عمر شریفشان متوجه آن شد، امور متعددی به عنوان عوامل قیام امام حسین (علیه السلام) محسوب شدهاند که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
یزیدی که جام شراب را بر حوران بهشتی ترجیح می داد و عاقبت هم بر اثر افراط در شرابخوری از دنیا رفت، یزیدی که پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) آرزو کرد «ای کاش بزرگان ما که در جنگ بدر کشته شدند امروز زنده می شدند و می گفتند: ای یزید آفرین بر تو باد». یزیدی که به تأسی از پدرش درصدد مسخ تدریجی اسلام بود.
اهل کوفه از ایشان دعوت کردند تا برای به دست گرفتن رهبری مردم عراق و تشکیل حکومت اسلامی به کوفه بروند.
امر به معروف و نهی از منکراتی همچون محو سنتها و رواج بدعتها عامل بعدی قیام امام بود، به تعبیر دیگر عامل سوم، اصلاح امت اسلامی بود.
یزید که بعد از شهادت امام پایه های حکومتش را متزلزل دید، تنها راه فرار خود از سرزنش و شورش مردمی را عوام فریبی و تبلیغات مسموم دانست، از این رو درصدد ترور شخصیتی امام (ع) و اهل بیت او برآمد و به عنوان اولین مبارزه منفی، امام(ع) و اهل بیت در شام او را «خارجی» نامید و آنها را به عنوان شورشیان بر خلیفه مسلمین (که مجازاتشان تبعید و اعدام است) معرفی کرد و با برپایی مراسم جشن و شادی این جنایت را پیروزی قلمداد کرد و سعی کرد از شناخته شدن حسب و نسب اسرا و اهل بیت امام(ع) بین مردم جلوگیری کند.
استراتژی امام سجاد(ع)
در ذیل این مقاله میخوانیم: امام سجاد(ع) در عصر عاشورا و پس از شهادت پدرش حسین بن علی( ع ) به مقام امامت نایل آمد، آن حضرت(ع) از آن پس تا زمان شهادت، در مدت 34 سال حضوری ویژه داشت که با دورههای سه امام پیش از خود متفاوت بود.
برای تجزیه و تحلیل مواضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر یک از امامان، شناخت و آگاهی از شرایط و مقتضیات عصر آنان ضروری است، چه اینکه بدون این شناخت، تجزیه و تحلیل مواضع و خط مشی آن، نمی تواند بایسته و مطابق واقع باشد.
ناکامی کسانی که نمیتوانند میان جنگ و صلح، قیام و سکوت، و انتقاد و تقیه امامان(ع) رابطهای مستحکم و منطقی جستجو کنند، معلول بی توجهی به واقعیتها و عینیتهایی است که نقش تعیین کنندهای در خط مشی سیاسی و اجتماعی رهبران دارد در صورتی که زمینهها شناخته شود، تعارضی در برنامه امامان معصوم(ع) دیده نخواهد شد.
در یک دید کلی، موضع گیری امامان بر چهار قسم است: برخی عَلم مبارزه به دست گرفتند و پیکار کردند، برخی مبارزات منفی و پنهانی داشته و از تاکتیهای مختلفی بهره مند بردند، برخی بخش بزرگی از عمر خود را در حبس به سر بردند و برخی به گونهای با مسائل سیاسی همراه شدند که حتی به مقام ولایتعهدی نیز رسیدند، بدون آنکه در آن مسائل دخالت مستقیم کنند.
امام سجاد(ع) با مشکلات و واقعیتهایی روبهرو گردید که میبایست با خط مشی صحیح، از یک سو حماسه حسینی را در سینهها زنده نگه دارد و توطئه تحریف کنندگان را خنثی کند و از سوی دیگر، به بازسازی و ترمیم تشکیلات علوی و شیعی که آسیبهای کلی دیده بود بپردازد و مبانی اسلام و تشیع و تفکر ناب محمدی(ص) و علوی(ع) را استحکام بخشیده و تبیین کند.
تجدید انقلاب، مهمتر از ایجاد آن است
در این مقاله چنین امده است: تجدید یک انقلاب، گاه از ایجاد آن بسی مهمتر و دشوارتر است، روحیههایی استوار، ایمانهایی راسخ، مغزهایی نیرومند و فکرهایی بیدار و آگاه و فعال لازم است تا بتوانند این بار فرساینده را برای مدتی دراز روی دوش نگه دارند.
اکنون چه کسی برای این کار آماده است؟ آن شیعهای که قیام حسین بن علی را تحمل نمی کند؟ آن شیعهای که با امام حسن راه نمی افتد؟ بی گمان هر قیام و اقدامی که به اتکاء عناصر ناپخته و تربیت نشده ای از آن قبیل واقع شود، فرجامی ندامتانگیز و خسارتبار خواهد داشت، تجربه توابین و سپس قیام مختار و ابراهیم بن مالک گواه صادق این ادعا است.
نگاهی به زندگی روایتگر واقعه عاشورا
در این مقاله آمده است: قیام تاریخی عاشورا، ماندگارترین نهضت اسلامی، دارای دو مرحله مجزا است، مرحله نخست دوره شکل گیری، جهاد، دفاع از کیان و کرامت اسلامی، احیای دین نبوی است که به زعامت سیدالشهداء(ع) از نیمه ماه رجب سال 60 هجری آغاز و در دهم محرم سال 61 هجری به فرجام رسید و برهه دیگر، دوره پیامرسانی، تثبیت ارزشها و عرصه جهاد فرهنگی و تبیین آرمانهای آن نهضت مقدس بود که به رهبری امام علی بن الحسین(ع) تداوم یافت.
امامت شیعه و رهبری نهضت کربلا در عصری به امام سجاد(ع) منتهی گردید که ارزشهای دینی دستخوش تحریف و تغییر امویان قرار گرفته، روحیه شجاعت و حمیت اسلامی و باورهای دینی مردم سست، احکام دینی بازیچه نالایقان اموی شده بود و خرافه گری رواج یافته و روحیه شهامت و شهادت طلبی در زیر شلاق و شکنجه و ارعاب امویان محو گشته بود.
سخت گیریهای بی حد و حصر، مصادره اموال، محروم ساختن آنها از امتیازهای جامعه اسلامی، جلوگیری مردم از هرگونه ارتباط با خاندان وحی و به انزوا کشاندن امام معصوم(ع) از مهمترین سیاستهای حاکمان اموی در مبارزه با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است.
امام سجاد(ع) از منظر بزرگان
در این مقاله امام سجاد(ع) از منظر بزرگان چنین معرفی شده است: ذهبی (مورخ سنی) میگوید «آقا امام زین العابدین(ع) از عظمت و شکوه شگفت آوری برخوردار بود و شایستگی آن را هم داشت، زیرا او به سبب بزرگواری، مقام والا، دانش، عبادت و خرد کاملش سزاوار مقام امامت عظمی بود».
منادی مینویسد:«زین العابدین(ع) پیشوا و مرجعی است که بخشندگی ها و اخلاق والای او زبانزد همگان شده است وکبوتران فضیلت وبخشندگی او در فضای هستی به پرواز درآمده اند، وی دارای منزلت بزرگ، بخشندگی بسیار و سعه صدر بود، پیشوایی بود که به اداره امور و سیاست، آشنایی کامل داشت».
جاحظ (از دانشمندان اهل سنت) آورده است:«امام علی بن حسین (ع) با وجود اینکه مذهبهای مردم مختلف است، درباره او وحدت نظر دارند و هیچ کس در دور اندیشی و پیش بودن وی از دیگران تردید ندارد».
«درباره شخصیت علی بن حسین(ع) شیعی،معتزلی،عامه و خاصه، همه یکسان می اندیشند و در برتری و تقدم او بر دیگران هیچ کدام تردیدی به خود راه نمی دهد»(4).
شیخ مفید مینویسد: «فقهای عامه، علوم بسیاری از حضرت امام سجاد(ع) نقل کرده اند و مطالب مشهوری از موعظهها ، دعاها، فضایل، قرآن،حلال وحرام و دانش روزها از آن بزرگوار حفظ شده است».
ویژه نامه اینترنتی قبله اهل سجود به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنت www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات