۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۵۲۱۳۱
استاد حوزه علمیه خراسان:

عدد 40 در مکتب و ادیان الهی از جایگاه خاصی برخوردار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان، گفت: عدد 40 و روز اربعین از اعدادی است که در روایات و آیات ما از جایگاه خاصی در مکتب و ادیان الهی برخودار است.
اربعين

حجت الاسلام سیدمحسن حسینی فقیه، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که اعداد از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار هستند، بیان کرد: عدد 40 و روز اربعین از اعدادی است که در روایات و آیات ما از جایگاه خاصی در مکتب و ادیان الهی برخودار است.

 

وی افزود: در آیات و روایات ما به عدد 40 اشارات فراوانی شده است، به طور مثال در زمان تولد حضرت فاطمه(س)، پیامبر و حضرت خدیجه(س) 40 روز از یکدیگر دوری کردند، پیامبر اکرم(ص) در سن 40 سالگی به پیامبری مبعوث گردیدند، اگر کسی 40 بار سوره حمد را بر آبی بخواند و آن آب را به یک انسان تب دار بدهد آن انسان شفا پیدا می کند، اگر کسی شراب بنوشد اعمال او تا 40 روز مورد قبول واقع نمی شود، همچنین اگر کسی غیبت کند تا 40 روز اعمال خیر او در نامه عمل کسی که مورد غیبت قرار گرفته است وارد می شود و دیگر مثال هایی که در آیات و روایات ما در مورد این عدد و روز مقدس بی شمار است.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه  با اشاره و روایتی از امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند«هرگاه یکی از اهل ایمان بمیرد و بر جنازه او چهل نفر از مؤمنین حضور یابند و گواهی دهند که پروردگارا! ما به جز خوبی و نیکی از این شخص ندیده‌ایم و تو از ما داناتر هستی، خداوند متعال می‌فرماید: من نیز شهادت شما را پذیرفتم و آنچه (از بدی ها و گناهان) از او می‌دانستم که شما بی‌اطلاع بودید، همه را بخشیدم».

 

حجت الاسلام حسینی فقیه در ادامه با بیان این که جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر امام حسین(ع) است، ابراز کرد: در اولین چهلم امام حسین(ع) جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی به زیارت سید الشهدا(ع) رفتند و پس از آنها کاروان اسرا و اهل بیت امام حسین(ع) در زمان بازگشت از شام به صحرای کربلا رسیدند و امام و شهدا خاطره های خود را تجدید کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاعران بعد از واقعه عاشورا وقتی به قبر سید الشهدا(ع) رسید، شروع به گریه کرد و همان طور که گریه می کرد شعری را سرود که مضمون آن این است که ای حسین جان اگر من شاهد جریان کربلا بودم جان خود را در راه تو فدا می کردم، این شخص خود را مورد سرزنش قرار می داد که چرا همراه امام حسین(ع) نبوده ولی باید دانست که اگر کسی عمل اصحابی را دوست داشته ولی به دلیل مشکلاتی نتوانسته باشد او را همراهی کند آن شخص در زمره آن ها قرار می گیرد./932/ت302/س

ارسال نظرات