۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۴۹۸۱۸

ویژه نامه اینترنتی آسیب‌های آخرالزمانی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی آسیب‌های آخرالزمانی با هدف آشنایی بیشتر جوانان با آسیب‌های آخرالزمان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه آسيب‌هاي آخرالزماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی آسیب‌های آخرالزمانی شامل پرسش و پاسخ، گالری تصاویر و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
اندیشه مهدویت و آسیب‌ها، آسیب‌شناسی فرهنگ انتظار و مهدی‌باوری، آسیب‌های سیاسی، اجتماعی فرهنگ انتظار- مهدی‌ستیزی، مهدی‌انکاری- انتظارستیزی، جنبش ساسی بابیه و آموزه‌های مهدویت، آسیب‌های معارف مهدویت، عوامل پیدایش مدعیان دروغین مهدویت، آسیب‌شناسی آخرالزمان، آسیب‌شناسی فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن، جزیره خضرا در ترازوی نقد و مدعیان ارتباط در عصر ارتباطات از جمله مقالات این ویژه‌نامه است.
آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدی‌باوری
در این مقاله امده است: فرهنگ و اندیشه انتظار مانند هر فرهنگ و اندیشه دیگر دارای آسیبی است که اگر به آنها توجه نگردد می‌تواند آثار منفی و تخریبی داشته باشد، البته آسیب‌ها بر اساس زمان‌ها و مکان‌ها ممکن است متفاوت باشد، چنان‌که آثاری که براساس دیدگاه‌ها عرضه می‌شوند، از یک سو اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار را در اذهان مخاطبان خود در حد یک اندیشه اجتماعی، چون دیگر اندیشه‌های اجتماعی تنزل داده اندیشه منتظران، بخصوص جوانان را نسبت به قطعیت واقعه ظهور دچار تردید می‌کند.
از سوی دیگر، اندیشه مهدی‌باوری را از همه پشتوانه‌های غیبی و الهی تهی ساخته و امام مهدی را در قالب رهبر یک جنبش اجتماعی، چون هر رهبر اجتماعی دیگر گرفتار سازوکارهای جوامع بشری مجسم می‌سازد، با این وصف، آثار و پیامدهای مخربی برای اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار وارد می‌سازد.
نکته قابل توجه این‌که، وعده به ظهور و انتظار امام مهدی به عنوان انسان عدالت‌گستر، از همان سال‌های آغازین اسلام، یعنی عصر رسول گرامی(صلی الله علیه واله) آغاز شده و در عصر امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) به اوج خود رسید، با توجه به این موضوع بود که مجموعه قابل توجهی از روایات در ارتباط با موضوع تولّد، غیبت، حوادث پیش از ظهور و بعد از آن شکل گرفتند.
اما حوادث مختلف سیاسی، اجتماعی که در طول تاریخ اسلام و در عصر خلافت امویان و عباسیان رخ داد، موجب شد که گروهها و اقشار مختلف، از آن جمله دستگاه خلافت و صاحبان قدرت، گروه‌های معارض و افراد که متأثر از اندیشه و آموزه‌های یهودیت و... بودند، با اغراض و انگیزه‌های مختلف به جعل و تحریف در این مجموعه روایات پرداخته، این روایات را بر جریان فکری یا شخصیتی خود منطبق کنند و یا بوسیله آنها با جریان خط اصیل امامت مقابله نمایند و یا اینکه با ارائه چهره‌ای خشونت‌طلب از امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، مردم را از انتظار آن حضرت بر حذر دارند.
مهدی ستیزی
در این مقاله می خوانیم: با تحقیق در طول تاریخ و بررسی حوادث گوناگون در بستر ادیان الهی و آسیب‌شناسی علل تحریف، شکست و متروک ماندن ادیان الهی به این واقعیت پی می‌بریم که همواره میان هدایت بشر به سوی خداوند و گمراهی او کشمکشی همیشگی بوده است که گاه در میان انسان و شیطان رخ می‌نموده و گاه میان عقل و نفس و گاه میان دنیا و آخرت که در نهایت هم این ستیزها جنگ میان حق و باطل بوده است که جبهه باطل با تمام توان و قوایش سعی در دور نمودن انسان از حقیقت خود و هستی کرده است.
سنگ بنای این ستیز تاریخی را ابتدا، شیطان در مقابل حضرت حق نهاد و برای اثبات خود، توانش را برای گمراهی گمارد تا بتواند هرچه بیشتر بر شمار همراهانش بیفزاید، بشر در طول تاریخ همواره بر سر دو راهی حق و باطل بوده است و این دو راهی پل امتحان و آزمایش نوع بشر در رسیدن به مراحل تکامل خود بوده است.
اهل حق، اولیاء و انبیاء الهی، تلاش خود را در بیداری و رساندن انسان به حقیقت مبذول داشته‌اند و همواره دشمن و مخالف آنها سپاه باطل و شیطان بوده است، مسیر تکامل انسان پله پله از پیامبران مختلف طی شده و تکامل یافت و بشر را مرحله به مرحله به تکامل روح و عقل نزدیک کرد تا کامل‌ترین و جامع‌ترین روش و مکتب را به بشر ارائه داد.
مکتبی که جامعیت و کامل بودن آن ابعاد گوناگون انسان را احاطه نموده و برای تکامل دنیا و آخرت بشر برنامه‌ای نوین و پویا ارائه نمود تا راهگشای نسل بشر در ادام تاریخ باشد، جامعیت دین محمد صلی الله علیه و آله و سلم پایان بخش کلیه نیازها و درخواست‌های بشر بود و دین الهی از ابتدای ظهور انسان منتظر رسیدن این مکتب کامل بشری بود و حال که به بشر این عطیه داده شده نیازمند بستری بود تا بتواندکل جهان و کل بشریت را تحت پوشش قرار دهد و راه هدایت بندگان را به سوی حق هموار سازد.
برای بستر سازی جامعه جهت پذیرش و اجرای دین خاتم، نیازمند جانشینانی بود که پس از پیامبر به امامت برسند و هریک در موقعیت زمانی خویش مرحله‌ای از این بستر سازی را طی نماید تا جهان و زمان آماده پذیرش این دین الهی در کل جهان شود.
مهدی‏انکاری، انتظارستیزی
در این مقاله در ذیل موضوع مهدی‌انکاری، انتظارستیزی آمده است: اعتقاد به مهدویت و انتظار منجی مصلح، تحرک بخش و مقاومت آفرین است، زیرا فرد منتظر از احساس حضور امام، امید و نشاط می‏گیرد و برای برپایی حق، مبارزه و مجاهدت می‏کند، از این رو، ستیز با این تفکر، برای دشمن، امری حیاتی و استراتژیک است .
این نوشتار، عهده دار تبیین شیوه‏های دشمن در ستیز با ایده‏ مهدویت و انتظار، از «انکار» و «تحریف‏» و «تخریب‏» و «جایگزینی‏» است، نویسنده، برای نمونه، فیلم «پیشگویی‏های نوسترا داموس‏» را با تامل و تعمق در اشعار او و تفسیرهای آن، مورد تحلیل جدی قرار داده است .
تبیین آثار و پیامدهای مهدی باوری و انتظار، انسان را متقاعد می‏کند که مبارزه و ستیز با این تفکر، برای دشمن، استراتژیک و ضروری است و ذکر نمونه‏های عینی، به وضوح می‏رساند که دشمن، به ضرورت مطلب، پی برده، از این رو از هیچ کاری دریغ نمی‏ورزد .
ما در این نوشته به دنبال ارائه‏ تمام شیوه‏ها و روش‏های دشمن در قبال مسأله‏ انتظار و مهدی باوری نیستیم ، چنین امری، نه در سطح علم و تحقیقات ما است و نه با توجه به اختاپوس اطلاعاتی دشمنان، به راحتی، پی بردنی است .
هدف ما، اعلام جدی بودن مبارزه دشمنان با مقوله‏ مهدویت است تا درپرتو آن، به شیوه‏ها و روش‏های دقیق‏تر بیندیشیم و بدون سهل‌انگاری در آن، تأمل بیش‏تری کنیم، «تا در نقطه‏ مقابل تلاش دشمن، در جهت اعتماد و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت مهدویت، حرکت کنیم‏».
آسیب‌های معارف مهدویت
در این مقاله چنین می‌خوانیم: هر امر مهمی به نسبت اهمیّتش، در معرض خطرها و آسیب‌هایی است، معارف مهم مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نیست، و اندیشه‌ مهدوی نیز چون هر اندیشه و فرهنگی آفت‌ها و آسیب‌هایی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود و به موقع برای برطرف ساختن آن‌ها اقدام نگردد، آثار منفی و مخربی به دنبال خواهد داشت.
آسیب، عاملی است که سبب اختلال، ناهنجاری و آفت در پدیده‌ها می‌شود و آسیب‌شناسی به معنای بازشناسی اختلال‌های مفهومی و مصداقی بحث است، این اختلال‌ها ممکن است در اثر ناکارآمد بودن و ضعف روش‌های پیام‌رسانی یا محتوایی پیام باشد.
در معارف مهدوی نیز هر گاه مفاهیم و آموزه‌ها، با بدفهمی روبه‌رو یا به صورت نابه‌جا القا شود، آسیب‌های چشم‌گیری آشکار خواهد شد و باید کج‌روی‌ها و کج‌اندیشی‌هایی که تاکنون در این موضوع صورت گرفته است، بازشناسی شده و دیدگاه‌های مهدوی به دور از اختلال‌های مفهومی و مصداقی، بیان شوند.
آسیب‌های فرهنگ مهدویّت، مواردی است که غفلت از آن‌ها موجب سستی اعتقاد آدمی به اصل وجود امام علیه السلام یا ابعاد مختلف شناخت آن بزرگوار می‌شود و گاهی نیز گرایش به افراد یا مجموعه‌های منحرف را در پی دارد، از این رو باید برای شناختن این کج‌روی‌ها و کج‌اندیشی‌ها اقدام جدی شود.
به بیان دیگر باید به پیرایش و تهذیب مفاهیم و مصادیقی که تاکنون وارد این فرهنگ شده است، پرداخت، در غیر این صورت هر گونه برنامه‌ریزی برای نهادینه‌سازی این فرهنگ، بی‌نتیجه خواهد بود، کسانی که بدون توجه به بحث آسیب‌ها وارد عمل می‌شوند، همچون باغبانی می‌مانند که بدون توجه به آفت‌ها، مشغول کشت و کار شود که قطعاً در این صورت این کشت و کار ثمره‌ای برای او نخواهد داشت.
ویژه نامه اینترنتی آسیب‌های آخرالزمانی با هدف آشنایی بیشتر جوانان با آسیب‌های آخرالزمان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی  www.rasekhoon.net  مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات