۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۵۴۰۹۴
استاد حوزه علمیه:

مباحثه تمرین تدریس است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: کسی که مباحثه می‌کند قصد تبیین و تفهیم مطلب را به دوست خود دارد و این سبب می‌شود تا به مرور زمان روش تدریس را بیاموزد؛ مباحثه تمرین تدریس است.
مباحثه

حجت‌الاسلام غلامرضا ابراهیمی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان شیو‌ه‌های درس خواندن طلاب در حوزه علمیه پرداخت و گفت: یکی از امتیازاتی که در حوزه علمیه وجود دارد این است که طلاب با عشق و علاقه و با حس انجام وظیفه به تحصیل علوم دینی می‌پردازند.

وی در ادامه افزود: روشی که در حوزه علمیه برای درک مطالب کتب درسی وجود دارد از چهار مقدمه شکل می‌گیرد؛ در مرحله اول، طلبه قبل از کلاس درس، بحث آن روز را مطالعه می‌کند تا بتواند در کلاس، ذهن خود را بر روی مطالب مشکل و پیچیده متمرکز کند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: طلاب پس از مطالعه پیش از درس، با حضور منظم و پیگیر در کلاس، توجه در درس و دنبال کردن مطالب سعی می‌کنند قسمت‌هایی را که در پیش‌مطالعه متوجه نشده‌اند آموخته و در اموری که فهمیده‌اند بیاندیشند و به نکات جدیدی در آن دست یابند.

وی اظهار داشت: مطالعه دقیق پس از درس، توجه به حواشی علما و دقت در نکات ریز، مرحله سوم درس خواندن طلبگی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: مرحله چهارم در ادراک درس، مباحثه علمی است؛ مباحثه تبیین درس برای دیگران است، دو طلبه زمانی که مطالعه پس از درس را به صورت دقیق انجام دادند، به مباحثه و تبیین درس برای یکدیگر می‌پردازند.

وی با اشاره به اهمیت مباحثه تأکید کرد: در برداشت‌هایی که دو طلبه بر سر کلاس می‌کنند، امکان دارد اختلاف وجود داشته باشد؛ مباحثه برای این است که هرکس برداشت خود را بیان کرده و برای آن دلیل بیاورد تا طرف مقابل دلایل وی را قبول کند و این سبب می‌شود که دو طرف آمادگی برای اجتهاد پیدا کنند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: اگر چهار مرحله فوق که بیان شد از مطالعه قبل از درس، شرکت در کلاس درس، مطالعه دقیق پس از درس و مباحثه درس روز، به صورت صحیح انجام شوند، طلبه به موفق‌ترین برنامه آموزشی درست پیدا کرده و مطالب درس را کاملا درک می‌کند.

وی با اشاره به امتیازی که مباحثه نسبت به بقیه شیوه‌های درس خواندن دارد، بیان داشت: مباحثه سبب می‌شود که طلبه درس را دقیق مطالعه کند چون اگر در مطالعه درس کوتاهی کند، از هم‌مباحثه خود عقب می‌ماند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی افزود: طلبه در مباحثه فهم خودش را آزمایش می‌کند؛ وقتی با طرف دیگر مباحثه می‌کند، متوجه می‌شود که چه قسمت‌هایی از درس را اشتباه متوجه شده بود.

وی ادامه داد: فایده سوم مباحثه این است که طلبه در آن می‌تواند خطای احتمالی دیگران را رفع کند؛ این سبب می‌شود که به توانایی خود در درس خواندن و دقت در درس اعتماد به نفس پیدا کند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کسی که مباحثه می‌کند قصد تبیین و تفهیم مطلب را به دوست خود دارد و این سبب می‌شود تا به مروز زمان روش تدریس را بیاموزد؛ مباحثه تمرین تدریس است.

وی با بیان ویژگی‌های هم‌مباحثه خوب گفت: طلبه باید کسی را به عنوان هم‌مباحثه انتخاب کند که مرتب، منظم و اهل‌مطالعه باشد، هرروز در مباحثه حضور پیدا کند و درس را قبل بحث به صورت دقیق مطالعه کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در پایان گفت: یک هم مباحثه شایسته باید باتقوا و با ایمان باشد چراکه با توجه روایت امام معصوم(ع) همنشین انسان باید کسی باشد که با دیدن او یاد خدا افتاد./997/ت302/ی

ارسال نظرات