۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۵۷۳۹۰
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

شبهات فراوانی در دائرةالمعارف قرآنی مستشرقان وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: هرچند که در مقدمه دائرةالمعارف قرآن هدف از جمع‌آوری این مجموعه مقالات، علمی و پژوهشی بیان شده و قصد ایجاد ضعف ندارد اما با مطالعه دقیق آن درمی‌یابیم که این دائرةالمعارف مملو از شبهات قرآنی است.
قرآن و مستشرقان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد اسکندرلو، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه در نشست خبری همایش قرآن و مستشرقان گفت: عنوان قرآن و مستشرقان یکی از عناوینی است که در مراکز حوزوی و دانشگاهی رایج و دائر است و به صورت دو واحد درسی تدریس می‌شود اما این نوشتار اشتباه بوده و لازم است که لفظ مستشرقان پیش از عبارت قرآن آورده شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود: زمانی که عبارت قرآن پیش از مستشرقان ذکر شود، پیش‌فرض نادرستی به وجود می‌آید که شاید در قرآن آیه‌ای درباره خاورشناسان و مستشرقان آمده است و حال آن‌که لفظ مستشرقان باید مقدم شود تا بیانگر «قرآن از نگاه خاورشناسان» باشد.

وی با اشاره به معنی مستشرق، اظهار داشت: خاورشناس یا مستشرق، به افرادی گویند که به مطالعه شرق‌شناسی می‌پردازند؛ اشراق عام به معنای بررسی نقاط تاریخی،‌ جغرافیایی، سیاسی، آداب و رسوم جامعه‌های شرقی است که از سابقه و پیشینه طولانی برخوردار بوده و به صدها سال قبل از اسلام برمی‌گردد اما اشراق خاص به معنای اسلام پژوهی است که از 400 سال پیش آغاز شده و در قرن اخیر تمرکز بیشتری پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام اسکندرلو با بیان این‌که مستشرقان با در نظر گرفتن انگیزه و هدفشان به سه دسته تقسیم می‌شوند، ابراز داشت: دسته اول کسانی هستند که استشراقشان صبقه تبشیری و تبلیغی دارد و هدف آنان مسیح ساختن مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: دسته دوم مستشرقان افرادی سیاسی و استعماری هستند که از طرف دولت و حکومتشان، شخصی را به عنوان رایزن فرهنگی و سفیر به کشورهای شرقی می‌فرستند اما هدف آنان جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی در این کشورها است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مستشرقان پس از این‌که متوجه عدم تأثیر در جذب مسلمانان با روش‌های تبشیری و فعالیت سیاسی شدند، دسته سوم استشراقیان را به وجود آوردند که فعالیت آنان با انگیزه علمی و پژوهشی است.

وی تأکید کرد: مستشرقان در دسته سوم، فعالیت علمی خود را با ارائه سخنرانی، کتاب‌نویسی، مقاله نویسی و جمع‌آوری دائرةالمعارف انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام اسکندرلو بیان داشت: کتاب معروف تاریخ قرآن که به زبان آلمانی نوشته شده است، مهم‌ترین اثر مستشرقان در باب قرآن پژوهی است؛ همچنین کتاب‌های درآمدی بر قرآن، واژگان بیگانه و پژوهش‌های نوین در تفسیر قرآن از دیگر کتب تألیف شده مستشرقان هستند.

وی ابراز داشت: مستشرقان بیش از کتاب نویسی، به مقاله‌نویسی روی آوردند و برخی از مستشرقان، آن مقالات را به صورت دائرةالمعارف جمع‌آوری کردند که از شهرت فراوانی نیز برخوردار شدند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: دائرةالمعارف‌های دین، اسلام و قرآن، معروف‌ترین دائرةالمعارف‌های مستشرقان است که در باب اسلام و قرآن جمع‌آوری شده است؛ دائرةالمعارف قرآن شش جلد دارد که در پنج جلد آن هزار مدخل و مقاله جمع‌آوری شده است و جلد ششم آن فهرست موضوعی این دائرةالمعارف است.

وی گفت: سر ویراستار دائرةالمعارف قرآن در قسمتی از مقدمه این دائرةالمعارف، هدف از جمع‌آوری دائرةالمعارف قرآن را چنین بیان می‌کند «تصمیم داشتیم اثر مرجعی را به صورت بهترین توفیق قرن در باب پژوهش‌های قرآنی ارائه دهیم و نیز می‌خواستیم این دائرةالمعارف زمینه تحقیق گسترده‌تری در باب قرآن در ده‌های آتی را فراهم کند؛ آرزوی مهم‌تر در دسترس قرار دادن گنجینه گسترده پژوهش‌های قرآنی برای طبقه عالمان متخصص و فرهیختگان است».

حجت‌الاسلام اسکندرلو اظهار داشت: هرچند که در مقدمه دائرةالمعارف قرآن هدف از جمع‌آوری این مجموعه مقالات، علمی و پژوهشی بیان شده و قصد ایجاد ضعف ندارد اما با مطالعه دقیق آن درمی‌یابیم که این دائرةالمعارف مملو از شبهات قرآنی است.

وی در پایان گفت: پترس فرانسوی در مقدمه ترجمه قرآن می‌گوید «از جایی که دین اسلام و کتاب قرآن بدعتی بر مسیحیت است، باید با آن مبارزه کنیم و علت ترجمه قرآن، دستیابی به نقاط ضعف قرآن است»./997/پ202/پ

ارسال نظرات