۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۴۹۷۸۹
رییس مجلس در همایش شبیه‌پژوهی:

هنر قدسی تعالی بخش روح است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف رهبران دینی را تعالی بخشی روح افراد دانست و ابراز داشت: حادثه عاشورا قلب تاریخ بشریت است و در طول تاریخ حادثه‌ به بزرگی عاشورا نداریم که بتواند حقیقت مستمر را در دل مردم به ویژه مؤمنین بیدار ‌کند.
نخستين همايش ملي شبيه پژوهي در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش شبیه پژوهی که در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، گفت: حادثه عاشورا باید از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد، رموز آن کشف و به وسیله تعزیه خوانی برای مردم بیان شود.
وی ادامه داد: تعزیه خوانی از هنرهایی است که باید صیانت شده و متناسب با شرایط و استفاده از ابزارها برای مردم معرفی شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تمام هنرها دو موضوع مبدا و هدف را دنبال کرده و در این دو محور با یکدیگر مشترک هستند، اظهار داشت: برخی از سبک‌های هنری مانند فیلم‌ها کمدی و سبک تراژدی از مبدا طبیعت و با هدف ایجاد آرامش و شفقت در مخاطب ایجاد می‌شوند.
وی اضافه کرد: سبک کمدی از مبدا احساسات و با هدف ایجاد نوعی بهجت به پا می‌شود و گاهی این آرامش در سبک کمدی موقت است و گاهی نیز دوام دارد.
لاریجانی با اشاره به این‌که هنر قدسی و دینی از مبدا حقیقت و با هدف بیداری ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: هنر دینی مانند سایر هنرها از احساسات یا تخیل سرچمشه نمی‌گیرد بلکه مبدا در آن حقیقت بوده و دلیل استواری این هنر قدسی نیز به سبب بهر‌ه‌گیری از حقیقت است.
وی افزود: در هنر قدسی هر چند آرامش و زیبایی نهفته است، اما اصل این هنر تعالی بخشی روح و ایجاد بزرگواری در آن و منبسط کردن ظرفیت نفسی انسان است.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در روایت آمده امام حسین(ع) در شب عاشورا از میان دو انگشت مبارک خود جایگاه اصحاب را به آنها نشان داد و هدف سیدالشهدا(ع) از این حرکت این نبوده که تنها آینده آنها را نشان دهد بلکه اباعبدالله الحسین(ع) با این حرکت هنرمندانه اطمینان را در قلب اصحاب افزایش داد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف رهبران دینی را تعالی بخشی روح افراد دانست و ابراز داشت: حادثه عاشورا قلب تاریخ بشریت است و در طول تاریخ حادثه‌ ای به بزرگی عاشورا نداریم که بتواند حقیقت مستمر را در دل مردم به ویژه مؤمنین بیدار ‌کند.
وی بیان داشت: عاشوار زنده کننده قلوب افراد است و همان‌گونه که در روایت آمده است عاشورا حرارتی را در دل افراد ایجاد کرد که تا قیامت خاموش نمی‌شود، در واقعه عاشورا معنویت، جوانمردی، گذشت، اخلاق، صبر و شکر وجود دارد.
لاریجانی گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده «ایمان دو نیمه صبر و شکر دارد» اگر ما تنها بخواهیم دو محور صبر و شکر عاشورا را در نظر داشته باشیم به تجلی می‌رسیم و اگر پرده‌های صحنه عاشورا کنار رود افراد منزلت و هستی زندگی را می‌یابند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که عاشورا دارای ظرفیت‌های زیادی است، خاطرنشان کرد: عاشورا افزون ‌بر این‌که سبب ایجاد حزن و اندوه که نتیجه آن نوعی آرامش است می‌شود سبب بیداری می‌شود و فردی که برای امام حسین(ع) گریه کند به آرامش می‌رسد. 
وی اضافه کرد: باید در این جهان پر سر و صدا با استفاده از ابزارهای متناسب هنر دینی تعزیه‌خوانی که واقعه عاشورا را به تصویر می‌کشد مورد صیانت قرار گیرد و می‌توان با استفاده از تکنولوژی ساختارهای زیبایی در نورپردازی، صحنه آرایی و صوت را افزایش داد. 
لاریجانی در پایان گفت: البته نباید هر گونه نورپردازی، صحنه آرایی سبب دور شدن تعزیه‌خوانی از حقیقت الهی و قدسی خود شود و نباید مأموریت هنر شبیه‌خوانی مانند دیگر هنرها برای سرگرم کردن مردم باشد./993/پ202/ج
ارسال نظرات