۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۹۶۹۳

کتابخانه دیجیتالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران راه اندازی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس کتابخانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران گفت: در نظر داریم تمامی کتابخانه هایی که در نرم افزار تحت وب کاوش است را در آینده نزدیک بتوانیم یک فهرستگان مشترک از منابع کتابخانه ها ایجاد، و کتابخانه دیجیتالی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را راه‌ندازی کنیم.
كتابخانه ديجيتال
علیرضا حسنوند، کارشناس کتابخانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تهیه منابع مکتوب در سال جدید این مرکز گفت: برای جلوگیری منابع تکراری که سال‌های گذشته به مدارس ارسال می شد اقداماتی از قبیل تهیه لیست منابع جدید و مورد نیاز کتابخانه های مدارس تهیه می‌شود.
وی افزود: پس از نظر سنجی از کتابخانه ها، اقدام به خریداری می شود، که تعدادی از منابع امسال از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به مدارس ارسال شد.
حسنوند خاطر نشان کرد: تعداد 50 عنوان از بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برای کتابخانه مرکزی تهیه شده و در حال حاضر پی گیری برای تجهیز کتابخانه های مدارس به کتاب‌های دفاع مقدس هستیم.
 وی یادآور شد: همچنین پی گیر هستیم تا منابع مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز خدمات حوزه علمیه که لیست درخواستی برایشان ارسال شده را دریافت کنیم و چندین جلسه برای جذب این منابع با آن مرکز برگزار کرده ایم و با سایر نهاد های دیگر از جمله اداره کل کتابخانه های عمومی در رابطه با جذب منابع اهدایی رایزنی شده است.
حسنوند ادامه داد: تاکنون تغییرات کلی در فضای کتابخانه مرکزی برای استفاده بهینه مراجعان، فضا سازی مناسب برای مطالعه، ایجاد کتابخانه دیجیتالی، نصب و راه اندازی نمایه نشریات و مقالات با قابلیت جستجو مقالات تمامی نشریات موجود در سال‌های گذشته و حال، جدا سازی سیستم جستجوی منابع، عضوگیری از بین طلاب خواهر، فهرست نویسی و ورود اطلاعات منابع جدید و استفاده از اینترنت در محیط کتابخانه انجام شده است.
کارشناس کتابخانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران تصریح کرد: به زودی تهیه منابع جدید با موضوع قرآنی برای کتابخانه مرکزی را انجام می‌دهیم.
وی در پاسخ به این سؤال که در ارتباط با تجهیر کتابخانههای مدارس از حیث سخت افزاری و نرم افزاری چه تمهیداتی را اندیشیده اید؟ گفت: گام نخست در شکل گیری یک کتابخانه سیتم رایانه و نرم افزار کتابداری و اطلاع رسانی است، که خوشبختانه 98درصد کتابخانه ها به نرم افزار مجهز شده اند و پی گیری برای خرید و ارتقای این نرم افزار به صورت جدی در حال انجام است.
حسنوند تاکید کرد: برنامه هایی از قبیل نیاز سنجی در دست اقدام است تا بتوانیم برای شناسایی نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری کتابخانه ها مشکلات آنها را برطرف کنیم.
وی تشویق کتابداران از سوی مدیریت استان‌های حوزه‌های علمیه خواهران کشور را از جذاب ترین برنامه های هفته کتاب در سال جاری عنوان کرد.
این مسؤول حوزوی پی گیری جدی، و گزارش عملکرد، مشارکت مدیریت های استانی را از جمله تفاوت‌های برنامه های هفته کتاب سال 90 با 91 دانست.
حسنوند ادامه داد: هم اکنون با اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه عمومی، بنیاد آثار دفاع مقدس، مرکز تحقیقات کامیپوتر علوم اسلامی نور با هدف تامین منابع مکتوب و یا دیجیتالی کتابخانه‌ حوزه‌های علمیه خواهران تعامل داریم.
وی درباره سامانههای به کار گرفته شده در یکسان سازی و به روز رسانی کتابخانههای مدارس سراسر کشور گفت: با توجه به اینکه نرم افزار کتابخانه های مدارس کاوش است و در حال حاضر قسمت های از نرم افزار تحت وب کاوش شامل جستجو کتابشناختی خریداری شده، انشالله نسخه کامل این نرم افزار تهیه خواهد شد.
این مسؤول حوزوی ادامه داد: با وجود این نرم افزا تعداد 130دیتا از کتابخانه اطلاعات خود را برای ما ارسال کرده‌اند که پس از بررسی اطلاعات تعداد 70 دیتا مناسب دیده شده و بر روی وب گذاشته و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: اهداف آینده ما قرار گرفتن تمامی کتابخانه ها در نرم افزار تحت وب کاوش است تا در آینده نزدیک بتوانیم یک فهرستگان مشترک از منابع کتابخانه ها ایجاد، و کتابخانه دیجیتالی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را راه‌ندازی کنیم تا تمامی کتابخانه های مدارس تحت قابلیت ساماندهی، یکپارچه سازی و بروز رسانی شایسته قرار گیرند./917/ت302/پ
ارسال نظرات