۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۴۹۳۹۳
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد:

قوانین جذب اسلامی و کارکرد آن در مساجد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که یکی از مفاهیم کلیدی، مسئله ولایت است، اظهار داشت: کسانی که در جریان‌های سیاسی ضد ولایت فقیه بوده‌اند اکثرا در مساجد درست تربیت نشده‌اند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در دوره آموزشی ویژه مدیران کانون‌های فرهنگی هنری تازه تاسیس مساجد استان تهران بیان کرد: استفاده از یک نظام مفهومی از جمله اقدامات مهم مساجد در توسعه جذب مخاطب و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی است.

وی استفاده از اصیل‌ترین روش‌های جذب را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: مراقب باشیم با روش های غلط و غیر اصیل به دنبال جذب نباشیم.

حجت الاسلام پناهیان جامعه و جوانان را دارای ظرفیت و قابلیت بالایی برای هدایت و جذب دانست و اذعان کرد: اگر بخواهیم مساجد آباد باشد، اول باید به آبادانی معنوی مساجد پرداخته شود.

حجت الاسلام پناهیان تاکید بر جذب توام با مفاهیم اصول و روش‌های جدید و توجه به ظرفیت بالای جامعه را مورد توجه قرارداد و تاکید کرد: علت نقص در سایر قسمت‌های فرهنگی کشور از قبیل بالا بودن آمار طلاق و وفور پرونده‌های قضایی، نقص در کار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است و اگر فعالیت در مساجد را به عنوان کار تلقی کنیم بسیاری از نیازهای جامعه برطرف خواهد شد.

وی در ادامه چهار مفهوم کلیدی جهت توسعه جذب را مورد اشاره قرار داد و مسئولین را به ارائه برنامه در چهارچوب این چهار مفهوم دعوت کرد.

حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این‌که اولین مفهومی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله عبودیت است اذعان کرد: بندگی و نماز نماد خداپرستی و جای نماز در مساجد است، مساجد باید به دنبال تربیت عبد خدا باشد، هدف عبودیت است که در عبادت تجلی می یابد.

وی مسجد را مکان تقویت روحیه بندگی دانست و اذعان داشت: در صورت ایجاد عبودیت اخلاقیات هم ایجاد می‌شود و در کنار آن سایر مسائل و نیازها مرتفع می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه احداث مهدکودک در مساجد را از واجبات دانست و ابراز داشت: در حال حاضر اداره مهدکودک به دست سازمان بهزیستی است که با وجود مسئولیت داشتن در قبال معلولین، سالمندان و بی سرپرستان عهده دار تربیت نسل آینده شده است.

این پژوهشگر و مبلغ حوزوی ظرفیت دانش بهزیستی را برای این امر مهم پایین دانست و از آن به عنوان بزرگترین طنز روزگار ما یاد کرد و گفت: ما نیازمند تحول فرهنگی می‌باشیم.

وی با اشاره به برگزاری جشن ادب در هفت سالگی برای ایجاد زمینه و آمادگی کودکان در یادگیری مفهوم نماز افزود: از هفت سالگی تا چهارده سالگی کودکان را آماده تکلیف کنیم که بعد از آن به انجام تکالیف الهی پرداخته شود، در راستای این هدف ارائه سلسله کارگاه‌های آموزشی برای رونق عبادت در مساجد و تثبیت فلسفه عبادت و تلفیق کارهای هنری با مفهوم نماز پیشنهاد می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که دومین مفهوم در قالب مفاهیم کلیدی مسئله ولایت است و اظهار داشت: کسانی که در جریان‌های سیاسی ضد ولایت فقیه بوده‌اند اکثرا در مساجد درست تربیت نشده‌اند.

وی تبعیت از امام جماعت و احترام به آن را از جمله تمرینات پذیرفتن ولایت دانست و ابراز داشت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید به صورت‌های مختلف و با مفهوم ولایت به جذب و کارهای تربیتی پرداخته و آموزش مفهوم درست احترام به پدر و مادر را سرلوحه کار قرار دهند.

این مبلغ حوزوی افزود: کسی که احترام به پدر و مادر را بیاموزد هم عبودیت و هم ولایت را به راحتی پذیرا است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که از جمله پیشنهادات در راستای نهادینه سازی این مفهوم ارائه بروشورهای تبلیغاتی از برنامه‌های برگزار شده در مساجد است و تاکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید به دانشگاه تبدیل شود.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با دو مفهوم مخالفت با هوای نفس و معیشت به توضیحات پایانی در خصوص مفاهیم کلیدی جذب پرداخت.

گفتنی است در پایان کتاب‌هایی از قبیل مباحث تاریخی و نقش ائمه در احیای دین نوشته علامه عسگری، فروق ولایت نوشته آیت الله سبحانی، مفاتیح الحیات نوشته آیت الله جوادی آملی، دوره معارف نوشته آیت الله مصباح یزدی و جلد آخر صحیفه امام خمینی(ره) به عنوان منابع مهم در شناخت بهتر این مفاهیم از سوی حجت الاسلام پناهیان معرفی شد.

همچنین در پایان این مراسم حجت الاسلام پناهیان به پاسخ‌گویی به پرسش و از سوی مدعوین پرداخت./9596/پ202/ص

 

ارسال نظرات