۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۵۱۳۸۱
آیت الله علم الهدی:

علت سرکوب نشدن فتنه در زمان امام علی نبود حماسه ای چون 9دی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با اشاره به مدیریت داهیانه رهبری در خاموش کردن فتنه، گفت: تفاوت شرایط امیرمؤمنان علی(ع) و رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه این است که در سال 88، مردم حماسه ای چون 9 دی آفریدند و حصن حصین ولایت شدند اما در زمان حضرت علی(ع) چنین بصیرتی در مردم نبود.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد با اشاره به سالروز حماسه 9دی 88 اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب امسال تأکید داشتند که در برنامه های بزرگداشت 9دی، افزون بر بعد شور و احساسی این حماسه بزرگ، عوامل و ریشه های فتنه نیز برای مردم تبیین شود.

 

وی در تبیین برخی از ویژگی های فتنه با اشاره به سخنی از امیر مؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه که از خبر عینی پیامبر(ص) در خصوص فتنه انگیزی معاویه، صحبت می کنند، افزود: حضرت به نقل از پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «یک عنصر گمراه کننده در شام فریاد می زند، جانور درنده فتنه فرزندان خود را به نیش خود کشیده و در نقاط مختلف می پراکند و جنگ و فتنه به راه می اندازد و به واسطه این فتنه موج سازی می شود...».

 

آیت الله علم الهدی ابعاد فتنه 88 را مطابق با این فرمایش نبی مکرم اسلام دانست و در تبیین آن ابراز داشت: به فرموده ایشان، فتنه از دو ویژگی زادو ولد و پراکندگی در همه نقاط و نیز موج سازی در اثر درگیری، برخوردار است که این دو در فتنه 88به خوبی قابل مشاهده است؛ در فتنه معاویه در شام، زاد و ولد فتنه در سه محور عناصر جاهل و بی بصیرت، عناصر جاه طلب و عناصر فرصت طلب اتفاق افتاد تا جایی که معاویه توانست به راحتی به شهادت مولا، خانه نشین کردن امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) دست بزند.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: از زمان جنگ صفین که حضرت علی(ع) آشکارا در برابر معاویه قرار گرفت و آغاز بروز فتنه معاویه بود، تا جنگ نهروان تنها دو سال طول کشید اما در این دو سال چنان تغییری در یاران حضرت در اثر فتنه اتفاق افتاد که کسانی که در صفین در رکاب حضرت بودند، در نهروان در مقابل ایشان دست به شمشیر بردند.

 

وی افزود: در فتنه 88 نیز ما شاهد بودیم عده ای که روزی یار امام خمینی(ره) و رهبری بودند رو در روی نظام و ارزش ها ایستادند تا آنجا که عکس امام و بیرق امام حسین(ع) را آتش زدند.

 

مدیریت داهیانه رهبری در برابر فتنه، وقوع مجدد چنین اتفاقی را غیرممکن کرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جریانات فرصت طلب و جاه طلب نیز در فتنه 88 می خواستند به هر قیمتی شده ولو آتش زدن پرچم امام حسین(ع)، در کشور برای خود جایگاهی کسب کنند اما رهبر معظم انقلاب چنان فتنه را مدیریت و خاموش کردند که دیگر هیچ فتنه ای به این شکل در کشور رخ نخواهد داد.

 

آیت الله علم الهدی گفت: سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که با این که رهبری خودشان فرمودند «من خاک پای غلام امیرمؤمنان(ع) هستم»، توانستند فتنه را مدیریت کنند ولی حضرت علی(ع) نتوانستند؟

 

وی در تشریح پاسخ این سؤال، خاطرنشان کرد: تفاوت شرایط امیرمؤمنان علی(ع) و رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه این است که در سال 88، مردم حماسه ای چون 9 دی آفریدند، حصن حصین ولایت شدند و سر از پا نشناخته فتنه و فتنه گر را مفتضح و سرکوب کردند اما در زمان حضرت علی(ع) چنین بصیرتی در مردم نبود.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به مظلومیت حضرت علی(ع)، همت و بصیرت مردم ایران در پایمردی و ولایت مداری را ستود و افزود: این مردم با این که نه فرق شکافته مولاعلی(ع)، نه جگرپاره پاره امام حسن(ع) و نه سر بریده و خاندان اسیر حسین(ع) را دیده بودند، تنها با دیدن آتش زدن پرچم امام حسین(ع) صبرشان لبریز شد و به خروش آمدند و وارد عرصه حمایت از ولایت شدند در حالی که در مردم آن زمان همه این ها را دیدند ولی نتوانستند حق را تشخیص دهند.

 

بهترین واکنش در برابر مرگ، کسب آمادگی برای آن است

آیت الله علم الهدی در خطبه نخست نماز جمعه نیز در تفسیر آیه هفتم سوره جمعه اظهار داشت: کسانی که از مرگ می هراسند در پی تدبیری برای آن هستند غافل از آنکه مرگ قابل تدبیر نیست چرا که فرآیند است نه حادثه.

 

وی با بیان این که مرگ یک فرآیند جسمی طبیعی از لحظه تولد تا مرگ است، افزود: بهترین واکنش و تدبیر در برابر مرگ، کسب آمادگی و استعداد برای آن است چرا که مرگ اصولا پیر و جوان نمی شناسد و تنها تفاوتی که دارد، تفاوت در احساس مرگ است که در افراد مسن بیشتر قابل حس است.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به سخنی از معصومین(ع) در خصوص نحوه ایجاد آمادگی برای مرگ، یادآور شد: کسی که واجبات را انجام می دهد، محرمات را ترک می کند و زندگی اش مشمول ارزش های دینی است، در واقع پیش از آن که مرگ به سراغ او بیاید، خود به استقبال مرگ رفته و آن را یک جریان طبیعی در زندگی می داند و آمادگی کامل دارد./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات