۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۵۰۸۹۵
در برنامه پرسمان قرآنی رادیو معارف مطرح شد؛

چرا شیطان به آدم سجده نکرد؟

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: شیطان به دنبال تحقیر و توهین انسان است از‌این‌رو می‌گوید«اگر به من فرصت دهی که تا قیامت زنده بمانم، این انسانی که از گل آفریدی افسار به گردنش می‌اندازم و سوار او می‌شوم به هر کجا که خواستم می‌برم».
حميد ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی مدیر مرکز تخصصی علوم و قرآن حوزه علمیه قم در برنامه پرسمان قرآنی رادیو معارف گفت: چه چیزهایی دست به دست هم دادند تا دشمن بتواند بهترین انسان‌ها (امام حسین و یارانش) را به مسلخ برده و به شهادت برسانند آن هم به دست انسان‌هایی به ظاهر مسلمان و نمازخوان.

وی افزود:  این موضوع مثل همان داستان هابیل و قابیل است،  هابیل چه گناهی کرده بود؟  قابیل چه بلایی سر خودش آورده بود که برادر عزیز خودش را از پای درآورد و بعد هم گرفتار ندامت و خسران شد.

حجت الاسلام ملکی اظهار داشت: از قرآن برمی آید آنچه انسان را به این پرتگاه می‌کشاند شیطان است یعنی اگر انسان‌ها بخواهند خودشان را از مهلکه نجات دهد باید دشمنش را بشناسد.

وی ادامه داد: در نهج‌البلاغه آمده است؛  مرض شیطان مسری است مراقب باشید که به شما سرایت نکند در صورتی سرایت نمی‌کند که ما نزدیک او نشویم و او هم قرین و نزدیک ما نشود.

این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: در سوره مبارکه اسرا، آیه 61 و 62 و 63 به نکاتی بسیار زیبایی اشاره می‌کند که حضرت در خطبه قاسطه هم این گونه خدا را تبیین می‌کند.

وی در ترجمه آیه 61 سوره اسرا خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید«پیامبر به یاد بیاور وقتی که ما به ملائکه گفتیم به آدم سجده کنید و آن‌ها همه سجده کردند؛ الا ابلیس او سجده نکرد».

چرا شیطان به آدم سجده نکرد؟

حجت الاسلام ملکی ادامه داد: شیطان گفت«آیا من سجده کنم به کسی که از گل و خاک آفریده شده؟ به من بگو ای خدا آیا آن کس که به او کرامت دادی همین است. این بنی آدم همین است که از گل آفریده شده؟».

وی اظهار داشت: که شیطان در اصل دارد به آدم توهین می‌کند و آدم را تحقیر می‌کند. شیطان به خدا می‌گوید: اگر به من فرصت دهی که تا قیامت زنده بمانم، این انسانی که از گل آفریدی افسار به گردنش می‌اندازم و سوار او می‌شوم به هر کجا که خواستم می‌برم.

جزای کسانی که از شیطان پیروی کنند

وی در ادامه ترجمه آیات بیان داشت: خدا هم فرمود: برو تا قیامت زنده باش کسانی از این انسان‌ها که از تو تبعیت بکنند من یک جزای کامل و وافر که جهنم باشد به آن‌ها می‌دهم.

حجت‌الاسلام ملکی افزود: خدای سبحان می‌گوید«اگر می‌توانی به انسان‌ها تشر بزن و آن‌ها را به سمت بی حیایی، بی غیرتی، بی عفتی، بی دینی ببر. و سواره نظام و پیاده نظامت را بسیج کن و در اموالشان (مسائل اقتصادی) دخالت کن، (کار را ربوی و رشوه ای کن) و در اولادشان (مسائل فرهنگی) کاری کن که نتوانند فرزندانشان را تربیت کنند، یا اگر تربیت می‌کنند بد تربیت کنند. یا در لقمه و نطفه این بچه‌ها اشکال ایجاد کن و بعد هم وعده بده به آن‌ها که چه کسی آن طرف را دیده و با این وعده‌ها آن‌ها را به دنیا مشغول کن.

وی در پایان گفت: بعد خدا به مردم می‌گوید مردم بدانید شیطان وعده‌هایش همه فریب است، فریب شیطان را نخورید، قرآن ما را از یک موقعیت خطرناک آگاه می‌کند، این کلام قرآن است و دروغ و شکی در آن نیست./919/پ202/ن

ارسال نظرات