۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۵۲۶۸۳
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم اسلام مشهد:

نیرنگ سیاسی مأمون نتوانست قداست آسمانی امام رضا را خدشه‌دار کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعائی گفت: مأمون عباسی با طراحی یک نقشه شیادانه قصد داشت با حقه و نیرنگ، شخصیت معنوی و قداست آسمانی امام رضا(ع) را در بین مردم خدشه دار کند.
حجت الاسلام سيد محسن دعايي مدير مؤسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي مشهد

حجت الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور واحد مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به ابعاد شخصیتی ثامن الحجج(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) تنها امامی است که در بین ائمه اطهار(ع) به عالم آل محمد(ص) مشهور شده اند و این لقب به دلیل بروز عالمیت حضرت، گستردگی خاص و کم‌نظیری دارد.

 

وی ادامه داد: همچنین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دارای ویژگی‌های دیگری است که از آن جمله می‌توان به رأفت، مهربانی و سخاوت ایشان اشاره کرد.

 

حجت الاسلام دعائی با اشاره به ویژگی‌های دوران حیات حضرت رضا(ع) بیان کرد: عصر امام رضا(ع) دارای ویژگی‌های خاصی است که یکی از این ویژگی‌ها، انتقال مرکزیت حکومت خلفای عباسی از بغداد به خراسان بود و دیگری تغییر رویه حاکمان عباسی در مقابله با اولیای الهی بود.

 

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مشهد خاطرنشان کرد: مأمون عباسی به واسطه بهره مندی از نبوغ سرشار با تغییر رویکرد خود در مقابله با ائمه(ع) همچون حضرت رضا(ع)، به دنبال از بین بردن مرجعیت امام در بین مردم بود؛ اما حضرت رضا(ع) با استفاده از علم لدنی در این هماوردی توانست به خوبی چهره مأمون را نشان داده و حقانیت خود را ثابت کند.

 

حجت الاسلام دعائی با اشاره به مناظرات امام رضا(ع) گفت: تمام اندیشمندان ادیان مختلفی که با امام رضا(ع) به مناظره پرداخته بودند، در نهایت به عجز و ناتوانی خود اعتراف کرده و حتی برخی از این افراد مسلمان شدند.

 

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مشهد با اشاره به مسأله ولایتعهدی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: مأمون عباسی با طراحی یک نقشه شیادانه قصد داشت با حقه و نیرنگ، شخصیت معنوی و قداست آسمانی امام رضا(ع) را در بین مردم خدشه دار کند.

 

وی افزود: اما با درایت و تدبیر امام، مأمون نتوانست در مبارزه با اولیای الهی و ائمه خدا، مرجعیت علمی، حبی و ولایی آنان را در نزد مردم از بین ببرد و با کشاندن امام به دربار خلافت این هدف شوم را محقق کند./930/ت302/س

ارسال نظرات