۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۵۱۹۸۷
به مناسبت اربعین حسینی؛

ویژه‌نامه«حسین و زینب» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «حسین و زینب» با هدف آشنایی بیشتر جوانان با اربعین حسینی در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه حسين و زينب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «حسین و زینب» شامل کلیپ‌های اربعین، نواهنگ‌های اربعین، تصاویر ویژه اربعین، موبایل اسلامی، پنجره ملکوت، قفسه، در لابه لای متون، بر بال قلم و ویژه‌نامه های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
پخش زنده از حرم امام حسین(ع)، پخش زنده از حرم حضرت عباس(ع)، بفرمایید زیارت مجازی(تصاویر سه‌بعدی) و هر چه می خواهد دل تنگت بگو از موضوعات مطرح شده در بخش پنجره ملکوت و موضوعاتی همچون کتابخانه تخصصی امام حسین(ع)، بانک جامع مقالات امام حسین(ع) و دانلود کتاب اربعین در بخش قفسه این ویژه نامه است.
 در بخش در لابه لای متون این ویژه‌نامه می‌توان به موضوعاتی همچون اشک و عشق، عقده‌ای که گشوده شد، آنچه در اربعین مهم است، اربعین و نگاهی دوباره به عاشورا، شمشیر بران پیامبران دشت خون، مقدمات بازخوانی حادثه‌ای بزرگ، اولین مجالس رسمی عزاداری سالار شهیدان، چهار سؤال اساسی درباره نهضت عاشورا، آرامش دل حقیقی در کربلا، راز عدد 40 چیست، چله‌ عارفانه تشیع و چرا اربعین اشاره کرد.
مقامی فراتر از عرش، شب چهلمت آقا، با کاروان نیزه، ای غایب از نظر، ته مانده‌ جانم، سر به زیر ولی سرفراز، رسیدم کربلا ای داد بی‌داد از موضوعات مطرح شده در بخش بر بال قلم این ویژه‌نامه است و در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین موضوعات یک اربعین حماسه، اربعین لاله‌ها، چهل وادی صبر، چله غم و بغض‌های گلگون آمده است.
آنچه در اربعین مهم است
در بخش لابه لای متون این ویژه‌نامه در موضوعی می‌خوانیم: واژه اربعین از اصطلاحاتی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی کاربرد زیادی دارد و بسیاری از امور، با این عدد و واژه، تعریف و تحدید شده اند، مثلا کمال عقل در چهل سالگی، آثار چهل روز اخلاص، آثار حفظ چهل حدیث، دعای چهل نفر، دعا برای چهل مؤمن، قرائت دعای عهد در چهل صبح، عدم پذیرش نماز شراب خوار تا چهل روز، گریه چهل روز زمین و آسمان و فرشتگان بر امام حسین علیه السلام و استحباب زیارت اربعین از جمله مواردی است که جایگاه و ارزش والای این واژه و عدد را در معارف اسلامی بیان می دارد.
با این همه، در احادیث، تنها استحباب زیارت اربعین درباره امام حسین علیه السلام وارد شده است و چنین سفارشی درباره هیچ یک از معصومان علیهم السلام پیش و پس از سیدالشهدا علیه السلام وجود ندارد، بنابراین از نظر تاریخی و حدیثی، هیچ پیشینه ای را نمی‌توان برای اربعین و اعمال مربوط به این روز تا پیش از حادثه عاشورا تصور کرد و این ویژگی و امتیاز، تنها از آن امام حسین علیه السلام است.
مهم ترین دلیل بزرگداشت اربعین سیدالشهدا علیه السلام روایتی از امام عسکری علیه السلام است که فرمود: «عَلَامَاتُ الْمُۆْمِنِ خَمْسٌ، صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، نشانه های مؤمن، پنج چیز است، پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت واجب و 34 رکعت مستحب) ، زیارت اربعین ، انگشتر به دست راست کردن ، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
بر اساس این روایت، امام حسن عسکری علیه السلام یکی از نشانه‌های شیعیان را زیارت سیدالشهدا علیه السلام در اربعین شهادت آن حضرت بیان می کند، زیارتی که در بین تمام حضرات معصومین علیه السلام تنها برای امام حسین علیه السلام سفارش شده است.
زیارت آن حضرت در این روز یعنی توجه دوباره به کربلا و آن شوریدگان وادی عزت و بندگی، زیارت اربعین یعنی زنده کردن یاد و خاطره آن حماسه سازان بزرگ و این یعنی دمیدن دوباره روح عاشورائیان در کالبد جامعه، آنچه ما را به این هدف نزدیک می‌سازد بیان اهداف و آثار این قیام و بعد الگوگیری و تطبیق آن با زندگی امروزمان است.
دنیای امروز تشنه فرهنگ حسین علیه السلام و منتظر شنیدن آوای زینب علیهاالسلام است که هر که نوشید جان گرفت و هر که شنید به راه افتاد، این آن مهمی است که باید در اربعین محور قرار بگیرد.
راز عدد 40 چیست؟
درموضوع دیگری از بخش لابه لای متون این ویژه نامه آده است: اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه علیهاالسلام و امثال این‌ها نشان می‌دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست، منزلت اعداد منحصر به اعدادی نظیر پنج ، هفت ، دوازده وچهارده و چهل می شود که برای هر یک دلیل یا دلایلی را ذکر کرده اند :
عدد پنج به دلیل 5 تن پیامبر اولوالعزم و 5 تن آل عبا،عدد هفت به واسطه 7 آسمان و 7شهر عشق و 7 مرحله سلوک عارفان و 7 دور طواف خانه خدا، عدد دوازده به دلیل 12 معصوم و12 چشمه‌ای که به معجزه حضرت موسی از دل سنگ جوشید و عدد چهارده به دلیل 14 معصوم تقدس یافته اند.
به همین قیاس برای عدد چهل نیز باید دلایلی موجود باشد: عقل آدمی در چهل سالگی به بالاترین کمال خود در حد استعداد هر فرد می رسد،حضرت رسول در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند،حضرت موسی چهل روز در کوه معتکف بود تا الواح مقدس را دریافت داشت،قوم بنی اسراییل به دلیل کفران نعمت و پرستش گوساله به سرگردانی چهل ساله محکوم شدند و تخمیر طینت آدم ابوالبشر در 40 روز به اتمام رسید .
عارفان وسالکان طریق حق چله نشینی را از همین آفرینش چهل روزه حضرت آدم اقتباس کردند ، سهروردی بیان می کند که : خداوند انسان را در چهل روز آفرید و هر روز صفتی به او اعطا کرد که هریک حجابی و مایه تعلق وی به دنیا بود تا این‌که در روز چهلم حجاب‌ها کامل و متراکم شد، در چله نشینی سالک، یک به یک حجاب‌ها را می درد تا در روز چهلم انوار حق در وی تجلی می‌یابد.
هرچند اربعین از اعداد و کمیات است ولی در فرهنگ عرفان اسلامی این واژه کمی در ارتباط با کیفیات مطرح می شود و از این رو تکرار عمل تا چهل مرتبه تکمیل کننده ابعاد روحانی و عرفانی انسان را سبب می شود.
سید مهدى بحرالعلوم در زمینه جایگاه عدد چهل فرموده است :خود به عیان دیده‌ام و به بیان دانسته‌ام که این مرحله شریفه ، از مراحل عدد را خاصیتى خاص و تأثیرى مخصوص است ، در ظهور استعدادها و تتمیم ملکات ، در طى منازل و قطع مراحل.
خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و بروزاستعداد و حصول صفات ملکه ،امرى است که در آیات واخبار بر آن تصریح شده است و در سلوک و خودسازى براى جلب فیوضات و انوارالهى چنانچه در قرآن و گفتار معصومین علیهم السلام  و سیره اولیاء آمده است ، عدد اربعین دارای جایگاه ویژه و بلنداست.
در حقیقت عدد چهل سمبل آغازین تکامل، مظهر کمال، جلوه پختگی، اعلام پشت سر گذاشتن مرحله خامی و نادانی و نخستین مرحله هوشیاری است.
چرا اربعین
در این موضوع که با عنوان اربعین آراسته شده است می‌خوانیم: واژه اربعین از اصطلاحاتی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی کاربرد زیادی دارد آثار چهل روز اخلاص، حفظ چهل حدیث، دعای چهل نفر ، قرائت دعای عهد در چهل صبح، گریه چهل روز زمین، آسمان و فرشتگان بر امام حسین و  استحباب زیارت اربعین از جمله مواردی است که جایگاه این عدد را در معارف اسلامی بیان می‌دارد.
شیخ مفید در«مسار الشیعه» که در مورد ایام موالید و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام است، اشاره به روز اربعین کرده و نوشته است، این روزی است که حرم امام حسین علیه السلام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین علیه السلام وارد کربلا شد.
کهن ترین کتاب دعایی مفصل موجود، کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی ازشاگردان شیخ مفید است که وی هم همین مطلب را آورده است، شیخ طوسی پس از یاد از این که روز نخست ماه صفر، روز شهادت زید بن علی بن الحسین علیهماالسلام و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه از سوی سپاه شام در سال 64 هجری است، می نویسد: بیستم ماه صفر، چهل روز پس از حادثه کربلا روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین علیه السلام از شام به مدینه مراجعت کرد و نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری ، صحابی رسول خدا صلی الله و آله ازمدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند، او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین علیه السلام را زیارت کرد، در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است.
در کتاب «نزهة الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده، آمده است، در بیستم این ماه بود که حرم محترم حسین علیه السلام از شام به مدینه آمدند، همین طور در ترجمه فارسی «الفتوح ابن اعثم» و کتاب مصباح کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است این مطلب آمده است.
برخی استظهار کرده اند که عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، بر آن است که روز اربعین ، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند، نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند.
به هرصورت ، زیارت اربعین از زیارت‌های مورد وثوق امام حسین علیه السلام است که از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است .
ویژه‌نامه «حسین و زینب» با هدف آشنایی بیشتر جوانان با اربعین حسینی به تهیه‌کنندگی و تنظیم ابوالفضل صالح صدر در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.netمنتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات