ویژه نامه اینترنتی«آخرالزمان شناسی» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی آخرالزمان شناسی با هدف شناسایی دوران آخرالزمان به جوانان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژهنامه اینترنتی آخرالزمان شناسی شامل پرسش و پاسخ، گالری تصاویر و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان، مصر در احادیث آخرالزمان، اخرالزمان دوره پایانی دنیا، منتظران و ناهنجاریهای آخرالزمان، اخرالزمان در فرهنگ مهدویت، وضعیت زنان در آخرالزمان، آخرالزمان؛ منجیگرایی و ظهور در شبکه جهانی اینترنت، بشارت قرآن به دولت الهی آخرالزمان، آخرالزمان چیست، نشانههای عمومی آخرالزمان، پرسشهیی درباره آخرالزمان و به سوی یک آخرالزمان مصنوعیو جعلی اشاره کرد.
آخرالزمان ، دوره پایانی دنیا
در این مقاله می خوانیم: «آخر زمان» که در کتابهای لغت به «دوره آخر» و «قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوندد» معنا شده است، در فرهنگ و ادبیات بسیاری از ملل و نحل به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، از اهمیت و جایگاه برجستهای برخوردار است و آنها با حساسیت و دقت فراوانی این موضوع را دنبال میکنند، شاهد این موضوع، کتابهای فراوانی است که از دیرزمان در میان اقوام و ملل مختلف در زمینه نشانهها و ویژگیهای آخرالزمان نوشته شده است.
مسلمانان نیز با توجه به روایتهای فراوانی که از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) در زمینه آخرالزمان و رویدادها و حوادث آن نقل شده است، به این موضوع توجه فراوانی کرده و افزون بر جمعآوری این روایات، در مجموعههای روایی به نگارش کتابهای مستقل در این زمینه پرداختهاند که این کتابها معمولا با عنوانهایی چون «أشراط الساع»، «علامات الساع»، «علامات یوم القیام»، «الفتن»، «الملاحم»، «الفتن و المحن»، «الفتن و الملاحم» و... نامیده میشود.
در دایرة المعارف بزرگ اسلامی در مورد اصطلاح آخرالزمان چنین آمده است:«این اصطلاح در کتابهای حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است، نخست همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیدة مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل میشود دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن، مهدی موعود ظهور میکند و تحولات عظیمی در عالم واقع میشود».
آخرالزمان در فرهنگ مهدویت
در این مقاله چنین آمده است: بی تردید، جز ذات بیپایان خداوندی که هم آغاز است و هم انجام، هر آغازی را انجام و هر شروعی را فرجامی است، زمان نیز مانند تمام مخلوقات الهی از این قاعده مستثنا نیست، روزگاری بر دنیا سپری شده که دیباچة کتاب زندگی دنیایی به شمار میآید و روزگاری نیز فصل پایانی این کتاب خواهد بود، برگههای پایان کتاب زندگی انسان در زمین «آخر الزمان» خوانده میشود.
آخر الزمان، اصطلاحی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم میخورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیت خاص برخوردار است، این اصطلاح معمولا به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی که ممکن است در این بخش از زندگی جهان به وقوع بپیوندد، گفته میشود.
ادیان بزرگ، درباره آخرالزمان پیشگوییهایی کردهاند، برای مثال در «انجیل» چنین آمده است « و این را بدان که اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسید، زیرا که مردم خود دوست و زرپرست و مغرور و متکبر و کفرگو و نافرمان والدین و حق ناشناس و بیدین و بیالفت و بیوفا و خبثکننده و بی پرهیز و بیحلم و با خوبان بیاعتنا و خائن و کم حوصله و عبوس خواهند بود و عیش را برخدا ترجیح میدهند. »
وضعیت زنان در آخرالزمان
این مقاله وضعیت زنان در آخرالزمان را چنین بیان می کند: یکی از مسائلی که در حکومتهای آخرالزمان مطرح است، بنا بر اخباری که از معصومان علیه السلام وارد گردیده است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی است.
امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید: «... و آن هنگامی است که زنها مسلط شوند، کنیزان تسلط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند.»
«هنگامی که زنها بر تخت سلطنت چیره شوند و بر هر مردی چیره باشند و جز خواسته آنها عملی نگردد.»
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «و زنان را میبینی که بسان مردان، مجالس کنفرانس راه میاندازند.
یکی از مهمترین مشکلاتی که بشر در آخرالزمان با آن سخت دست به گریبان است، مسائل و مشکلات اقتصادی است، نابسامانی عظیم اقتصادی در سرتاسر جهان به وقوع میپیوندد و زنان از این واقعه شوم، در امان نخواهند بود، بلکه بیشترین ضربه را آنها خواهند خورد.
امام صادق علیه السلام در بیان نشانههای ظهور میفرمایند: «بعضی از مردان را میبینی که از راه فساد زنان خود ارتزاق میکنند.»
حضرت علی علیه السلام در بیان نشانههای ظهور میفرمایند: «زنان در آخرالزمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت مینمایند.»
امام علی علیه السلام میفرمایند: «ظاهر میشود در آخرالزمان که بدترین زمانهاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.»
بشارت قرآن به دولت الهی آخر الزمان
در ذیل این مقاله میخوانیم: قرآن و روایات متواتره اسلام و کتب مقدسه آسمانی عموما و نوشته های گروهی از مدعیان نبوت احیانا، به الحان گوناگون و تعبیرات مختلف، بشریت را به یک آینده درخشان و عصر مشعشعی نوید و بشارت دادهاند، که جهان در آن عصر ، روضه رضوان شود، نمونهای از حیات در بهشت برین در همین جهان تشکیل گردد که گویی جهان، آفرینش نوینی به خود گرفته است.
در آن عصر، زمام اجتماع کبیر جهانی از دست بیدادگران بیرون رود و حکومت و داوری به دست با کفایت برگزیدگان خدا و پرهیزگاران افتد و ریاست و دولت حقه الهیه و زمامداری جهان بشریت، به امر لازم الاجراء الهی در آن زمان، مخصوص موعود کل ملل و مرغوب عموم طوائف ، حضرت مهدی قائم آل محمد صل الله علیه و اله ، حجت بن الحسن العسکری خواهد بود.
قرآن کریم که مهمترین منبع اسلامی است، در این زمینه یک بحث کلی و اصولی دارد ، بدون اینکه وارد جزئیات بشود، یعنی خبر از تحقق یک حکومت عدل جهانی در سایه ایمان میدهد.
آخر الزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت
در این مقاله آمده است: شوق آگاهی از سرنوشت، در سرشت آدمی نهاده شده است، با نگرشی کوتاه به تاریخ زندگی بشر درمی یابیم یکی از دغدغههای همیشگی انسان، چگونگی فرارسیدن پایان این جهان و حیات پس از مرگ بوده است.
برای مباحثی پیرامون آمدن موعود، جاودانگی روح، پایان این جهان و فرا رسیدن جهان دیگر، واژه « اسکاتولوژی» به کار می رود، این واژه به معنای شناخت آخر الزمان و آخرت، از کلمه «اسکاتوس» یونانی به معنای « آخر» یا « بعد» گرفته شده است.
سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام، از نزدیک بودن آخرالزمان و آخرت سخن گفته اند، جمعی از یهودیان و همه مسیحیان، این دو دوره را به گونه ای بر هم منطبق می دانند، اما جمعی دیگر از یهودیان و همه مسلمانان، آخرالزمان و آخرت و یا به عبارتی، عصر ظهور و روز قیامت را دو دوره ی جدا از هم می دانند.
ویژه نامه اینترنتی آخرالزمان شناسی با هدف شناسایی دوران آخرالزمان به جوانان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنت www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات