امام جمعه دماوند:
وحدت بستر فرود فیض الهی است
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دماوند وحدت را یک آموزه نبوی و نعمت الهی خواند و اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) برای بهجا ماندن عظمت وحدت، در مدینه کوهی را به نام احد قرار داد که مسلمانان این اصل را هرگز از خاطر نبرند.

حجتالاسلام سید محمد علاءالدینی، امام جمعه دماوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت هفته وحدت، اظهار داشت: یکی از آموزههای پیامبر اسلام(ص) و همچنین یکی از نعمتهای امت اسلامی نزدیکی قلبها است که بنا به فرموده حق تعالی این نعمت چنان بزرگ است که اگر فردی همه منابع روی زمین را انفاق و هزینه کند تا این دلها به هم گره بخورد ناممکن است و اراده خدا باعث میشود با نزدیکی دلها واژه وحدت و اتحاد شکل بگیرد.
وی با اشاره به تشبیه اتحاد به نخ تسبیح که موجب ایجاد نظم در آموزههای دینی است ابراز داشت: اگر این نخ پاره شود انسجام مهرهها گسسته شده و هر کدام از دیگری دور میافتند، وحدت در نظام هستی منشا تمام خیرها و تفرقه منشا تمام شرها است برای همین نخستین اقدام پیامبر اسلام(ص) پس از ورود به مدینه برای ایجاد حاکمیت اسلامی، ایجاد وحدت در میان مردم مدینه است و برای اینکه مردم هیچگاه وحدت را از آموزههای دینی خود فراموش نکنند اسم کوهی را در مدینه احد گذاشتند.
حجتالاسلام علاءالدینی با اشاره به اینکه اسلام بر وحدت کلمه و کلمه توحید استوار است، بیان داشت: لااله الاالله پرچمی است تا مسلمانان مانند دستی در برابر بیگانگان متحد شوند، مسلمانان مانند یک بدن هستند که هرجای او درد بگیرد جای دیگر نیز متاثر میشود و بنا به فرموده حضرت علی(ع) خداوند همراه با جماعت است و فرد تکرو همانند گوسفندی که طعمه گرگ میشود، هدف شیطان قرار میگیرد.
امام جمعه دماوند وجوب تمام ارزشهای اخلاقی در اسلام را به دلیل حفظ وحدت امت خواند و عنوان داشت: اسلام در جنبههای مختلف زندگی تا حدی اهمیت حفظ وحدت را گسترش میدهد که نیتها را نیز مهم میشمارد و آلودگی درون و نیتها را عامل جدایی میداند. اگر اسلام ربا، دروغ و خلاف عفت را حرام کرده است به دلیل آسیبهایی در وحدت است.
وی با اشاره به اینکه وحدت بستر ریزش فیض الهی است، اظهار داشت: وحدت باعث پیروزی در همه صحنهها، باعث ماندگاری ارزشها و اجرای حق و عدالت است و راه تحقق اهداف دهه چهارم انقلاب یعنی دهه عدالت و پیشرفت، وحدت است.
حجتالاسلام علاءالدینی مشکل جهان اسلام را روشن نبودن بسیاری از معارف برای گروهها و احزاب خواند و تصریح کرد: بیداری اسلامی به این دلیل شکل گرفت که انقلاب اسلامی ایران برخلاف دسیسه دشمنان توانسته آن جهالتها و تاریکیها را برطرف و عقاید شیعه ناب را به جهان اسلام معرفی کند و به قول علامه طباطبایی بعد از انقلاب جهان اسلام با شیعه دوازده امامی که معتقد بر عقاید حق و عقلی است آشنا شد و این آشنایی در چنگ زدن همراه با وحدت مسلمانان به ریسمان الهی موثر بود.
امام جمعه دماوند با اشاره به اینکه راهکارهای تقویت وحدت اسلامی باید ایجاد شود، عنوان داشت: وهابیت به دنبال این است که گفتوگوی عالمانه بین عالمان متعهد و مستقل شیعه و سنی در موارد اختلافی برگزار نشود، برای گسترش فرهنگ انس با قرآن که امروز وهابیت از آن به عنوان یک ابزار برای کوبیدن جریان تشیع و اسلام استفاده میکند باید جلسههای انس با قرآن و حدیث را بیش از مسابقههای ورزشی در میان جوانان اجرا کرد، دفاع از آزاداندیشی با اجرای کرسیهای آزاداندیشی و همچنین شناخت درست شبهه و راهحل شبهه از روشهای دیگر مقابله با وهابیت است.
وی با تاکید بر اینکه امروز برخی شناخت درستی از وهابیت ندارند، شناساندن آنها را به جهان اسلام مهم خواند و عنوان داشت: برای مقابله با آنها باید وهابیت را به عنوان گروهی اندک و نوپا با سابقه 220 ساله جلوه دهیم، بر اهمیت بالای زیارت، توسل و تبرک در اهل سنت تاکید کنیم، احترام اهل سنت به اهل بیت(ع) و تبرک جویی و توسل را بزرگ کرده و آن برای امت اسلام از کتابها و سیره بزرگان اهل سنت بیان کنیم و در نهایت مشخص کنیم که وهابیت مساوی با اهل سنت نیست بلکه کسانی هستند که علیه اهل سنت نیز اقدام میکنند.
حجتالاسلام علاءالدینی با اشاره به اینکه جوانان ما شناختی نسبت به بهاییت و وهابیت و تفاوتهای آنها ندارند، بیان داشت: با معرفی کتابهایی در این زمینه؛ مانند کتاب خاطرات مستر همفر که در آن به وضوح مشخص است که انگلیس برای مقابله با شیعه و سنی در شیعه، بهاییت و در اهل سنت، وهابیت را بهوجود آورد.
امام جمعه دماوند در پایان وهابیت و بهاییت را تنها گروه اسلامی تکفیری خواند و اظهار داشت: این فرقهها برخلاف همه مسلمانان مرز بین اسلام و کفر را عقاید خود و ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب میدانند در حالی که مرز بین اسلام و کفر جز شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر نیست./9598/ت302/ع
ارسال نظرات