پسران علاقهمند خود را به طلبگی تشویق کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محسن قرائتی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث میشود دین جذابیتش را از دست بدهد و انسان از دین منحرف شود، گفت: امام حسن عسکری(ع) می فرماید: فقیه کسی است که مردم را از دشمن برهاند. پس به هر ملایی، فقیه نمیگویند. ممکن است فردی محقق باشد ولی نتواند هیچ منکری را از جامعه بردارد. امام خمینی(ره) مردم ایران را از شر شاه و آمریکا نجات داد.
وی ادامه داد: یکی از عوامل انحراف دینی، انحراف در اندیشه است. گاهی انسان کج میفهمد. مثل اینکه انسان عینک مشکی میگذارد و همه چیز را سیاه می بیند. دید باید عوض بشود. گاهی انسان سوءظن به خدا دارد. مثلا فردی ازدواج نمیکند و میگوید چطور خرجش را در بیاورم. این فرد به خدا سوء ظن دارد. سه نوع سوء ظن داریم: سوء ظن به خدا، مردم و خود که سوءظن به خدا و مردم بد است ولی سوءظن به خود، خوب است. سوء ظن به خود باعث پیشرفت انسان می شود. سوءظن به مردم بد است و به خدا بدتر. سوءظن به خدا نشانه ایمان ضعیف است .
این مفسر قرآن بیان داشت: به افرادی گفته می شد که به فقرا کمک کنید و آنها میگفتند که اگر خدا میخواست خودش کمک میکرد. یعنی خدا خواسته که من مرفه باشم ولی آنها نمیدانند که این امتحان است و این کج فکری در مورد خداست. بعضی در مورد قضا و قدر کج فکری دارند. قضا و قدر وجود دارد ولی همه انسانها اختیار دارند. مربیانی که تعلیم رانندگی میدهند یک گاز و ترمز زیر پایشان دارند بنابراین نمیتوانند هنگام آموزش رانندگی بگویند که ما هیچ کاره هستیم و از طرفی نمیتوانند بگویند که ما همه کاره هستیم. پس مربی اختیار دارد ولی تمام اختیار را ندارد.
وی اظهار داشت: ما دنیا را کج میفهمیم. فکر میکنیم که دنیا عشرتکده و محل خوشی است. نگاهها باید درست شود تا آخرت را بفهمیم.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که هرچه زمان میگذرد نیاز ما به اسلامشناس بیشتر میشود، گفت: اگر شما پسری دارید که به طلبگی علاقه دارد آنرا به این رشته بفرستید زیرا ما اسلام شناس کم داریم اسلام شناس یعنی کسی که دین را خوب بشناسد و قرآن را بفهمد.
وی اظهار داشت: ما تبلیغ بصری و عملی داریم، تبلیغ عملی مهمتر است. پیامبران و امامان باید تبلیغ عملی کنند و خودشان مشکلات را چشیده باشند. قرآن می فرماید: ای پیامبر تو خودت یتیم بودی و یتیمی را چشیده ای. اگر آنها زندگی استثنائی داشتند مُبَلغ عملی نبودند بلکه فقط حرف میزدند. امامان باید تمام مصیبت ها را چشیده باشند تا برای ما الگوی عملی باشند.
استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چرا بعضی مواقع رفتار دینداران ما را دلسرد می کند، گفت: روایت داریم که دین خود را از مردم نگیرید، از عقل و وحی بگیرید. بعضی ها پشت سر امام جماعت نماز نمیخوانند و می گویند که خط سیاسی ایشان با من فرق دارد، این فرد به نفس خودش توجه دارد زیرا عدالت امام ربطی به خط سیاسی ندارد. اگر امام به فردی رای بدهد که شما رای نمی دهید این کار، عدالت امام را زیر سوال نمی برد. زیرا شما گناه کبیره ای از امام ندیدهاید و می توانید پشت سر او نماز بخوانید. ما مبنای عدالت را خودمان می دانیم که این اشتباه است. در حوزه و دانشگاه علم را چیز دیگری می دانند.
وی اظهار داشت: روزی خدمت علامه طباطبایی رفتم و در مورد آیه قرآن که میفرماید عالم خوف و خشیت الهی دارد، سوال کردم. گفتم من در اول طلبگی در هنگام نماز حال خوبی داشتم و گریه میکردم. الان سوادم زیاد شده ولی سر نماز حواسم پرت است. پس این آیه قرآن چه معنایی دارد؟ علامه فرمود: معلوم است این چیزهایی که ما میخوانیم علم نیست، این اصطلاح علم است نه خود علم.
این مفسر قرآن ادامه داد: اگر ما علم بخوانیم اشکمان زیاد می شود. حضرت علی(ع) میفرماید: میوه علم، عبودیت را زیاد می کند. پسر امام خمینی(ره) میگفتند که امام در اول اشک هایش را با دستمال کاغذی بعد با پارچه و بعد با حوله پاک می کرد یعنی هر چه به خدا نزدیکتر می شد تضرعشان بیشتر میشد. کسانی که به خدا وصل شدند اشکشان زیاد شده است ولی ما که وصل نشدهایم وقتی تعدادی اصطلاح یاد میگیریم فکر می کنیم که دانشمند هستیم. گاهی علم، نور و گاهی حجاب است.
وی افزود: از آقای بهشتی پرسیدم که شما به جوانان آلمان چه می گفتید؟ من می خواهم برای جوانان کاشان صحبت کنم. عده ای که در اتاق بودند خندیدند. من فکر کردم که صحبت من بیهوده بود. آیت الله بهشتی فرمود: خنده آقایان بیهوده بود سوال ایشان به جا بود. نیازهای جوانان همه دنیا یکی است. شما در تبلیغ دو کار بکنید: خرافاتی که با اسلام مخلوط شده است را جدا کنید. یکی از عواملی که انسان را از دین زده می کند خرافات است و دیگر این که عمل مسلمانان را از اسلام جدا کنید. یعنی اگر می گویید دروغ بد است این حرف اسلام است و ممکن است عده ای از مسلمانان دروع بگویند که این ربطی به اسلام ندارد.
وی در پایان گفت: ممکن است عده ای ادعای اسلام کنند ولی هیچ یک از کارهایشان اسلامی نباشد. ما باید خطمان را از قرآن و اهل بیت بگیریم. محور قرآن است. پس عمل مسلمانان و خرافات با اسلام فرق دارد./916/پ202/ع