۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۵۱۹۲۸
مسؤول مؤسسه لیلة القدر:

عاشورا شاه کلید رسیدن به خوبی‌ها است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه لیلة القدر گفت: عاشورا شاه کلید رسیدن به خوبی‌ها و معنویات است و هدف ائمه(ع) نیز رسیدن انسان به مقام انسانیت و خوبی‌ها بوده و است، به همین دلیل اهل‌بیت(ع) از ما خواستند که توجه ویژه ای به مراسم سوگواری سیدالشهدا و روز اربعین داشته باشیم.
عاشورا شاه کلید رسیدن به خوبی‌ها است

حجت‌الاسلام محمدرضا زنگنه، مسؤول مؤسسه لیلة‌القدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن سالروز اربعین حسینی در پاسخ به پرسش «چرا باید اربعین را گرامی بداریم؟» گفت: اهمیت دادن به روز اربعین دارای حکمت‌های زیادی است که هنوز کسی نتوانسته به این حکمت‌ها برسد و مجهول بودن این حکمت‌ها خود نشان از بزرگی این روز دارد.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که حرکت امام حسین(ع) در بین اهل‌بیت(ع) یک حرکت ویژه و خاصی بوده است به همین دلیل آداب زیارت و برگزاری مراسم سوگواری ایشان با دیگر معصومان(ع) تفاوت دارد.

این محقق حوزوی با بیان این‌که برگزاری همه ساله مراسم اربعین مختص اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار داشت: شاید بتوان گفت که اهمیت دادن به روز اربعین از سوی ائمه(ع) به این جهت باشد که سبب واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) در دل شیعیان زنده نگه‌داشته شود.

وی ادامه داد: عاشورا شاه کلید رسیدن به خوبی‌ها و معنویات است و هدف ائمه(ع) نیز رسیدن انسان به مقام انسانیت و خوبی‌ها بوده و است، به همین دلیل اهل‌بیت(ع) از ما خواستند که توجه ویژه ای به مراسم سوگواری سیدالشهدا و روز اربعین داشته باشیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام رضا(ع) در روایتی فرمود «اگر خواستید برای کسی گریه کنید برای امام حسین(ع) گریه کنید» و شاید بتوان گفت امام(ع) با این روایت می‌خواستند ما را متوجه پیام اصلی کربلا و قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا کنند.

حجت‌الاسلام رنگنه در پاسخ به پرسش «چرا شیعیان در روز اربعین حسینی به سوی کربلا پیاده‌روی می‌کنند؟» گفت: در ارتباط با عزاداری سیدالشهدا(ع) دو دسته احکام وجود دارد، برخی از احکام مانند ذکر مصیبت، قرائت زیارت نامه و برگزاری مراسم مرثیه خوانی از اعمالی است که خود شارع مقدس دستور داده است.

وی افزود: برخی دیگر از اعمالی که در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) صورت می‌گیرد مستقیم به دستور شارع مقدس نیست بلکه در منطقه خاصی انجام می‌گیرد و اگر با دستورات مستقیمی که شارع فرموده مغایرت نداشته باشد اشکال ندارد ولی اگر مغایرت داشته باشد باید ترک شود.

این نویسنده و محقق حوزه تصریح کرد: پیاده‌روی در روز اربعین به سوی کربلا نیز از احکامی است که دستور مستقیم شارع نیست و به سبب مغایرت نداشتن با احکامی که شارع مقدس دستور داده کار پسندیده است و باید مردم در انجام این اعمال به استفتائات مرجع خود عمل کرد، ولی اعمالی مانند قمه‌زنی در گذشته مشکلی نداشته است اما امروزه به سبب وهن دین کار درستی نیست به همین دلیل مراجع تقلید انجام این عمل را صحیح نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام زنگنه با اشاره به این‌که محرم و عاشورا فرصت مناسبی برای رشد و تعالی انسان و جامعه است، ابراز داشت: براساس گفته کارشناسان آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در ماه محرم بسیار کاهش می‌یابد و این نشان از اثر مثبت ماه محرم بر مردم است.

وی افزود: اگر ما ماه محرم و مراسم عزداری اباعبدالله الحسین(ع) را به صورت درست و کامل بشناسیم و انجام بدهیم بسیاری از بدی‌های که در میان ما وجود دارد از بین می‌رود و خوبی‌ها، صمیمیت و دوستی ایجاد می‌شود./993/

 

ارسال نظرات