۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۵۷۱۵۸
در همایش کتاب سال حوزه؛

سند اولویت‌بندی حوزه علمیه رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ برنامه راه سوم شب گذشته با حضور حجت الاسلام سید مهدی حسینی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران و سید علی عماد معاون پژوهش حوزه علمیه برادران به موضوع تحول در نظام آموزش و پژوهش حوزهای علمیه پرداخت.
حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه راه سوم شب گذشته با حضور حجت الاسلام سید مهدی حسینی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران و سید علی عماد معاون پژوهش حوزه علمیه برادران به موضوع تحول در نظام آموزش و پژوهش حوزهای علمیه پرداخت.


معاون پژوهش حوزه علمیه برادران با اشاره به اینکه نسبت به 50 سال گذشته حوزه علمیه استاندارد شده است گفت: انجمن های علمی که از سال 82 برقرار شده دارای 18 انجمن است و 3 هزار صاحب نظر در زمینه های روانشناسی اقتصاد، حقوق، فلسفه، علوم حدیث، فقه و ... در این حوزه فعالیت می کنند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا این الویت بندی با نیازهای جامعه همخوانی دارد یا خیر ادامه داد: هم اکنون حوزه علمیه قم 140 مرکز پژوهشی استاندارد و فعال، 120 نشریه علمی- تخصصی و علمی-پژوهشی دارد که با مدیریت راهبردی پیش می روند.


عماد با بیان اینکه مدارس علمیه در سطوح علمی، رشته های تخصصی دارد توضیح داد: رشته های تخصصی در حال حاضر در تمام حوزه های علمیه سراسر کشور وجود دارد چرا که 5 سال اخیر اولین نقشه آن طراحی شده بود که در آن زمان 8 الویت در نظر گرفته شد.


وی در ادامه مطلب فوق یادآور شد: الویت اول این هدف کلیدی ترین مسئله است که تمام موارد دیگر را پوشش دهی می کند و آن تولید دانش مورد نظر، بهنگام و استاندارد است به این معنا که جهت روشن داشته باشد و بهنگام بودن آن با تاخیر صورت نگیرد.


معاون آموزش حوزه علمیه خواهران نیز با اشاره به اینکه حوزه علمیه پیشگام نیازسنجی در ایران است گفت: نماد کلی از تحصیل در حوزه های علمیه، نظام آموزشی محسوب می شود که این نظام در حوزه علمیه برادران و خواهران متفاوت است.


وی در راستای مطلب فوق افزود: در حوزه علمیه برادران نظام آموزشی پیوسته است و تا مقطع اجتهاد وجود دارد و در صورتی که برای فردی در حین تحصیل مشکلی پیش آید و ادامه تحصیل برایش محیا نباشد می تواند در همان مقطع مدرک تحصیلی خود را دریافت کند.


حسینی یادآور شد: حوزه علمیه 4 سطح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد و داوطلبان می توانند در هر مقطع ادامه تحصیل دهند.


وی بیان کرد: مقطع کاردانی به کارشناسی در تمام دانشگاه ها 2 سال طول می کشد اما در حوزه علمیه این مقطع به 9 سال زمان نیاز دارد.


حسینی دلیل این مسئله را ملاک نبودن مدرک گرایی در حوزه علمیه دانست و افزود: در حوزه های علمیه سراسر کشور آموزش، تامل، تذهیب، تحقیق و پژوهش حرف اول را می زنند و به عقیده صاحب نظران حوزه علمیه، این روش مناسب تر است.


معاون آموزش حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: از سال 77 در حوزه های علمیه 20 رشته تخصصی ایجاد شد ؛ برادران پس از گذراندن 5 سال از تحصیل خود به عنوان مبلغ به سایر نقاط کشور فرستاده می شوند.


عماد با اشاره به الویت ها در حوزه علمیه گفت: 14 امین همایش کتاب و حوزه در سوم اسفندماه برگزار و در آن مراسم از« سند الویت بندی حوزه علمیه »پرده برداری خواهد شد.


این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه تحقیق های دانشجویی دانشجویان حوزه علمیه گامی اساسی برداشته شده است یا خیر؟ افزود: تحقیق انجام دادن دانشجویان در دانشگاه به نظر برخی تفننی و گاهی به عنوان یک نیاز دیده می شود و به همین دلیل تحقیقات، پایان نامه ها، کتاب ها و اکثر درس هایی که در حوزه تدریس می شود شفاهی است.


به عقیده معاون پژوهش حوزه علمیه برادران ، در حوزه علمیه تدریس شفاهی و تحقیقات ذهنی است و این ارائه های شفاهی می تواند به کتاب و مجلات علمی تبدیل شود.


عماد یادآور شد: مقام معظم رهبری به حوزه علمیه اشراف دارند چرا که در آن نگاه آینده نگری مشهود است.


وی با اشاره به راه تحول گرایانه در مخاطبان اظهار کرد: ساختار حوزه فناوری ها و نگرشی است که به کار گرفته می شود زیرا در عصری زندگی می کنیم که دهکده جهانی و انفجار اطلاعات است.


به گفته عماد، یکی از ضرورت های تحول ، تغییر در تمام مولفه ها مانند روش تدریس، شیوه های مخفی و ... است که نوشتنی نیستند و حتما باید اجرا شوند.


وی افزود: زمانی که صحبت از تغییر در نظام آموزشی – پژوهشی به میان می آید آنچه که باید مورد بازبینی قرار گیرد کتب درسی حوزه علمیه است چرا که برخی از کتاب های حوزه قدیمی و برخی دیگر را دانشجو بدون استاد نمی تواند بگذراند ؛ تحول باید کاربردی تر بررسی شود که تاکنون شرایط آن فراهم نشده و نیاز به زمان دارد.


معاون پژوهش حوزه علمیه برادران ادامه داد: در حوزه علمیه نیز می توان به اقتصاد رسید چرا که علوم انسانی ریشه در غرب دارد و اگر قرار بر این باشد که دستپخت و خوراک ما را غرب مصرف کند به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید.


حسینی تشکیل حوزه علمیه خواهران را تحول بزرگی دانست و افزود: با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند حوزه علمیه خواهران در سال 75 تاسیس و تاکنون 380 مدرسه علمیه خواهران در کشور وجود دارد.


وی ادامه داد: بیش از 200 مدرسه علمیه خواهران در استان خراسان وجود دارد که با آمار فوق حدود 400 مدرسه در سراسر کشور تاسیس شده است.


این مسوول با تاکید بر اینکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نخبه پروری در حوزه علمیه است یادآور شد: یکی از نهادهای تحولی حوزه های علمیه در 3 سال اخیر شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان در این زمینه است که با تاسیس مجموعه ای با عنوان شناسایی و حمایت از نخبگان که آیین نامه های مرتبط آن نوشته شده به نخبه پروری می پردازند.


عماد تاکید کرد: طلبگی ادای تکلیف و دین است و دانش تواضع و آرامش می آورد؛ هر یک از کرسی های آزاد اندیشی اصول و قواعد خاص خود را دارد .کرسی های نظریه پردازی به عنوان بالاترین سطح در تولید علم پرهزینه و پر بازده است.


حسینی یادآور شد: حوزه علمیه خواهران آزمون ورودی ندارد و افرادی که بالاترین سطح علمی را دارند برای مصاحبه معرفی می شوند که تا کنون حدود 40 هزار فارغ التحصیل خواهر در سطح 2 داشته ایم ؛ در سطح 3 در حوزه های جامعه الزهرا و خراسان 65 هزار نفر از بانوان در حال تحصیل هستند.


معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: سطح 4 ویژه بانوان راه اندازی نشده و افرادی که در این مقطع تحصیل می کنند باید به روش گذشته که ویژه برادران است ادامه تحصیل دهند و می توانند مدارج عالی تر را نیز طی کنند.


وی معتقد است، روحیه جستجوگری در طلاب بسیار بالاست و حوزه علمیه تاکید بر « بدانیم نه بخوانیم» دارد.

 

برنامه گفتگو محور «راه سوم» که پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارد هرهفته دوشنبه ها ساعت 19 از شبکه دو به صورت زنده پخش می‌شود./916/پ202/ع

ارسال نظرات