۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۵۳۲۸۷
رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

بین ما و مجلس فاصله ای جز تقسیم کار نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر همدلی و همراهی مثبت و سازنده دولت و مجلس برای خدمت به مردم و تعالی کشور، مشکلات و نقاط ضعف اقتصاد کشور و راهکارهای رفع آن و نیز جهت‌گیری‌های کلی در مواجهه با تحریم دشمنان را مورد اشاره قرار داد.
حضور احمدي نژاد در مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام و اعیاد ربیع‌الاول و با اظهار امیدواری برای اینکه این ماه طلیعه تحقق همه آرزوهای بشریت و میل به قله‌های سعادت نهایی تحت حاکمیت امام عصر(عج) باشد، گفت: امروز به خدمت نمایندگان محترم مجلس رسیده‌ایم تا با بررسی مهمترین مسایل کشور راه‌حل‌های آنها را نیز به گفتگو بگذاریم و تلاش کنیم تا ذهنیت و اراده مشترک بین دولت و مجلس بیش از گذشته تقویت شود.

 

رییس جمهور با بیان اینکه در این جلسه درباره سه مطلب اصلی صحبت خواهد داشت، گفت: مسأله اول رابطه دولت و مجلس است؛ همه ما یک پیکر واحد هستیم و در یک سنگر مشترک حضور داریم، بنده و شما و دولت و مجلس با تعهدی مشترک پای در عرصه مدیریت کشور گذاشته ایم که عبارت است از خدمت به ملت ، صیانت از ارزش های الهی، پاکی، محبت، حفظ کرامت مردم، خدمتگزاری، تعالی ، عزت ملت ، آبادانی، رفع محرومیت ها، فراهم کردن زمینه آرامش و نشاط مردم و کاهش فاصله ها.

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ما برای منافع خودمان به میدان مسوولیت پای نگذاشته ایم اظهار داشت: مسوولیت های دولت و مجلس مشترک است و تنها مرز بین ما تقسیم کاری است که صورت گرفته است. بنده شخصاً با اکثریت قاطع نمایندگان محترم سابقه دوستی و همکاری و خدمت به انقلاب و ملت دارم و امروز هم هر دو می خواهیم در خدمت ملت بوده و امور را اصلاح کنیم.

 

رییس جمهور مبنای دوستی بین دولت و مجلس را همراهی و همدلی برای خدمت به مردم ، تعالی کشور و حل مشکلات عنوان و تصریح کرد: دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل بوده و برای اولین بار در طی سفرهای استانی جهت همفکری و کمک و یاری گرفتن از نمایندگان آنان به جلسات استانی دولت دعوت شدند و تعامل خوبی در این باره بین دولت و نمایندگان مجلس شکل گرفت و دوستی ها تعمیق شد.

 

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: هیچ کس نمی تواند مدعی شود که رییس جمهور خواسته یکی از نمایندگان در مسائل ملی و منطقه ای را به دلیل تفاوت نظرات و مواضع شان پیگیری نکرده، اگر چه متاسفانه عده ای به طور مستمر اخبار خلاف منتشر کرده و با ایراد اتهامات بی اساس سعی می کنند فضای برادری را مخدوش کنند و واضح است که عده ای از این کار سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می برند.

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس خواسته ها و مسائل مشترکی دارند، گفت: بیش از 95 درصد خواسته های ما مشترک است و 5 درصد باقی مانده را نیز می توان به تفاهم رسید ؛ ما برای خدمت آمده ایم و بین ما فاصله ای جز تقسیم کار نیست.

 

دکتر احمدی نژاد مطلب دوم را حوزه مسوولیت ها و همکاری های مشترک دولت و مجلس برشمرد و اضافه کرد : هم دولت و هم مجلس در دو سطح مسوولیت و کارهای مشترکی دارند، سطح اول مسائل منطقه ای است که به عنوان مثال نمایندگان مجلس موضوعات و مسائل حوزه های انتخابیه خود را پیگیری کرده و منعکس می نمایند و این دغدغه و مسوولیت مشترک دولت و مجلس است.

 

رییس جمهور با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی در جریان همکاری های دولت و مجلس انجام شده و اقدامات خوبی نیز در حال اجراست، اظهار داشت: از نگاه دولت پیگیری نمایندگان در مسائل منطقه ای برکت و کمکی ارزشمند به دولت، کشور و مجموعه نظام و مردم است اما سطحی دیگری از مسوولیت ها و کارهای مشترک داریم که مربوط به موضوعات کلان و اساسی کشور است که آن هم باید به اندازه مسائل منطقه ای مورد اهتمام نمایندگان و مجلس باشد.

 

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه امروز دو موضوع اساسی و مهم پیش روی دولت و مجلس قرار دارد تصریح کرد: موضوع اول روند رشد کشور است که مساله ای مستمر می‌باشد ما وارث انقلاب و کشوری بزرگ هستیم که باید به صورت دائم پیشرفت کند.

 

رییس جمهور تحریم را موضوع دوم در عرصه کلان و ملی کشور عنوان کرد و ادامه داد: همگان در این اندیشه مشترکیم که از اهداف اصلی که ذیل اصل استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی باید پیگیری شود، تسریع روند پیشرفت کشور و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران است.

 

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده است و به ویژه در سالهای اخیر با همدلی و همکاری دولت و مجلس این روند شتاب نیز گرفته است.

 

رییس جمهور به قطعی برق در سالهای 85 و 86 به ویژه در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر تقریبا معادل کل ظرفیتی که تا سال 85 برای تولید برق ایجاد شده بود به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است و با وجود افزایش مصرف ناشی از رشد تولید، امروز به صادر کننده اصلی برق در منطقه تبدیل شده ایم و سالانه معادل یک میلیارد دلار از این محل درآمد داریم.

 

دکتر احمدی نژاد به دوبرابر شدن ظرفیت تولید فولاد در کشور ، افزایش قابل توجه ظرفیت تولید سیمان، افزایش صادرات غیرنفتی و تولیدات کشاورزی ، پیشرفت های فرهنگی و پیشرفت در عرصه های علم، فناوری ، پزشکی و عرصه های بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و آبادانی کشور اشاره کرد و افزود: با وجود همه کارهای انجام شده نظیر اجرای طرح های عظیم مسکن مهر، اجرای اصل 44 ، قانون هدفمندی یارانه ها و صدها کار افتخار آمیز دیگر که در کارنامه مشترک دولت و مجلس ثبت شده است معتقدم می شود چندین برابر این میزان کار کرد.

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه می دانیم که کشورمان چه ظرفیت های بالایی برای پیشرفت دارد اظهار داشت: باید به سطح اول پیشرفت در دنیا برسیم و به عنوان الگو در جهان مطرح شویم؛ این توقع زیادی نیست بلکه اشاره به گوشه ای از توانمندی ها و تراز واقعی ملت ایران است.

 

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: مساله دوم در سطح کلان و ملی کشور «تحریم» دشمنان است که می خواهند به این وسیله مانع پیشرفت ملتی شوند که می خواهد سرافراز زندگی کند. دشمنان با اقدامات سازنده و پیشرفت ملت ایران مخالف هستند، آنها موضوع هسته ای و حقوق بشر را بهانه ای قرار دادند تا روند پیشرفت سریع ایران مختل شود.

 

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: در مساله هسته ای دیگر تقریبا برای هیچ کس ابهامی باقی نمانده است. درباره موضوع حقوق بشر دفاع ما از کشور به معنای آن نیست که حق هیچ انسانی در کشورمان ضایع نمی شود البته کم و زیاد این موضوع بحث فعلی ما نیست ولی برای ملتی که حامل پیام انقلاب اسلامی است حتی یک مورد ظلم هم زیاد و غیرقابل پذیرش است.

 

رییس جمهور گفت: البته باید وضع کسانی که به این بهانه به ایران انتقاد می کنند را متذکر شد، آیا آنها می‌توانند ادعا کنند که حقوق ملت خود را به طور کامل ادا می کنند؟

 

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: اگر چه حقوق بشر بهانه ای دیگر در دست دشمنان است تا با ملت ایران دشمنی کنند اما ما نیز نباید بهانه به دست آنان بدهیم. مطمئنم ملت ایران با دست قدرت خود که دست قدرت خداست مشکلات را برطرف خواهد کرد و در این مسیر کاملا دست دشمنان را خوانده و توطئه های آنها را خنثی خواهد کرد.

 

رییس جمهور با اشاره به ادعای دشمنان مبنی بر اعمال سنگین ترین تحریم ها علیه ملت ایران اظهار داشت: تحریم های دشمنان البته مشکلاتی به وجود آورده که باید درباره آنها چاره اندیشی کرد. دشمنان می خواهند از این طریق به مردم فشار آورده و از آنها انتقام بگیرند و از سوی دیگر با اعمال فشار به بودجه، روند پیشرفت کشور را مختل کنند و در این مسیر گام به گام پیش رفته ، همه توانشان را به کار گرفته اند تا نهایت فشار را به کشورمان وارد کنند و تقریبا هیچ مقاومتی نیز در دنیا مقابلشان وجود ندارد.

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه تحریم به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد می کند، تصریح کرد: در اثر تحریم سرعت رشد کشور کاهش یافته، مبادلات و تجارت خارجی مختل می شود ، نوسانات و افزایش قیمت پیش می آید ، فعالیت ها و تقاضاهای کاذب رشد می کند و بخش تولیدی وابسته به ارز با مشکل مواجه می‌شود که هدف اصلی همه اینها تحمیل فشار به مردم است.

 

رییس جمهور با طرح این سوال که در برابر تحریم ها چه باید کرد؟ گفت: شاید در حال حاضر نتوان در اراده دشمن برای اعمال دشمنی اش تغییری ایجاد کرد اما این سوال مهمی است که در برابر بدخواهی های دشمنان چه باید کرد؟

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه سه جهت گیری کلی در مواجه با تحریم ها می توان اتخاذ کرد، ادامه داد: جهت گیری اول ادامه وضع موجود و مقابله و تلاش برای خنثی سازی حملات و فشارهای دشمن است و جهت گیری دوم تسلیم در برابر دشمن است که این مورد از ساحت ملت بزرگ ایران و دولت و مجلس برآمده از آن به دور است.

 

رییس‌جمهور ایجاد تحول ساختاری، استفاده از ظرفیت‌های ملی و عبور از تحریم و مأیوس کردن دشمن را جهت‌گیری سوم برای عبور از تحریم‌ها برشمرد و گفت: بسیار روشن است که راهکار اول در میان‌مدت و درازمدت به ضرر ما خواهد بود چرا که بالاخره کسی که حمله می‌کند، همیشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال قرار دارد باید چیزهایی را از دست بدهد و به همین دلیل معتقدیم جهت‌گیری اول نمی‌تواند شرایط را به سود ملت ایران تغییر دهد، البته دولت ایستاده و شبانه‌روزی مشغول کار و فعالیت است و بسیاری از نمایندگان نیز در این مسیر کمک حال دولت هستند.

 

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: مطمئناً اگر اقدامات سریع دولت در مقابله با تحریم‌ها وجود نداشت، دشمنان ملت ایران تاکنون به همه اهداف خود رسیده بودند اما خوشبختانه به لطف خدا و هوشمندی ملت ایران، نتوانستند به آنها دست یابند.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم می‌شود با همدلی و همکاری طراحی‌ها و تهدید دشمنان را به فرصت و عنصری سازنده در اقتصاد تبدیل کرد، گفت: برای دستیابی به این منظور باید نقاط ضعفی که دشمن روی آنها برای ضربه زدن به ملت ایران حساب باز کرده را شناسایی کنیم.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه چهار نقطه ضعف اصلی در اقتصاد کشور وجود دارد که دشمنان آن را شناخته و براساس آن اقداماتی را برای ضربه زدن طراحی کرده‌اند اظهار داشت: ضعف اول در اقتصاد کشور، مسیر جریان ثروت و سرمایه است؛ بیش از 50 سال است که جریان ثروت و سرمایه به معنای حقیقی آن اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته است.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: به لحاظ جغرافیایی جریان ثروت و سرمایه در کشور از نقاط دورتر و محروم‌تر به نقاط برخوردارتر و مرکزی کشور بوده و این جریان مدام ادامه دارد به گونه‌ای که حتی یک نیروی متخصص و توانمند که در منطقه‌ای دور طلوع می‌کند، باید برای رشد و شکوفایی به نقاط مرکزی کشور بیاید.

 

دکتر احمدی‌نژاد افزود: به لحاظ طبقات و دهک‌های درآمدی نیز جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر بوده و این جریان مستمری است که تاکنون در کشور شکل گرفته است.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی جریان ثروت و سرمایه از فعالیت‌های تولیدی مثبت و ماندگار به سمت سفته‌بازی و فعالیت‌های کاذب بوده است، گفت: این نوع حرکت ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه‌داری توجیه‌پذیر است اما در کشور ما که به دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و حاکمان حقوق مساوی داشته و باید فرصت رشد و تعالی داشته باشند، قابل قبول نیست.

 

دکتر احمدی‌نژاد منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افرادی خاص و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی را ضعف دوم اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: به واسطه این ضعف و رشد تولید وابسته به ارز نفتی، کسانی که همواره مورد حمایت‌های سیاسی قرار دارند در مراتب بالاتری حضور پیدا می‌کنند و توده‌های مردم به مرور کنار گذاشته می‌شوند.

 

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: نمی‌شود اصل اقتصاد کشور را به دست سه الی چهار هزار نفر داد و بقیه مردم از صحنه کنار گذاشته شده و یا تبدیل به عنصر فرعی در اقتصاد شوند.

 

دکتر احمدی‌نژاد عامل اصلی در تحقق این دو نقطه ضعف در اقتصاد را سیستم بانکی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سیستم بانکی به معنای مدیران و کارکنان مشغول در این سیستم نیست بلکه سیستم بانکی کشور به گونه‌ای است که دائماً ثروت را از نقاط دور و محروم کشور به نقاط برخوردار و مرکزی و از طبقات محروم به طبقات برخوردار حرکت می‌دهد.

 

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در نقطه مقابل ضعف‌های موجود در اقتصاد، کارها و فعالیت‌هایی توسط دولت در مناطق محروم شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها، اجرای طرح‌های مسکن مهر، روستایی و بهسازی روستاها و نیز احداث بنگاه‌های کوچک در مناطق محروم در نقطه مقابل نقاط ضعف اقتصاد کشور بوده و این به معنای بازتوزیع ثروت از لایه‌های بالایی به نقاط دور و محروم است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اتکا بودجه‌های هزینه‌ای دولت به ارز نفتی را ضعف سوم اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: این موضوع از حدود سال 1350 در کشور شروع شده و هر روز ابعاد آن افزایش یافته است و تنها در برخی مقاطع دولت ها و مجالس سعی کردند تا این میزان را مقداری کاهش دهند که نمونه‌ای از آن کار مشترک دولت و مجلس در تاسیس صندوق توسعه ملی است که براساس آن بخشی از ارز نفتی از سبد دولت خارج و صندوقی برای سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ایجاد شد.

 

رییس‌جمهور افزود: به طور متوسط همواره در بودجه‌های هزینه‌ای دولت، وابستگی به درآمد نفت اضافه شده و این از عوامل اصلی تورم مستمر و نهادینه در کشور است.

دکتر احمدی‌نژاد عدم اتکا به برنامه‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی و اتکا به مدل‌های اقتصادی اقتباسی را به عنوان چهارمین ضعف اقتصاد کشور برشمرد و گفت: عمد

ه نظریه‌ها و مدل‌هایی که هم برای تحلیل و هم برای برنامه رشد اقتصادی ایران مطرح می‌شود، نوعاً سرمایه‌داری یا سوسیالیستی است.

 

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: بخش وسیعی از صنعت کشور متکی به منابع بومی نبوده و یا در حد ظرفیت از منابع بومی استفاده نمی‌کند و به همین دلیل وابسته به ارز نفتی است.

 

دکتر احمدی‌نژاد در بیان راه‌حل‌های برطرف کردن این نقاط ضعف در اقتصاد کشور اظهار داشت: اولین راه‌حل این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم چرا که اگر این مسیر تغییر نکند مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

 

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ثروت و سرمایه باید در تمام نقاط کشور چرخش داشته باشد، گفت: امروز تمرکز 25 درصد تولید ناخالص ملی در تهران است و این باعث می‌شود که قدرت آبادانی در کشور کاهش یافته و نقاط محروم فرصت سرمایه‌گذاری‌ها را از دست بدهند.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید سفته‌بازی و گرایش به سمت فعالیت‌های کاذب را محدود و از اقتصاد کشور خارج کرده و فعالیت‌های پایدار را مورد حمایت قرار دهیم، گفت: در همین راستا باید تقاضا برای کالاهایی مانند طلا و سکه که ارزشی برای اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند، کاهش یابد.

 

رییس‌جمهور عمومی و مردمی کردن اقتصاد را به عنوان دومین راه‌حل اصلی برشمرد و تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و طرح‌هایی به اجرا برسد که همه مردم در تمام سرزمین ایران فرصت فعالیت سازنده اقتصادی پیدا کرده و فعال شوند.

 

دکتر احمدی‌نژاد استفاده حداکثری از منابع بومی و سرزمینی را به عنوان سومین راه‌حل عنوان کرد و گفت: ایران کشور ثروتمند و بزرگی است که اگر متکی به منابع بومی و سرزمینی خودمان باشیم هم رشدی پایدار داشته و هم آسیب‌پذیری ما به حداقل خواهد رسید.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت به ارز نفتی، چهارمین راه‌حل برطرف کردن نقاط ضعف اقتصاد کشور است، خاطر نشان کرد: باید در این خصوص تصمیمی مشترک گرفته و یک بار آن را به اتمام برسانیم، البته مشخص است که در این مسیر متحمل فشارهایی خواهیم بود اما باید آن را تحمل کنیم چرا که این کار برای اقتصادی که صد سال به درآمد نفتی متکی بوده و از آن هزینه کرده دشوار است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت چهار اقدام و پیشنهاد مشخص با چارچوبی آماده برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: پیشنهاد اول دولت استفاده از زمین به عنوان بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است.

 

رییس‌جمهور با اشاره به وسعت ایران 187 میلیون هکتاری سرزمین ایران گفت: از این میزان 25 میلیون هکتار را دشت و کویر مرکزی که نوعاً معدن می‌باشد، تشکیل داده و حدود 103 میلیون هکتار از وسعت ایران متعلق به جنگل و مراتع است که از این میزان 14 میلیون آن را جنگل‌ها تشکیل دادند که 12 میلیون آن در دامنه زاگرس جنگل‌های بنه، بلوط و بادام کوهی است.

 

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: 2.5 میلیون هکتار از وسعت سرزمین ایران تحت اشغال مراکز سکونتی، صنعتی و کاربری‌های دامی و طیور است.

 

رییس‌جمهور با طرح این سوال که آیا از زمین موجود در کشور به درستی استفاده شده است؟ گفت: امروز در کشور حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد، که تنها 14 میلیون هکتار آن زیر کشت و 4 میلیون هکتار دیگر آیش است و این به معنای آن است که حداقل 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت دیگر در کشور موجود است و شرایط کشت از جمله آب نیز برای آنها وجود دارد.

 

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید مجدد بر لزوم مردمی کردن اقتصاد اظهار داشت: چرا نباید ثروت‌هایی که امروز در بازار سکه و ارز در حال چرخش بوده و به اقتصاد آسیب می‌زند در بازار تأمین منابع آب برای کشاورزی وارد شود و باید تصمیماتی گرفته شود که سرمایه‌ها به آن سمت هدایت شوند.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه زمانی طرحی در خصوص خروج دام از جنگل با این توجیح که دام‌ها موجب تخریب جنگل می‌شوند، مطرح شد، اظهار داشت: تاریخ نشان داده که بهترین جنگل‌بانان و حافظان جنگل ساکنان جنگل و دامداران هستند و اگر امروز 14 میلیون هکتار جنگل کشور به دامداران برگردد، موجب ایجاد بیش از 400 هزار اشتغال در کشور خواهد بود.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز بیش از 6 میلیون هکتار جنگل بلوط در کشور رها شده و از سویی دیگر دولت افرادی را برای حفاظت از جنگل‌ها استخدام می‌کند، اظهار داشت: حداقل سالانه 6 میلیون تن بلوط در کشور تولید می‌شود که اکثر آن در پای درخت هدر رفته و هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

 

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان داده که از جنگل‌ها و دامنه‌های آنها در راستای تولیدات گیاهان دارویی و علوفه استفاده‌های بسیار زیادی می‌توان کرد و این در حالی است که ما از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنیم.

 

رییس‌جمهور استفاده از معادن کشور را به عنوان راهکار دوم دانست و گفت: دولت یک بررسی انجام داده که طبق آن معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است که در حال حاضر کمتر از 15 هزار بلوک آن استفاده شود.

 

دکتر احمدی‌نژاد افزود: می‌توانیم با اصلاح برخی موارد قانونی و برنامه‌ها در دولت و مجلس بسیاری از این بلوک‌های معدنی را برای اکتشاف در اختیار بخش مردمی قرار دهیم که در این صورت سرمایه‌ها به جای اینکه به سمت بازارهای کاذب برود به این سو خواهند آمد.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: در خصوص 27 میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت در کشور نیز می‌توان با همین روش به مردم اجازه حضور داده و سرمایه‌ها را به این سمت سوق داد.

 

دکتر احمدی‌نژاد هدفمندی یارانه‌ها را به عنوان سومین راهکار عنوان کرد و با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها استفاده از منابع ملی است، گفت: یک منبع عظیمی در کشور وجود دارد؛ روزانه یک میلیون 883 هزار بشکه نفت و میعانات نفتی به پالایشگاه‌های کشور تحویل داده می‌شود و نیز سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه می‌شود که این یک ثروت عظیم است که باید آزاد و بازتوزیع شود.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه گام اول هدفمندی یارانه‌ها با یاری خدا، عنایات امام عصر(عج)، هوشمندی و حضور بی‌نظیر ملت، برداشته شد که آثار بسیار خوبی برای کشور داشت، گفت: در طرحی که دولت برای هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه داد، قرار بود که درآمدها به نفع طبقات کم‌برخوردار بوده تا تعادل ایجاد شود و نیز قرار بود بین بنگاه‌ها از بنگاه‌های بزرگ به سمت بنگاه‌های کوچک تعدیل ایجاد کنیم که به واسطه آن در نهایت در بودجه دولت به تعدیل کلی برسیم.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در گام اول هدفمندی یارانه‌ها بخش مهمی از این اهداف محقق شده است، تصریح کرد: امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان مدلی ایرانی ثبت شده است و این جزء معدود مدل‌هایی است که اقتصاد ما را از نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی خارج کرده است.

 

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه هدفمندی یارانه‌ها ضریب جینی از 47 درصد به 37 درصد و نسبت درآمد از 12.45 برابر به 10.17 برابر و در خانوارهای روستایی از 12.63 به 9.38 در سال 89 رسیده است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه هیچ یک از طرح‌های اقتصادی در کشور به اندازه طرح هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته شاخص‌ها را به این میزان تغییر دهد، تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین و گازوئیل شد به گونه‌ای که تنها در سال 90 نیاز کشور به واردات فرآورده‌های نفتی 17.5 میلیارد دلار کاهش و صادرات نفتی کشور 11 میلیارد دلار افزایش یافت و در عین حال واردات کالا نیز 3 میلیارد دلار با کاهش مواجه بوده است.

 

رییس جمهور تاکید کرد: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها در باورشان نمی گنجید؛ نرخ تورم در آغاز اجرای این قانون 10.1 درصد بود و تورم نقطه ای 12.8 درصد بود که این دو معیار در دی ماه سال 90 در رقم 20.9 درصد به هم رسیدند و شما که با اقتصاد آشنا هستید می دانید مهار تورم با رسیدن به این دو معیار به یکدیگر محقق می شود و به نطقه واحد رسیدن نرخ عمومی تورم و تورم نقطه ای باعث تخلیه بار تورم می شود.

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در فاصله زمانی آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا دی ماه که بار تورمی ناشی از اجرای آن تخلیه شد حدود 5 درصد نیز تورم بین المللی داشتیم، گفت: این آمار گواه آن است که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برخلاف برخی ادعاها آثار تورمی جدی نداشته و حتی بر خلاف برخی ادعاها که مدعی هستند اجرای این طرح نقدینگی را افزایش داده آمار گواه آن است که افزایش 25 درصدی نقدینگی در سال 89 با اجرای این قانون در سال 90 به 19.4 درصد کاهش یافته است.

 

رییس جمهور افزود: اجرای این قانون برخی مصارف راهبردی را کنترل کرده و خیال باطل دشمنان را مبنی بر اینکه تحریم بنزین با توجه به مصرف لجام گسیخته آن در ایران می تواند این کشور را با مشکلی جدی مواجه کند نقش بر آب کرد و نیاز کشور به واردات بنزین با اجرای این قانون به صفر رسید.

 

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه صندوق منابع هدفمندی یارانه ها با وجود طلبکار و بدهکار بودن در مجموع از تراز مثبتی برخوردار است، اجرای این قانون را بهترین راهکار برای واگذاری تصمیم گیری در اقتصاد کشور به مردم توصیف و تصریح کرد: نباید ما به جای مردم تصمیم بگیریم و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بهترین راهکار در مشارکت دادن واقعی مردم در اقتصاد است.

 

رییس جمهور اظهار داشت: هیچ دولتی نمی تواند ادعا کند که می داند مردم چه می خواهند و لذا راهکار درست آن است که ثروت های کشور در اختیار مردم به عنوان مالکان واقعی آن قرار گیرد تا خود درباره آن تصمیم بگیرند.

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه برخی ها مدعی هستند که اجرای این قانون موجب بیکاری و تنبلی افراد می شود ، اضافه کرد : آیا در عموم کشورهای دنیا بیمه بیکاری پرداخت نمی شود؟ آیا کسانی که بیمه بیکاری دریافت می کنند دیگر میل و رغبتی به کار کردن ندارند؟ دلبستگی فقرا به پول بیشتر است یا اغنیاء ؟

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه دنیا ایران را برای اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه ها تحسین کرد، گفت: این مایه افتخار دولت و ملت جمهوری اسلامی است که البته از سویی دیگر مایه نگرانی دشمنان شد، چرا که آنها دیدند بزرگترین طرح اقتصادی که سالها بود هیچ دولتی نتوانسته بود آن را اجرا کند توسط این دولت و با کمک مجلس با موفقیت اجرا شد و از سوی دیگر ظرفیت ملت را مشاهده کردند که چگونه دولت را در اجرای این طرح یاری کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر چنین طرح هایی پی در پی اجرا شود دیگر دست آنان به دامان بلند ملت ایران نخواهد رسید و از اعمال فشار بر ایران ناتوان خواهند ماند.

 

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: دشمنان دیدند که در اثر اجرای این طرح همبستگی ملت ایران بیش از پیش تقویت شد و اقتصاد این کشور به سرعت در حال کسب توانایی های حضور در عرصه رقابتی شدن است و ظرفیت های واقعی ایران در حال فعال شدن و رشد پایدار این کشور سرعت زیادی یافته است در نتیجه تحریم ها را شدت بخشیدند تا خللی در روند اجرای طرح های تحولی اقتصادی در ایران به وجود آورند.

 

رییس جمهور اجرای طرح هایی نظیر قانون هدفمند کردن یارانه ها را بهترین تضمین برای رشد پایدار کشور برشمرد و اظهار داشت: دولت آماده اجرای کامل این طرح است و معتقد است در اثر آن روند مصرف در کشور منطقی شده ، بهره وری افزایش یافته، وابستگی دولت به ارز کاهش یافته و فقر ریشه کن خواهد شد و برای این منظور مطالعات خود را کامل کرده و کاملا آماده است.

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه رقم فعلی یارانه انرژی در کشور را با ارز مرجع 2 هزار و 500 تومانی معادل 310 هزار میلیارد تومان است که می شود این رقم را باز توزیع کرد، تصریح کرد: این اعداد واقعی است و تبعات و آثار اجرای کامل قانون نیز به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است اما با این اوصاف آنچه گفتم بیان راهکار بود نه ایجاد توقع.

 

رییس جمهور با بیان اینکه وقتی ظرفیت در کشور وجود دارد باید برای استفاده از آن برنامه ریزی شود خاطر نشان کرد: باور دارم می توانیم حداقل مناسبی از معیشت، برای مردم فراهم کرده و فقر را ریشه کن کنیم.

 

دکتر احمدی نژاد با اشاره به مخالفت های گسترده با اجرای مرحله اول قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: برخی می گفتند اگر مرحله اول این قانون اجرا شود تاثیر منفی در توفیق آنان در انتخابات خواهد داشت و حالا کسانی که با همان مخالفان اجرای مرحله اول قانون مشترک هستند، می گویند دولت برای توفیق در انتخابات پیش رو می خواهد مرحله دوم این قانون را اجرا کند! بالاخره کدامیک از این حرفها درست است؟

 

رییس جمهور تاکید کرد: دولت نه در زمان آغاز اجرای مرحله اول این قانون دغدغه و نیات انتخاباتی داشت و نه از اجرای مرحله دوم آن سودای پیروزی در انتخابات دارد. حتی برخی می گویند این قانون قبل از اجرا محکوم به شکست است اما باز اظهار نگرانی می کنند که اجرای آن برد انتخاباتی دارد.

 

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه شرایط روز اقتصاد کشور ضرورت احیا منابع و استفاده صحیح از آنها را دوچندان می کند افزود: دولت حاضر است خطر پذیری کند تا شرایط بهتری برای دولت های بعدی فراهم شود. معتقدیم اختلاف نظرهای موجود درباره این مساله قابل حل است چرا که هدف و دغدغه های دولت و مجلس مشترک است و می توان با گفتگو به راهکار واحدی رسید.

 

رییس جمهور اظهار داشت: اجرای طرح های بزرگ در کشور فقط از طریق تفاهم دولت و مجلس ممکن است و اجرای چنین قانونی که به عزم ملی نیاز دارد، بدون تفاهم مقدور نیست و تصور اجرای آن بدون تفاهم از منطق مدیریتی به دور است.

 

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریت است، گفت: از چند نقطه موازی نمی‌توان کارها را پیش برد و ما نیازمند آن هستیم تا در مدیریت اقتصادی کشور تمرکز ایجاد شود.

 

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: تجربه نشان داده است این دولت هر حرفی که بزند پای آن ایستاده و خود را فدا می‌کند تا کارها به اجرا برسد.

 

رییس‌جمهور تأکید کرد: اگر طرح‌ها و برنامه‌های دولت پشتیبانی و حمایت شود و تصمیم‌گیری و اجرا در آن متمرکز باشد، به فضل الهی دولت موفقیت آن را تضمین می‌کند، منتها این نیازمند همکاری، همراهی و پشتیبانی است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت و مجلس می‌توانند با مشارکت و همدلی چند کار بزرگ را سازماندهی کنند، تصریح کرد: عده‌ای به بنده توصیه می‌کنند که با توجه به اینکه شش ماه بیشتر از عمر این دولت باقی نمانده، طرح‌های باقی مانده را رها کنم اما این سوال مطرح است که مگر روز اول و آخر دولت یک دولت با یکدیگر تفاوتی دارد.

 

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در خدمت به مردم هر روز دارای اهمیت بوده و می‌توان در آن کارهای بزرگی انجام داد، اظهار داشت: ما تعهد داده‌ایم که تا روز آخر برای مردم کار و تلاش کنیم.

 

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: در آینده نیز هر دولتی که ملت ایران آن را برمی‌گزینند باید همه از آن پشتیبانی و حمایت کرده و با آن همراهی کنند، چرا که طبق قانون اساسی باورها و ظرفیت ملت ایران، در نهایت آنچه که مردم تصمیم می‌گیرند درست خواهد بود.

 

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت آماده تحمل سختی‌ها برای انجام کارهای بزرگ در کشور است، گفت: البته برخی دوستان هستند که بی‌انصافی کرده و از مرز نقد عبور می‌کنند در حالی که نقد بالاترین هدیه برای هر مسئول و دولتی است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه این موضوع به عنوان یک اتهام مطرح شده که دولت بخشی از منابع ارزی را مخفیانه با قیمت 2500 تومان فروخته و آن را برای پرداخت یارانه‌ها مخفی کرده است، اظهار داشت: این اتهام در حالی مطرح می‌شود که بنده در جلسه‌ای که برخی از نمایندگان و نائب رییس مجلس حضور داشتند، عنوان کردم اجرای این طرح بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؛ این اتهام کوچکی نیست در حالی که اقدامات دولت زیر نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف قرار دارد.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه صادق‌ترین دولت را به چندین تخلف متهم کرده‌اند، خاطر نشان کرد: یکی از اشکالاتی که عده‌ای به بنده وارد می‌دانند این است که مسایل و موضوعات مختلف از جمله هدفمندی یارانه‌ها را با مردم مطرح می‌کنم در حالی که معتقدم دولت هیچ کار محرمانه‌ای ندارد که بخواهد آن را از مردم پنهان کند.

 

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: در موضوع بانکی تندترین عبارات و اتهامات نسبت به برخی از پاک‌ترین فرزندان ملت در دولت روا داشته شد که البته فعلاً نیز دولت محلی برای رسیدگی به شکایات خود ندارد.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم تا آخرین روز در خدمت ملت کار و تلاش کنیم و در این مسیر هیچ بحث و موضوع سیاسی وجود ندارد،‌ خاطر نشان کرد: ملت بزرگتر از این است که کسی بخواهد با آن سیاسی برخورد کند.

 

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قانون اساسی سندی است که پایه اداره کشور و تنظیم‌کننده روابط همه با هم و مبنای حقوق ملت و مسئولیت‌ها و اختیارات بخش‌های مختلف حکومت است، گفت: بخشی از اختیارات قوای سه‌گانه به نوعی ناظر بر قوای دیگر است، اما معنای آن دخالت قوا در کار یکدیگر نیست.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: البته اقدامات دستگاه‌هایی نظیر نظارت بازرسی کل کشور و بررسی‌های دیوان محاسبات به معنای دخالت در کار دیگران و ناقض استقلال قوا نیست.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برای قوه مجریه نیز اختیاراتی مستقل و ناظر بر سایر قوا وجود دارد، خاطر نشان کرد: دولت هیچگاه در قانون‌گذاری تلاشی برای دخالت نداشته و نخواهد داشت، اما اگر تصمیمات دولت حتی انتساب افراد به مسئولیت‌ها دائماً با طرح و مصوباتی متوقف بشود، حقیقتاً دولت چگونه می‌تواند کار کند.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه در منطق عمومی اگر قانون بخواهد به صورت پی در پی اصلاح شود در کشور ثبات باقی نخواهد ماند، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی براساس ثبات ایجاد می‌شود که در این مسیر باید عناصر ثابت اصلی را مدنظر قرار داده و مطابق با آنها برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت شود اما اگر دائماً در قوانین برنامه و بودجه تغییراتی بوجود آید برنامه‌ریزی‌ها مطمئناً دچار مشکل خواهند بود.

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه معتقدیم قانون اساسی هندسه‌ای برای نظام حکومتی طراحی کرده که اگر از تعادل خارج شود کشور آسیب خواهد دید، اظهار داشت: اگر دولت بخواهد در کار سایر قوا دخالت کرده و یا سایر قوا بخواهند در امور اجرایی و اختیارات دولت دخالت کنند، کشور دچار مشکل خواهد شد چرا که توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا حتماً به ضرر مدیریت کشور خواهد بود.

 

رییس‌جمهور افزود: جایگاه مجلس به لحاظ مسائل مهم و موضوعات اساسی کشور که در آن مطرح می‌شود بسیار رفیع است و هرگز اهمیت مجلس به این نیست که بخواهد دایره اختیارات را به مرزهای اجرا سرایت بدهد چرا که این کار به نفع هیچ‌کدام از ما نخواهد بود.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اصل 138 قانون اساسی که عنوان می‌کند که تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها برخلاف قوانین بیابند با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد، گفت: هر برداشتی که نمایندگان مجلس از این اصل دارند، دولت نیز در آن مشترک است.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه در قانون‌گذاری دو مسیر مقدماتی داریم، گفت: یکی طرح نمایندگان است که اگر 15 نفر از نمایندگان طرحی را ارائه کنند، باید در مجلس مطرح شود، مسیر دوم لایحه‌ای است که از سوی دولت مطرح می‌شود که براساس آن، با توجه به اینکه دولت به این نتیجه می‌رسد که باید کاری در کشور انجام شود، لایحه‌ای را برای تصویب به مجلس ارائه می‌دهد.

 

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اگر لایحه دولت در مجلس به نحوی دگرگون شود که تشخیص دولت این باشد که این مصوبه اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند، آیا می‌شود دولت را موظف به انجام آن کرد؟

 

رییس‌جمهور با اشاره به اصول 75، 113 و 126 قانون اساسی که در آن عنوان شده که رییس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً برعهده دارد و می‌تواند اداره آن را به عهده دیگری بگذارد، گفت: اگر این قانون از دست رییس‌جمهور خارج شود، چگونه رییس‌جمهور می‌تواند، برنامه، بودجه و امور اداری استخدامی کشور را اداره کند؟

 

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه قانون اساسی اصل و ضامن بقای کشور است و مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز بوده و استقلال قوا برای هر سه قوه باشد،‌ تصریح کرد: دولت بدنه کارشناسی کل کشور بوده که متعلق به همه کشور و قوا است.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط سخت کنونی وزرای اقتصادی دولت و رییس کل بانک مرکزی بیشتر وقت خود را بخاطر احضار نهادهای نظارتی صرف می‌کنند، گفت: در این شرایط و با اینگونه برخوردها چگونه می‌توانند به کنترل بازار و اوضاع اقتصادی کشور برسند.

 

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اگر کسی سوء استفاده و تخلفی کرد در هر مسئولیت و قوه‌ای که حضور دارد باید مورد بررسی قرار گیرد، اما موضوعاتی است که دچار ابهامات و گزارش‌های تأیید نشده‌ای است که باید آنها را اداره کرد و کارها را به پیش برد.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌شود یک قوه ولو با دلایل درست دائماً تحت فشار باشد، گفت: این مسائلی که مطرح می‌شود دعوا نبوده بلکه بیان مشکلات به منظور رسیدن به راهکار و چاره‌جویی است.

 

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه امروز در مجلس حضور یافتم تا اعلام کنم ملت ایران در برابر دشمنان خود دست بسته نیست، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کشور امکان عمل برتر را برای ما فراهم کرده و ما باید با همدلی و از موضع خدمت و دفاع از حق ملت کارها را به پیش ببریم.

 

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردمی که قالی‌ می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته است نباید فقیر داشته باشد و مطمئناً ملتی که از تاریخ، فرهنگ، تمدن، همت و اراده والا برخوردار است و پیامبر، علی(ع)، حسین(ع) و مهدی(عج) دارد، هرگز در نخواهد ماند و قله‌ها را فتح خواهد کرد./924/د102/ج

ارسال نظرات