۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۵۷۷۲۹
آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

نقش نماز در مهار گردن‌کشی

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: هدف از خلقت، بندگی است اگر این را پذیرفتیم، بزرگ‌ترین دشمن این بندگی کبر و خود بینی است، خدا نماز را برای ازاله کبر واجب کرده است.
ديدار روحانيون عقيدتي سياسي نيروي انتظامي سراسر کشور با آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در برنامه زمزمه های معرفت که از رادیو معارف پخش می‌شد به شرح قسمتی از خطبه فدکیه پرداخت و گفت: در بخشی از خطبه های حضرت زهرا(س) اشاره شده به عناوینی که در قرآن مطرح شده، عناوین برجسته ای که یا انجامش واجب است و خدا تاکید فرموده بر انجامش و یا گناه بزرگی است و خدای متعال تاکید فرموده بر ترکش و در میان این‌ها مسأله اطاعت اهل بیت (ع) و مسأله امامت را گنجانیده‌اند.

وی افزود: در این خطبه بعد از زکات می‌خوانیم؛ خدا نماز را واجب کرده برای اینکه شما را از کبر و خود بزرگ بینی پاک کند، در مورد نماز می‌فرمایند حکمت اینکه خداوند نماز را بر مردم مقدر فرمود و در قرآن آن را واجب قرار داد این بود که مردم را از تکبر نجات دهد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از حکمت‌های نماز رهایی از کبر است ما صفات رذیله زیادی داریم کبر، حسد و دروغ گویی، اما به خصوص به مسأله کبر اهمیت داده شده است.

وی ادامه داد: خدا نماز را برای ازاله کبر واجب کرده است و برجسته‌ترین ویژگی نماز را این معرفی کرده‌اند، ببینید کبر چقدر خطرناک است که چنین عبادتی با آن همه تأکیدات و تشریفات برای رفع این صفت زشت تشریع شده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: کبر این قدر مهم است که جا دارد تشریع نماز به خاطر ریشه کن کردن کبر از دل آدم باشد اصولاً اگر ما پذیرفتیم تنها راه رسیدن به سعادت ابدی بندگی خدا است چیزی که با این هدف تضاد دارد نقطه مقابلش این است که انسان احساس بزرگی کند.

وی ادامه داد: تنها راه سعادت خضوع در برابر خدا است اما انسانی که این روح تکبر در وجودش ریشه کرد دلش نمی‌خواهد که در برابر خدا خضوع کند.

آیت‌الله مصباح یزدی یادآور شد: در زمان پیامبر اکرم (ص) مردم طائف نزد پیامبر (ص) آمدند در حالی که در میان مردم آن زمان مردم طائف مردم ثروتمند و با فرهنگی بودند، گفتند ما حاضریم دین تو را بپذیریم و در جنگ‌ها همراه شما باشیم اما ما یک شرط داریم اینکه سجده نماز را از ما بردارید، ما شأنمان نیست که به خاک بیفتیم و این برای ما سنگین است، جان و مالمان در اختیار شما قرار می‌دهیم در عوض سجده را از ما بردارید.

وی ادامه داد: آیه نازل شد که مبادا این را قبول کنی پیامبر(ص) فرمود«دینی که نماز ندارد خیری در آن نیست، اگر اسلام را می‌خواهید باید نماز و سجده را هم قبول کنید».

این استاد اخلاق حوزه بیان داشت: این نشان می‌دهد که روح خود بزرگ بینی چقدر ریشه دار است، این همان جواب ابلیس بود که بعد از شش هزار سال عبادت خدا باعث رانده شدنش از بهشت شد.

وی تأکید کرد: ما خیلی هم عبادت کنیم شصت سال، هفتاد سال، این‌ها کجا و شش هزار سال کجا، تازه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید«این شش هزار سال که می‌گوییم آیا هر سالش 365 روز است یا نه هر سالش از سال‌های آخرتی است هزار سال است»، این چه طور موجب رانده شدن می‌شود و نادیده گرفتن شش هزار سال عبادت شیطان شد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این چه عدالتی است که شش هزار سالش به خاطر یک سجده از بین می‌رود، حالا یک گناه لحظه ای انجام داد این را به حساب می‌آورد و شش هزار سال عبادتش را نادیده می‌گیرد، اما محاسبات ما و ابلیس و خدا قیاس‌هایش فرق می‌کند خدای متعال این سرکشی را نشانه این می‌داند که در دل شیطان از اول هم این نبود که هر چه می‌گوید اطاعت کند.

وی تصریح کرد: ایمان این است که هر چه خدا گفت اطاعت کنی، شیطان به خاطر عملش رانده نشد بلکه ترک این عمل ترک اعتقادش بود و باعث رانده شدنش شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان گفت: هدف از خلقت، بندگی است اگر این را پذیرفتیم، بزرگ‌ترین دشمن این بندگی کبر و خود بینی است آن چنان احساس کوچکی کنیم در مقابل خدا که قابل فهم نیست اگر بندگی خدا را پذیرفتیم باید مطیع امر خدا باشیم و همه اوامرش را صد در صد بپذیریم./919/پ201/ن

ارسال نظرات