۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۵۰۲۳۱
با هدف آشنایی جوانان با شخصیت شهید آیت‌الله مفتح؛

ویژه‌نامه اینترنتی «منادی وحدت» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه اینترنتی «منادی وحدت» با هدف آشنایی جوانان با شخصیت شهید آیت‌الله مفتح در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه منادي وحدت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی «منادی وحدت» شامل طلوع ستاره، در محضر فرزانگان، تلاش‌های علمی و نگاشته‌های زرین، خطابه‌های بیدارکننده، دعوت از اندیشمندان مصری، نماز باشکوه، پرتو اندیشه، تشکیل کانون‌های مذهبی و اخلاق زیبا در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
طلوع ستاره
در بخشی از این ویژه‌نامه با عنوان طلوع ستاره می‌خوانیم: دکتر شهید مفتح از جمله دانشمندانی است که همه عمر گرانقدر و پربهای خود را صرف احیای فرهنگ و معارف ناب و اصیل اسلامی کرد و در سنگرهای مختلف علمی و سیاسی با جهل و تباهی و ستم به ستیز پرداخت.
شهید دکتر مفتح برای آن‌که وجود دانشگاه‌ها را از تهاجم فرهنگی همه جانبه استعمار غرب و شرق رهایی بخشد و علف‌های هرز طاغوتی را از میان بردارد و چشمه‌های روشنی از ارزش‌های والای دینی را در این کانون اندیشه، جاری سازد و نغمه جدایی دین از دانش را که از سوی دشمنان قسم خورده اسلام روشن شده بود خاموش کند و هرگونه تبلیغات مزدورانه که سبب می‌شد بذر نفرت و ضدیت بین حوزه و دانشگاه پاشیده می شد را خنثی کند.
از هیچ کوششی دریغ نکرد و با تلاش فراوان و خستگی ناپذیر این دو کانون مهم علمی و دینی کشور را به هم پیوند داد و فرهنگ حاکم بر دانشگاه را که ارمغان غرب بود متحول ساخت و باورهای دینی را بر فضای آن حاکم کرد و به مصداق «زکاة العلم نشره» جرعه‌هایی از اندیشه‌هایی را که در حوزه آموخته بود به کام دانشجویان شیفته فضیلت سرازیر کرد.
در سال 1307 هجری شمسی در خانه ادیب فاضل و وارسته‌ای به نام حاج شیخ محمود مفتح دیده به جهان گشود پدر و مادر شهید مفتح که از تولد این فرزند مبارک بسیار مسرور و شادمان گشتند و او را محمد نامیدند.
دانش طلبی در سایه معنویت و تربیت و در پرتو فضیلت از همان دوران کودکی، حلاوت جان این کودک گردید
پدر شهید مفتح روحانی فرزانه و عالم متعهد مرحوم حاج شیخ محمود مفتح از واعظان مشهور همدان بود که در نهایت اخلاص و صداقت روزگار می گذراند و چون وی در ادبیات عرب و فارسی تبحر داشت اشعار زیادی در مدح و منقبت و رثای اهل بیت سروده که ضمن زیبایی های لفظی از مضامین عالی و تاریخ صحیح ائمه و احادیث معتبر سرچشمه گرفته بود.
شهید مفتح روی آوردن به علم و آراسته گردیدن به صفاتی پسندیده را از پدری عالم و مادری نیکوسرشت در کلاس باصفای خانواده آموخت، از هفت سالگی پایش به مدرسه گشوده شد و در زمینه ادبیات از پدر ادیب و شاعر خویش بهره مند گردید.
شهید مفتح پس از فراگیری مقدمات علوم عربی، فقه و بخشی از منطق نزد پدر و اساتید وقت حوزه همدان به سال 1322 ش. به آشیانه اهل بیت(ع) شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در مدرسه دارالشفاء و در حجره ای محقر و نمناک اقامت گزید و همچون دیگر جویندگان معارف دینی با جدیت و اهتمامی درخور اهمیت به کسب علوم و مکارم پرداخت.
پرتو اندیشه
 در بخش دیگری از این ویژه‌نامه در موضوع پرتو اندیشه آمده است: شهید مفتح پس از خوشه چینی از محضر اساتید گرانقدر حوزه علمیه و دانشگاه به تدریس سطوح عالی دروس حوزه علمیه پرداخت.
او ضمن تدریس کتاب منظومه حاج ملاهادی سبزواری، در تبیین مطالب دشوار این متن فلسفی مطالبی تحت عنوان روش اندیشه به رشته تحریر درآورد و به شرح و توضیح آن پرداخت که در حوزه بسیار مشهور شد.
شهید مفتح بر حسب وظیفه ذاتی طلبگی خویش و احساس مسؤولیت در سال 1348 هجری شمسی به تهران رفت و به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت و در دانشگاه و حوزه به عنوان مدرسی نامدار شهرت یافت و حوزه درسی او در زمینه کلام، حکمت و منطق از رونق خاصی برخوردار گشت و محضرش از با برکت ترین محافل علمی برای فضلا به شمار می آمد.
علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه به تدریس در دبیرستان دین و دانش قم به روشن نمودن اذهان دانش آموزان در خصوص مباحث دینی و سیاسی و اجتماعی پرداخت و با همکاری شهید مظلوم دکتر بهشتی و حضرت آیت‌الله خامنه ای به مناسبت تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان با روحانیون اقدام به تأسیس کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان در قم کرد.
دبیرستان دین و دانش پایگاه مهمی برای تلفیق دین و سیاست و نیز مرکزی برای انس دین و دانش بود تا از این رهگذر نسل جوان با معارف دینی آشنا شده و طلاب حوزه با مسائل روز ارتباط یابند و وحدت میان روحانیت و اقشار فرهنگی تحقق یابد.
به لحاظ مقبولیت و محبوبیت شهید مفتح بین طلاب و دانش آموزان ساواک به وحشت افتاد و برای خنثی کردن فعالیت‌های شهید مفتح را به سال 1347 از آموزش و پرورش اخراج و به نواحی بد آب و هوای جنوبی تبعید کرد.
در سال 1348 که زمان تبعید آن شهید بزرگوار به سر رسید و باید به قم باز می‌گشت از ورود نامبرده به این شهر مقدس جلوگیری کردند و او را ناگزیر به اقامت در تهران کردند.
شهید مفتح عقیده داشت برای تحول در اندیشه‌های مردم لازم است که آنان را به قله آگاهی رسانید، شهید مفتح عقیده داشت هر مسلمان باید در دو جبهه، در یک جبهه با دشمنان اسلام و در جبهه‌ای دیگر با جهل و خرافه پرستی مبارزه کند.
وی با این‌که یکی از برجسته ترین اساتید حوزه و دانشگاه بود و در این دو پایگاه حساس و نیز در دبیرستان‌های قم به تدریس مشغول بود به منظور آگاهی دادن به توده مردم و بیدار کردن و به حرکت درآوردن آنان تلاش‌های وسیع داشت و به هیچ عنوان برنامه‌های تبلیغی خود را رها نمی کرد، خصوصا در ایام ماه مبارک رمضان، محرم و صفر در نقاط مختلف کشور این فعالیت او مضاعف می گشت در ایام تبعید که در زاهدان اقامت داشت از وعظ و ارشاد مردم غافل نبود.
شهید مفتح مسافرت‌های تبلیغی خود را به منبرهای افشاگرانه و روشنفکرانه تبدیل ساخته بود و سخنانش تأثیر عمیق و وسیعی در اذهان و افکار مردم داشت و به خاطر این منبرهای تبلیغی بارها از سوی ساواک بازداشت گردید و سخنرانی‌هایش تعطیل می‌شد.
وی در شهرهای مختلفی از جمله آبادان، اهواز، خرمشهر، دزفول، اصفهان، یزد، شیراز، کرمان، بندرعباس، زاهدان، همدان، کرمانشاه، ساری، بابل، املش، آمل، چالوس، مشهد، و... تلاشهای تبلیغی وسیعی داشت.
شهید دکتر مفتح برای شناساندن چهره اسلام اصیل جلسات علمی اسلام شناسی را پی ریزی کرد و طی آن فضلا و نویسندگان حوزه علمیه آثاری را که در زمینه‌های گوناگون اسلام شناسی نوشته بودند مطرح کرده و پس از نقد و اصلاح‌های مورد لزوم با مقدمه‌ای که دکتر مفتح بر آنها می نوشت به چاپ رسانده و در اختیار عموم مشتاقان اندیشه‌های ناب اسلامی قرار می دادند.
اخلاق زیبا
در بخش اخلاق زیبا در ویژه‌نامه منادی وحدت می‌خوانیم: از تشریفات و امکانات رفاهی که خیلی از افراد جامعه به خاطر شرایط خاصی از آن محروم بودند، دوری می جست و در تلاش بود تا روح پاک و زیبایش را با این امور دنیوی آزرده نسازد.
شهید مفتح به خاطر رشد و نمو در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام علاوه بر دارا بودن فضلیت و کمالات علمی گسترده دارای فضیلت‌های اخلاقی ویژه و خاصی بود و این کمالات زبانزد عام و خاص بود به گونه‌ای که رفتارش با اهل خانه، دوستان، همکاران، شاگردان و افرادی که با وی از نزدیک مراوده داشتند، سیره اهل بیت علیهم السلام و بزرگان علم و عمل را در ذهن‌ها تداعی می کرد.
وی از همان عنفوان جوانی و دوران رشد و بلوغ فکری با پرهیزگاری، دلسوزی و پشتکار فراوان در جهت صیانت از ارزش‌های اسلامی و تقویت جنبه‌های معنوی افراد جامعه از هیچ گونه کوششی فروگذار نکرد.
شهید مفتح هیچ‌گاه برای جلب رضایت فرد یا افرادی یا خشنودی گروه یا قومی، هیچ یک از برنامه های اسلامی را از دست نمی داد و حاضر نبود به خاطر آنها با شخص یا اشخاصی معامله کند، او مواظب بود وظیفه‌اش را به جهت ناراحتی عده‌ای رها نکند.
از تشریفات و امکانات رفاهی که خیلی از افراد جامعه به خاطر شرایط خاصی از آن محروم بوند دوری می‌جست و در تلاش بود تا روح پاک و زیبایش را با این امور دنیوی آزرده نسازد و عادت داشت با نهایت سادگی و بی آلایشی و فروتنی همچون سایر اقشار جامعه آن روزگار، روزگار بگذراند .
تمام تلاش و کوشش این بود که شخصا لوازم منزل را خریداری کند و با ماشین فرسوده ای که داشت رفت و آمد می کرد.
هنگامی که شرایط خاصی را به منظور مسائل امنیتی و اوضاع آشفته ناشی از ترورها برای وی پدید آوردند، انزجار خود را از این وضع اعلام کرد و گفت: این امور با روح طلبگی من که از آغاز زندگی با آن تربیت شده‌ام منافات دارد و چون اتومبیل ویژه‌ای برای تقویت امنیت آن شهید به او دادند، گفت: «کاملا در آن محبوس هستم والله برایم هیچ لذتی ندارد».
شهید والا مقام فاتح وحدت حوزه و دانشگاه همچون مربی و پدری دلسوز و فداکار به امور افراد بینوا، بی بضاعت و مستمند رسیدگی می کرد و شاگردانی را که به لحاظ بضاعت مالی در تنگنا و مضیقه بودند را شناسایی کرده و به روش‌هایی کاملا محرمانه که شخصیت شاگردانش تحقیر و مخدوش نگردد، در حد توان و وسع مالی نسبت به رفع گرفتاری های مالی آنان مبادرت می‌کرد.
با وجود آن که مباحث فلسفی را در سطحی بسیار بالا برای شاگردان مطرح می‌کرد اما در پیچ و خم برهان‌های خشک حکمت و تخصص دانشگاهی محصور نگردید و به سازندگی روح و روان از طریق ذکر، دعا، عبادت، انجام نوافل و زیارت معصومین علیهم السلام و امامزادگان توجه داشت .
او دعا را یکی از سرمایه های ارزنده و از حقایق مسلم اسلام و قرآن می دانست، عشق و ارادت قلبی او به اهل بیت عصمت و طهارت از معرفتی بسیار والا و عمیق نشأت می گرفت و ارتباط قلبی با این بزرگان را وسیله‌ای برای جلب و جذب معنویت قلمداد می کرد و موضع گیری‌های او در عرصه های اجتماعی و سیاسی و نیز ستیز با ظلم و استکبار در چنین معرفتی ریشه داشت.
ویژه‌نامه اینترنتی «منادی وحدت» با هدف آشنایی جوانان با مقام شهید  آیت‌الله مفتح با تهیه کنندگی و تنظیم جواد دلاوری در گروه حوزه علمیه تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است. /907/ت302/پ
ارسال نظرات